افزایش 40درصدی قیمت بطری آب معدنی بعد از هدفمندی یارانهها
دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی گفت: بیش از 90درصد مردم به آب شرب شهری دسترسی دارند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی با اشاره به افزایش 40درصدی قیمت بطری آب معدنی بعد از هدفمندی یارانهها، گفت: بیش از 90درصد مردم به آب شرب شهری دسترسی دارند و وقتی معیشت آنان در تنگنا قرار میگیرد، اولین چیزی که از سبد مصرف خود حذف میکنند، آب معدنی است.
پیمان فروهر در گفتوگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: به سبب تورم تولید دچار مشکل شدهایم و قیمت بطری 40درصد بعد از طرح شفافسازی یارانهها و 35درصد کرایه حمل افزایش یافت و از آنجایی کالای ما ارزن، سنگین و حجیم است، کرایه حمل قاتل صنعت ماست. از سوی دیگر افزایش دستمزدها سبب شده نتوانیم خود را با آن تطبیق دهیم.
وی افزود: وضعیت صادرات مطلوب نیست و به دلیل عدم امکان رقابت با رقبای منطقهای، سود بالای تسهیلات بانکی، عدم امکان حضور در نمایشگاههای کشورهای همجوار و کرایه سنگین حمل و نقل سبب شد نتوانیم حضور پررنگی در بازار صادراتی کشورهای منطقه داشته باشیم.
کاهش فروش آب معدنی در پی افت توان اقتصادی مردم
دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی تصریح کرد: با جمعشدن محدودیتهای کرونایی و باز شدن رستورانها و فست فودها فروش کمی بهتر شده، ولی با افت توان اقتصادی مردم متوسط جامعه به سبب حذف یارانهها، چشمانداز روشنی رو متصور نیستیم، چون جامعه هدف ما قشر متوسط جامعه است، نه چهار تا پنج درصد قشر مرفه و زمانی که شرایط تورمی در کشور وجود دارد، قشر متوسط درآمد خود را صرف تهیه مایحتاج ضروری زندگی میکند.
وی در پاسخ به اینکه فرق بین آبهای معدنی و آشامیدنی در بازار چیست، اظهار داشت: فرق این دو در تعریف استاندارد آنها است؛ به عنوان مثال در مناطق شهری و حومه شهر و مناطق صنعتی اجازه تولید آب معدنی نداریم، ولی چون استاندارد آب شهری متفاوت است، این نوع آب را در مناطق دیگر با رعایت استانداردهای خاص خود میتوان تولید و روانه بازار کرد.