خبر فوری
شناسه خبر: 38321

برگزاری همایش ملی تشکل‌ها با حضور وزیر کشور

همایش روز ملی تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی روز یک‌شنبه با حضور دکتر احمد وحیدی، وزیر کشور، سید احمد عبودتیان، دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت، محمد عباسی

برگزاری همایش ملی تشکل‌ها با حضور وزیر کشور

وحیدی: توسعه همه‌جانبه کشور درگرو استفاده از تشکل‌ ها

اخبار سبز کشاورزی ؛ همایش روز ملی تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی روز یک‌شنبه با حضور دکتر احمد وحیدی، وزیر کشور، سید احمد عبودتیان، دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت، محمد عباسی، معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، زهره الهیان، نماینده مجلس و رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم‌نهاد و تنی چند از فعالان اجتماعی در سالن ۶۰۰ نفره وزارت کشور برگزار شد.
بیشتر بخوانید: جای خالی تشکل‌های کشاورزی در ارزیابی مدیران

برگزاری همایش ملی تشکل‌ها با حضور وزیر کشور برگزاری همایش ملی تشکل‌ها با حضور وزیر کشور

تقویت بیشتر تشکل‌های مردمی

وزیر کشور در این همایش مسائل اجتماعی را بستر مولفه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی دانست و گفت: وزارت کشور در کمک به تقویت بیشتر ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی جدی است.
احمد وحیدی رسیدگی به مسائل اجتماعی را مهم‌ترین مسئولیت وزارت کشور در کنار مسئولیت‌های مختلف آن برشمرد و افزود: ممکن است مسائل امنیتی و بحران‌های طبیعی فوریت زمانی داشته باشد، اما مسائل اجتماعی مهم‌تر است.

پایه های امنیت کشور مردم هستند

وزیر کشور ادامه داد: حیات انقلاب اسلامی مرهون حضور اجتماعی آحاد مردم در شکل‌های مختلف است. پایه‌های امنیت کشور مردم هستند و برای همین منافقین مردم را هدف قرار می دادند.
وحیدی با تاکید بر اینکه در هر حوزه‌ای که مردم حضور داشته‌اند، موفقیت به دست آمده است، اضافه کرد: شعار دولت مردمی و ایران قوی، زمانی اتفاق می‌افتد که مردم حضور داشته باشند.
بیشتر بخوانید: کشاورزان خسته از تشکل‌های موازی

برگزاری همایش ملی تشکل‌ها با حضور وزیر کشور برگزاری همایش ملی تشکل‌ها با حضور وزیر کشور

دست‌یابی به توسعه همه‌جانبه منوط به استفاده از ظرفیت‌های مردمی است

وی رسیدن به رشد و توسعه همه‌جانبه را منوط به استفاده از ظرفیت‌های مردمی دانست و گفت: ساماندهي و توانمندسازی ظرفیت‌های مردمی اعم از ایده‌ها و توانمندی‌های بالقوه می‌تواند کشور را به پیشرفت بیشتری برساند.
وزیر کشور خواستار تقویت تعاملات سازمان امور اجتماعی با تشکل‌های مردمی شد و تاکید کرد: خود تشکل‌ها در سازمان اجتماعی ایفای نقش کنند. وی اعتیاد را بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی در کشور توصیف کرد و گفت: این مساله توسط دولت به تنهایی قابل حل نیست، اصل کار با مردم و تشکل‌های اجتماعی است و باید مسئولیت اجرای کار را در خود سازمان اجتماعی هم برعهده گیرند.
وحیدی افزود: ریشه بسیاری از مشکلات در استان‌ها، اجتماعی و فرهنگی است و با حل این مشکلات زمینه رشد و توسعه اقتصادی فراهم می‌شود.

لزوم فعالیت تشکل‌ها در سطح بین المللی

وی در بخش دیگری از اظهارت خود، تاکید کرد: فعالیت تشکل‌ها در سطح بین‌المللی، امری جدی است و باید از حقوق ملت دفاع کرد. در تحریم داروها باید از حقوق مردم در سطح بین المللی دفاع کنیم.
توسعه کمی و کیفی تشکل‌ها موضوع دیگر مورد اشاره وحیدی بود، وی گفت: باید با تلاش برای کم کردن زمان صدور مجوزها، امکان فعالیت بیشتری به گروه‌ها و تشکل‌ها بدهیم.

برگزاری همایش ملی تشکل‌ها با حضور وزیر کشور برگزاری همایش ملی تشکل‌ها با حضور وزیر کشور

سرمایه اجتماعی لازمه تحقق گام‌های بزرگ اقتصادی

معاون اجتماعی وزیر کشور نیز در این همایش سرمایه اجتماعی را لازمه تحقق گام‌های بزرگ اقتصادی دانست و گفت: رویکرد دولت این است که بتواند عدالت اجتماعی را با حضور اجتماعات مردمی و همراهی آنها گسترش دهد.
محمد عباسی خاطرنشان کرد: رویکرد دولت سیزدهم بر حمایت از تشکل‌ها و گروه‌های مردمی است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ الی ۸۰ هزار تشکل مردمی ثبت شده در کشور داریم، افزود: فعال‌سازی ظرفیت این نهاد می‌تواند کمک بزرگی به ارتقای مشارکت اجتماعی و در نتیجه آن سرمایه اجتماعی در کشور داشته باشد و افرادی که نسبت به جامعه و اجتماع دغدغه دارند و علاقه‌مند پیشرفت آن هستند، باید مورد تکریم و حمایت واقع شوند و برگزاری این همایش با همین منظور تکریم از اقدامات خوب و انسان دوستانه فعالان عرصه اجتماعی است.

دولت به دنبال حمایت از گروه‌ها و تشکل های مردم نهاد

معاون اجتماعی وزیر کشور سرمایه اجتماعی را یکی از دلایل شکل‌گیری و ماندگاری انقلاب اسلامی برشمرد و اضافه کرد: دولت سیزدهم به‌صورت جدی به‌دنبال حمایت از گروه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد با هدف تقویت سرمایه و اعتماد اجتماعی در کشور است.
عباسی اضافه کرد: جامعه زمانی زنده است که سرمایه اجتماعی بالایی داشته باشد تا بتواند از سرمایه اقتصادی، استفاده بهینه و لازم را ببرد.
وی درباره پیش‌نویس قانون تشکل‌های مردمی هم گفت: پیش‌نویس این قانون در مجلس شورای اسلامی با بهره‌گیری از نظرات و دیدگاه‌های نخبگان در حال بررسی است.

برگزاری همایش ملی تشکل‌ها با حضور وزیر کشور برگزاری همایش ملی تشکل‌ها با حضور وزیر کشور

تجلیل از پیشکسوتان

همچنین در این همایش، مراسم تقدیر و تجلیل از هشت پیشکسوت عرصه اجتماعی با حضور صدها نماینده سازمان‌های مردم نهاد برگزار شد.
نخستین پیشکسوت مورد تقدیر در این مراسم، ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور بود که در بدو ورود به سن، بر پرچم ایران بوسه زد و مورد تشویق حاضران قرار گرفت.
گفتنی است، پریچهر شاهسوند، فعال تشکل‌های مردم نهاد و محیط زیست؛ محمدتقی چراغچی، پیشکسوت فعال اجتماعی؛ سیدمحمدهادی‌ سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور (به‌دلیل تلاش برای گنجاندن ۳۵ سازمان مردم نهاد ذیل معافیت مالیاتی و حمایت از تشکل ها)، حاج اکبر ابراهیمی، خیر مدرسه‌ساز و آبرسان به ۲ هزار و ۴۴۱ روستای کشور؛ جهانگیر ابراهیمی، پدر معنوی ایتام؛ مرتضی جابری، خیر حوزه سلامت و محمدحسین مطهری، موسس بیمارستان بزرگ کودکان حکیم، چهره‌های تقدیر شده در این نشست بودند.

خبرنگار: معصومه رزمی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای