آخرین خبرها:
شناسه خبر: 35195

علل کاهش عمر مواد غذایی در یخچال

منبع:

علل کاهش عمر مواد غذایی در یخچال

دنیای ماشینی و صرف وقت زیاد در زمان‌های اشتغال، ترددهای شهری و بین شهری و نداشتن زمان کافی به‌منظور تهیه سریع مواد لازم برای تهیه غذا، بسیاری از افراد را به‌ویژه شاغلان یا آن‌هایی را که دسترسی فوری و کوتاه‌مدت به مراکز خرید ندارند، ناچار به تهیه مقدار زیادی انواع مواد غذایی و به‌ویژه میوه و سبزی در یک نوبت می‌‌کند و از آن‌جایی که این مواد تازه بوده و خاصیت فسادپذیری بالایی دارند، معمولا نگهداری درازمدت آن‌ها با مشکلاتی مواجه و گاه مقداری از آنها به‌صورت ضایعات غیرقابل مصرف دور ریخته می‌شوند.

اخبار سبز کشاورزی ؛ مهدی رجول دزفولی | جادادن مقدار زیادی انواع میوه و سبزی به‌صورت فشرده در یخچال موجب اثرگذاری آنها بر یکدیگر و فاسد شدن آنها می‌گردد؛ برای طولانی کردن مدت نگهداری این مواد باید به چند نکته توجه کرد:

1- باید طبقات درون یخچال به گونه‌ای چیدمان شود که بین مواد غذایی، جریان هوا به اندازه کافی حرکت داشته باشد. پر کردن هر سانتی‌متر از فضای یخچال، پیش از آنکه تصور به کارگیری حداکثری از فضای یخچال باشد به دلیل محدود کردن جریان هوا به مواد درون آن آسیب وارد می‌کند.

نتیجه چنین اقدامی ایجاد درجه حرارت و رطوبت مناسب برای فعالیت میکروارگانیسم‌های فاسدکننده مواد غذایی است که معمولی‌ترین آنها انواع قارچ‌های فاسدکننده است. شلوغ بودن فضای درونی یخچال باعث می‌شود که متوجه موادی که در حال فاسد شدن هستند، نشویم.

2-در صورتی که یخچال دارای نقصی فنی، از قبیل مشکل در بسته شدن کامل درب داشته باشد، باید برای حفظ سرما و اجتناب از کار اضافه آن اقدام به رفع نقص نمود؛ چراکه چنین وضعیتی می‌تواند موجب خروج سرما و ایجاد شرایط مناسب برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها گردد.

اگر موتور یا قطعات سرمازای یخچال کثیف و گرد گرفته باشند باید به سرعت آنها را تمیز نمود و قطعات گردش‌دهنده هوا در داخل یخچال را فعال نگه داشت.

3- فضای داخل یخچال نباید بیش از 70 درصد اشغال شود؛ چراکه افزون بر این مقدار مانع از گردش هوا و خنک نگه داشتن آن می‌گردد.

رعایت همین درصد برای کشوها و قفسه‌ها نیز الزامی است. رعایت این شرایط موجب کاهش در مصرف برق و کارکرد بهتر یخچال نیز می‌شود.

4- نکته مهم دیگری که می‌تواند موجب طولانی‌تر کردن عمر مواد غذایی در یخچال گردد، جدا کردن مواد تولیدکننده گار اتیلن از مواد حساس به اتیلن است، بهترین راه برای این منظور جدا کردن محل میوه‌ها و سبزی‌ها از یکدیگر و قراردادن آن‌ها در کشوهای متفاوت است.

این کار موجب می‌شود که اولاً سبزی‌ها آب خورد را از دست نداده و پژمرده نشوند و ثانیا میوه‌هایی که رطوبت کمتری نیاز دارند در شریط پوسیده شدن قرار نگیرند.

منبع:

Tasting Table. Com

Storing Fresh Produce Too Closely In The Fridge Will Shorten Its Shelf Life

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای