خبر فوری
شناسه خبر: 47249

رتبه ۳۵ ایران در تولید ناخالص جهان

ایالات متحده با ۲۸ تریلیون دلار ۲۶ درصد تولید ناخالص جهانی را در اختیار دارد. چین نیز با حدود ۱۹ تریلیون دلار، در رتبه دوم قرار گرفته است.

رتبه ۳۵ ایران در تولید ناخالص جهان

اخبار سبز کشاورزی؛ بر اساس آخرین داده ها ایالات متحده با ۲۸ تریلیون دلار ۲۶ درصد تولید ناخالص جهانی را در اختیار دارد. چین نیز با حدود ۱۹ تریلیون دلار، در رتبه دوم قرار گرفته است.

تولید ناخالص داخلی (GDP) ارزش بازار پولی همه کالاها و خدمات نهایی است که در یک کشور در یک دوره خاص ساخته شده است. تولید ناخالص داخلی به ارائه تصویری از اقتصاد یک کشور کمک می کند و می تواند با استفاده از مخارج، تولید یا درآمد محاسبه شود.

طبق برآورد بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی اسمی جهان در سال ۲۰۱۷ ۸۰۶۸۳.۷۹ میلیارد دلار بوده است. در سال ۲۰۱۸، تولید ناخالص داخلی اسمی جهان ۸۴۸۳۵.۴۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ بود و پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۹ به ۸۸۰۸۱.۱۳ میلیارد دلار برسد. در سال ۲۰۱۸، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی جهانی ۳.۶ درصد بود.

بر اساس آمارها ایران در آخرین رتبه بندی تولید ناخالص جهانی در رتبه ۳۵ قرار دارد و پایین تر از رقبای منطقه ای خود چون عربستان سعودی و امارات متحده عربی ایستاده است.

بر اساس پیش بینی های اخیر، انتظار می رود ایران در پایان سال ۲۰۶۱ به اوج جمعیت ۱۰۵.۲۳ میلیون نفری خود برسد. پیش بینی می شود که پس از اوج خود، جمعیت به آرامی کاهش یابد و تا پایان قرن به ۹۸.۸۳ میلیون نفر کاهش یابد. بر اساس این پیش بینی ها، جمعیت ایران تا پایان سال ۲۰۴۳ به ۱۰۰ میلیون نفر خواهد رسید.

نرخ رشد جمعیت ایران حدود ۱.۱ درصد است، نرخی که در دهه‌های اخیر کند شده است. نرخ باروری ایران در چند سال گذشته به طور مداوم کمی بیش از ۲.۱ تولد به ازای هر زن بوده است که این نرخ را کمی بالاتر از نرخ جایگزینی جمعیت ۲.۱ تولد به ازای هر زن نگه داشته است.

تولید ناخالص داخلی جهانی

تولید ناخالص داخلی جهان جمع کل درآمد ناخالص ملی برای هر کشور در جهان است. درآمد ناخالص ملی تولید ناخالص داخلی یک کشور را می گیرد، ارزش درآمد حاصل از واردات را اضافه می کند و ارزش پول را از صادرات کم می کند. ارزش درآمد ناخالص ملی، GNI، با ارزش تولید ناخالص داخلی متفاوت است زیرا منعکس کننده تأثیر تجارت داخلی و بین المللی است. وقتی تولید ناخالص داخلی هر کشور در جهان با هم جمع شود، ارزش واردات و صادرات در تعادل است. اقتصاد جهان از ۱۹۳ اقتصاد تشکیل شده است که ایالات متحده بزرگترین آنها است./ آرمان امروز

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای