آخرین خبرها:
شناسه خبر: 39792

قیمت گندم با تورم ۵۳ درصدی چند می‌شود؟

اخبار سبز کشاورزی؛ گندم همواره دارای نقشی اساسی در امنیت غذایی کشور بوده است و دولت‌ها توجه ویژه‌ای به سیاست‌گذاری در حوزه کشاورزی گندم داشته‌اند. سیاست‌هایی

قیمت گندم با تورم ۵۳ درصدی چند می‌شود؟
اخبار سبز کشاورزی ؛ گندم همواره دارای نقشی اساسی در امنیت غذایی کشور بوده است و دولت‌ها توجه ویژه‌ای به سیاست‌گذاری در حوزه کشاورزی گندم داشته‌اند. سیاست‌هایی که ابتدا قرار بود با اعلام قیمتی منصفانه برای خرید هر کیلوگرم گندم، کشاورزان را به تولید این محصول استراتژیک تشویق کند؛ اما تجربه تاریخی نشان داده است که قیمت‌گذاری دولتی هیچ‌گاه به درستی عمل نمی‌کند و همواره حق کشاورزان و گندمکاران داخلی در این شیوه قیمت‌گذاری تضییع می‌شود.
بیشتر بخوانید: خرید ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان

قیمت پایین‌تر برای داخلی‌ها قیمت بالاتر برای خارجی‌ها

در سال ۱۴۰۱، دولت گندم را از کشاورزان به نرخ تضمینی ۱۱ هزار و ۵۰۰ هزار تومان خریداری کرد. این در حالی است که دولت در همان سال، مجبور به واردات ۴ میلیون و ۴۵۶ هزار تن گندم به ارزش کمی بیش از ۲ میلیارد دلار شد.
یعنی دولت هر تن گندم را به صورت میانگین، به نرخ ۴۵۲ دلار وارد کشور کرد یا به عبارتی نرخ واردات هر کیلوگرم گندم به صورت میانگین ۰.۴۵ دلار بوده است.
گفتنی است، در این محاسبات سایر هزینه‌ها ازجمله حمل و نقل و … محاسبه نشده است.
با فرض میانگین ۴۰ هزار تومانی نرخ دلار در سال ۱۴۰۱، دولت به ازای واردات هر کیلوگرم ۱۸۰۸۰ تومان هزینه کرده است.
یعنی حدود ۶ هزار و ۵۸۰ تومان بیش از تولیدکننده داخل. همچنین باید توجه داشت که تأمین گندم از مقاصد مختلف، قیمت‌ متفاوتی دارد.
در ادامه به بررسی بعضی از این قیمت‌ها می‌پردازیم.
به عنوان مثال قیمت واردات هر تن گندم از انگلستان ۴۴۰.۶۰۵ دلار است، یعنی به ازای هر کیلوگرم ۱۷۶۲۴.۲ تومان که اختلافی ۶۱۲۴.۲ هزار تومانی با نرخ خرید دولت در سال ۱۴۰۱ از کشاورز ایرانی دارد.
قیمت واردات هر تن گندم از امارات ۴۳۵.۸۹۷ دلار است؛ یعنی به ازای هر کیلوگرم ۱۷۴۳۵.۸۹ تومان که اختلافی ۵۹۳۵.۸۹ هزار تومانی با نرخ خرید دولت در سال ۱۴۰۱ از کشاورز ایرانی دارد.
قیمت واردات هر تن گندم از روسیه ۴۵۹.۹۵۸ دلار است؛ یعنی به ازای هر کیلوگرم ۱۸۳۹۸.۳۲ تومان که اختلافی ۶۸۹۸.۳۲ هزار تومانی با نرخ خرید دولت در سال ۱۴۰۱ از کشاورز ایرانی دارد.
قیمت واردات هر تن گندم از قزاقستان ۳۸۳.۱۲۸ دلار است؛ یعنی به‌ازای هر کیلوگرم ۱۵۳۲۵.۱۲ تومان که اختلافی ۳۸۲۵.۱۲ هزار تومانی با نرخ خرید دولت در سال ۱۴۰۱ از کشاورز ایرانی دارد.
قیمت واردات هر تن گندم از ترکیه ۴۱۸.۵۹۹ دلار است؛ یعنی به ازای هرکیلوگرم ۱۶۷۴۳.۹۶ تومان که اختلافی ۵۲۴۳.۹۶ هزار تومانی با نرخ خرید دولت در سال ۱۴۰۱ از کشاورز ایرانی دارد.
همچنین باید توجه داشت محاسبه ریالی گندم وارداتی باید بر اساس نرخ دلار بازار آزاد صورت بگیرد و محاسبه آن بر اساس ارز ترجیحی اشتباه است؛ چراکه اختلاف مابین دلار ترجیحی با بازار آزاد، هزینه فرصتی است که دولت می‌پردازد. بنابراین در هر صورت، هزینه‌‌ای که برای واردات صورت میگیرد معادل هزینه در بازار آزاد است.
حتی در سال جاری هم نرخ خرید تضمینی به همراه پاداش آن بسیار پایین‌تر از نرخ‌های وارداتی در سال گذشته است. نرخ ۱۳ هزار تومانی با دلار ۵۰ هزار تومانی، نزدیک به ۲۶۰ دلار در هر تن می‌باشد. در حالی که میانگین هر تن واردات گندم در سال ۱۴۰۱، ۴۵۲ دلار بوده است.
بیشتر بخوانید: ناامیدی گندمکاران از وعده‌های مسئولان

با تورم ۵۳ درصدی کشاورزی قیمت گندم چند می‌شود؟

این در حالی است که تولیدکننده داخلی، به دلیل قیمت پایین و سایر مشکلات، تمایلی به تولید ندارد و دولت‌های مختلف با بهانه عدم توانایی تأمین اعتبار لازم برای خرید تضمینی، از افزایش بیشتر نرخ خودداری می‌کنند.
همچنین تأخیرهای پی‌درپی در اعلام نرخ تضمینی و واریز هزینه خرید گندم از کشاورزان، انگیزه تولید گندم در کشور را بیش از پیش کاهش داده است.
علم اقتصاد بیان می‌کند هر جا برای کالایی دو قیمت وجود داشته باشد، قاچاق محتمل است. این موضوع در مورد گندم نیز صادق بوده و دلایلی ازجمله افزایش قیمت جهانی در اثر جنگ روسیه و اوکراین و نیاز کشورها به تأمین گندم، احتمال قاچاق آن را افزایش داده است.
در حال حاضر، قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم گندم ترکیه بین ۰.۶۸ الی ۳.۶۳ دلار آمریکا است. در واقع دلالان می‌توانند با خرید گندم از کشاورزان ایرانی، آن را به نرخی بین ۳۴ الی ۱۸۱ هزار تومان (با فرض دلار ۵۰ هزارتومانی) در ترکیه به فروش برسانند.
بنا به گفته مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران، نرخ خرید هر کیلوگرم گندم توسط وزارت کشاورزی عراق ۰.۶۵۳ دلار می‌باشد که با فرض دلار ۵۰ هزار تومانی برابر ۳۲ هزار تومان است.
بنابراین انگیزه بسیاری برای دلالان وجود دارد تا گندم را با قیمتی کمی بالاتر از نرخ دولتی از کشاورزان خریداری کرده، و به صورت قاچاق در کشورهای همسایه به فروش برسانند.

آیا کشاورزان زیان می‌کنند؟

برای سال ۱۴۰۱، نرخ خرید تضمینی گندم به همراه پاداش ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شد. با این حال بنیاد ملی گندم‌کاران، هزینه تولید هر کیلوگرم گندم را در آن سال ۱۴۱۷۱ تومان برآورد کرده است. این یعنی کشاورزان در آن سال با فروش هرکیلوگرم گندم، به میزان ۲۶۷۱ تومان زیان میکنند.
همچنین در شهریور ماه سال گذشته، نرخ خرید تضمینی برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، ۱۳ هزار تومان اعلام شده بود که باز هم نمی‌تواند زیان کشاورزان را جبران کند.
حال باید دید با توجه به رشد ۵۲.۹ درصدی شاخص قیمت تولیدکننده (در بخش کشاورزی طبق گزارش بانک مرکزی) در دی ماه سال ۱۴۰۱، نرخ جدید خرید تضمینی چقدر اعلام می‌شود./خبر آنلاین
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای