خبر فوری
شناسه خبر: 12535

کارآفرینان روستایی چشم‌انتظار رفع موانع

کارآفرینی یکی از راهکارهای مهم برای دست‌یابی به توسعه جوامع روستایی محسوب می‌شود.

کارآفرینان روستایی چشم‌انتظار رفع موانع

کارآفرینی یکی از راهکارهای مهم برای دست‌یابی به توسعه جوامع روستایی محسوب می‌شود. با توجه به نقش موثر کارآفرینی برای بهبود اقتصادی و خلق فرصت‌های جدید اشتغال و درآمد، شاهد تمرکز سیاست‌های توسعه اقتصادی برای گسترش کسب و کارهای کوچک روستایی هستیم؛ اما با وجود این، بسیاری از این فعالان از موانع موجود گلایه‌مند هستند.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی، در حال حاضر فروش محصولات محلى روستاییان در ایران که درآمد خود را با دامدارى و کشاورزى تأمین مى‌کنند به سختى انجام مى‌گیرد، دور بودن بازارهاى مصرف و عدم ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و همچنین حمایت نکردن دولت از عمده‌ترین دلایل عدم رشد این بخش از تولیدات بومى را شامل مى‌گردد.

خود اشتغالی بانوان خودسرپرست

ارتباط مستمر با طرفین تولیدکننده و مصرف‌کننده و حضور در روستاها، علاوه بر رسیدن به ایده‌هاى نو در تولید و بسته‌بندى به شناسایى نیازهاى مشتریان نیز کمک خواهد کرد.

آموزش تولید محصولات کشاورزى بدون سموم دفع آفات نباتى و حذف کودهاى شیمیایى و عرضه آن در بازارهاى جدید مصرف، روش‌هاى نو و کارآمدى هستند که همراه با تولید مشاغل جدید، احتیاج به همراهى و توانمندسازى خوشه‌هاى تولید در روستاها دارد، راه‌اندازى کسب و کارهاى کوچک با هدف ایجاد معیشت جایگزین، از جمله فعالیت‌هایى است که مى‌تواند براى گروه‌هاى آسیب پذیر اجتماع، همچون بانوان خودسرپرست و خانوارهایى با درآمدهاى پایین موثر باشد و از مهاجرت‌‎هایی بی‌رویه به شهرها بکاهد.

طراحی بازارهای محلی روستایی

طراحی بازارهای محلىِ روستایى به لحاظ مفهومی و به لحاظ عملی، بسیار پیچیده است. اهالى روستا نمی‌توانند مانند رقبای شهرى خود از نظام بانکی تسهیلات بگیرند، زیرا دارایی آنها فاقد ثبت رسمی است یا آن که اساسا دارایی قابل توجهی برای وثیقه گذاشتن ندارند و به همین جهت این بازارها به مرور رنگ می‎‌بازد.

چرا کارگاه‌های کوچک قادر به تحول تکنولوژیک و انباشت سرمایه و تحقیق و توسعه نیستند؟

روستاییان کمتر می‌توانند محصولات خود را به بازارهای دور یا بازارهایی عرضه کنند که کالاهای آن‎ها را به قیمت مناسب خریداری کنند. تولیدکنندگان فقیر در برابر تامین‌کنندگان بزرگ و واسطه‌ها قدرت چانه‌زنی ندارند و به علت کوچک بودن، نمی‌توانند مهارت فنی نیروی انسانی خود را ارتقاء بخشند و آن‌ها را متناسب با تحولات فناوری آموزش دهند. در این چنین وضعیتی است که از بازار حذف می‌شوند.

سهم قابل توجه و چشمگیر کسب و کارهاى کوچک در اقتصاد کشور در برخى نظریات آسیب‌شناسانه به عنوان یکى از موانع توسعه اقتصادى معرفى مى‌شود، چراکه کارگاه‌هاى کوچک قادر به تحول تکنولوژیک، انباشت سرمایه و تحقیق و توسعه نیستند.

ایزد پل‌خوابی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای