آخرین خبرها:
شناسه خبر: 42784

شهریار ادب فارسی؛ در بانک کشاورزی

روز بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت استاد شهریار، شاعر شهیر و بلند آوازه ایرانی و از کارمندان خوشنام و مفاخر بانک کشاورزی است که با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی نامیده شده است.

شهریار ادب فارسی؛ در بانک کشاورزی

شکر دارم که اگر خدمت بانکی کردم

خدمت من همه در بانک کشاورزی بود

اخبار سبز کشاورزی ؛ مشاهیر و مفاخر بسیاری در طول زندگانی خود عضو خانواده بزرگ بانک کشاورزی و مایه مباهات این بانک پرافتخار ، خدوم و خوشنام بوده اند که از این میان، استاد محمد حسین بهجت تبریزی ملقب به شهریار، نگینی درخشان بر پیشانی شعر و ادب پارسی و گوهری تابناک در تاریخچه ی بانک کشاورزی است.

استاد محمدحسین بهجت تبریزی (زاده ۱۲۸۵ - درگذشته ۱۳۶۷) متخلص به شهریار شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان‌های ترکی، آذربایجانی و فارسی شعر سروده است.

وی در سال ۱۳۱۵ در بانک کشاورزی تهران استخدام و پس از مدتی به تبریز منتقل شد و تا زمان بازنشستگی در این بانک خدمت کرد.

شهریار به هنرهای مختلف، به ویژه شعر، موسیقی و خوشنویسی علاقه و تسلط داشت. مهم‌ترین اثر استاد شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و به بیش از ۸۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

دانشگاه تبریز، شهریار را یکی از پاسداران شعر و ادب پارسی خواند و عنوان دکترای افتخاری دانشکده ادبیات تبریز را نیز به وی اعطا کرد. این شاعر بلند آوازه، در بامداد 27 شهریور 1367 درگذشت و با احترامی کم نظیر، بنابر وصیتش در مقبرة الشعرای تبریز به خاک سپرده شد که مدفن بسیاری از شاعران و هنرمندان آن دیار است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای