خبر فوری
شناسه خبر: 1652

روز جهانی زنان روستایی گرامی باد

15 اکتبر2008 روز جهانی زنان روستایی نامگذاری شد برای شناسایی وتجلیل از جایگاه زنان توانمند روستایی که نقش بسزایی در توسعه کشاورزی و امنیت غذایی دارند.

روز جهانی زنان روستایی گرامی باد

اخبار سبز کشاورزی؛ از سال ۲۰۰۸میلادی، ۱۵ اکتبر روز جهانی زنان روستایی نامگذاری شد تا فرصتی باشد برای شناسایی وتجلیل از جایگاه زنان توانمند روستایی که نقش بسزایی در توسعه کشاورزی و امنیت غذایی دارند .

در سال های اخیر به دلیل افزایش بی رویه مهاجرت مردان از روستاها به شهرهای بزرگ و کوچک برای تامین معیشت زندگی ، نقش ومشارکت زنان روستایی و عشایری درتولیدات کشاورزی و دامی و همچنین صنایع دستی پررنگترشد؛ با توجه به توانمندی ها وتجربه های ارزشمندی که دارند، متعاقب آن اگر از برنامه های آموزشی- ترویجی نیز بهره مند شوند می توانند درتوسعه روستاها، تحولات درخور توجهی ایجاد کنند.

کشور ایران با توجه به ظرفیت های اقلیمی ارزشمند و دارا بودن ۱۱نوع اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهان ، درصورت حمایت های همه جانبه مسوولان از زنان روستایی و عشایری ، بیش از این می تواند درتولیدات کشاورزی و… موفق عمل کند.

این پرسش مطرح می شود زنان روستایی که دربیشتر مواقع نقش اساسی در اقتصاد خانواده و حتی کشور دارند ؛چرا با وجود فعالیت وکارهای سخت کشاورزی ، دامپروری و صنایع دستی و..‌. نسبت به زنان شهری از رفاه کمتری برخوردارند؟

زنان روستایی به دلیل عدم آگاهی نسبت به تغذیه سالم و سلامتی ،همچنین کمبود امکانات رفاهی و بهداشتی ومهم تر ازهمه به دلیل فعالیت های سخت روزانه وسبک زندگی مشقت باردر کنار کارهای کشاورزی و…زودتر از سایرافرادو اقشار جامعه ،بیمارمی شوند.

نمونه بارز آن می توان به نقش زنان شالیکار شمال کشور اشاره کردکه برای مراحل اولیه کشت (ایجاد خزانه ، نشا ، وجین اول و دوم ) بیش از 60 روز کاری در مزارع با رطوبت بالای هوای منطقه به کار مشغولند.

نگارنده به دلیل حرفه روزنامه نگاری سالیان متمادی این افتخار را دارد که در زمینه مطبوعات کشاورزی فعالیت نماید و از طرفی هم مراحل کاشت تا برداشت این محصول را بارها از نزدیک مشاهده کرده و با مشکلات عدیده کشاورزان به خصوص زنان شالیکار آشنایی کامل داشته و از موانع موجود منطقه نیز آگاه است.

از این رو به جرات می توان گفت تلاش بی وقفه و عشق به تولید از عوامل موفقیت این کشت پر زحمت است که با دستان پرمهرزنان شالیکار خوشه های زرین برنج با " رنج " به بار می نشینند.

باب شده که در روزهای خاص ودرمواردی برای تجلیل از آنان یاد شود، آیا از دغدغه های این تلاش گران گمنام با خبرند و فریاد هایشان را می شنوند.؟!

برای رهایی از وضعیت موجود واین که چرخ تولید ازدستان توانمندزنان زحمتکش از حرکت نیفتد ، لازم است هر چه زودتر موانع پیش پای آنان برداشته شود و این مهم نیازمند حمایت جدی مسوولان است نه در حد حرف و شعار وآن هم برای بزرگداشت روزهای خاص .

خورشید جلیلی

روزنامه نگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای