خبر فوری
شناسه خبر: 36544

پای درد دل یک زنبوردار از تعاونی زنبورداران کرج

صنعت زنبورداری و پرورش زنبورعسل یکی از مشاغل اصلی بخش کشاورزی و زیر بخش دامپروری کشور به‌شمار می‌رود و به اعتقاد کارشناسان اصلی‌ترین نقش زنبور گرده‌افشانی

پای درد دل یک زنبوردار از تعاونی زنبورداران کرج

صنعت زنبورداری و پرورش زنبورعسل یکی از مشاغل اصلی بخش کشاورزی و زیر بخش دامپروری کشور به‌شمار می‌رود و به اعتقاد کارشناسان اصلی‌ترین نقش زنبور گرده‌افشانی محصولات مختلف کشاورزی است و عسل و سایر تولیدات صنعت زنبورداری در برابر ارزش گرده‌افشانی محصولات کشاورزی از اهمیت پایین‌تری برخوردارند.

اخبار سبز کشاورزی ؛ امیرهوشنگ عسگرسمنانی | زنبورداران مشقات تولید از قبیل مهاجرت، حمل و نقل، بیابان‌خوابی، منازعات لفظی با برخی از باغداران را تحمل کرده و محصولات خود را با حداقل امکانات تولید و با نازل‌ترین قیمت تقدیم دلالان و سودجویان می‌کنند و در نهایت سود پرورش زنبور به جیب دلالان و دود آن به چشم زنبورداران می‌رود و این عمل غیراخلاقی هم به نام زنبورداران تمام می شود.

در این رابطه و در راستای بررسی مشکلات تولیدکنندگان صنعت زنبورداری با اعظم طالبی، بازرس تعاونی زنبورداران کرج، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

پای درد دل یک زنبوردار از تعاونی زنبورداران کرج پای درد دل یک زنبوردار از تعاونی زنبورداران کرج

بیشتر بخوانید: چالش‌ها و راهکارهای پیش روی زنبورداری

انتقاد از روند دادن دفترچه الکترونیکی به زنبورداران

اعظم طالبی بازرس تعاونی زنبورداران کرج با انتقاد از عملکرد اتحادیه سراسری زنبورداران در الکترونیکی کردن به جای دفترچه زنبورداری گفت: این نهاد در ازای الکترونیکی کردن هر نفری 350 هزار تومان می گیرد؛ در صورتی که باید در این شرایط از زنبوردار حمایت شود و مبلغ کمی گرفته شود یا هیچ مبلغی گرفته نشود و از زنبوردار حمایت شود و حتی هنگامی که مراجعه به سایت می‌کنیم، خطا می‌دهد و حتی پولی که واریز شده وقتی از طرف سایت خطا می‌دهد، ثبت نمی‌شود و این پول هم بازگشت داده نمی‌شود.

منابع طبیعی جلوی پای زنبورداران سنگ می‌اندازد

این زنبوردار اهل کرج گفت: متاسفانه منابع طبیعی جلوی پای زنبورداران سنگ می‌اندازد و مشکلاتی را برای فعالان این حرفه به‌وجود می‌آورد، این درحالی است که منبع درآمد بسیاری از زنبورداران از راه این حرفه است و زنبوردار با تولید عسل و دیگر محصولات زنبور، مثل ژل رویال، گرده‌گل و… زندگی خود را می‌گذارند و با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: سنگینی بار مالیات بر ارزش‌افزوده بر دوش زنبورداران

چالش‌ها و راهکارهای صنعت زنبورداری چالش‌ها و راهکارهای صنعت زنبورداری

در ایران داروی ارگانیکی وجود ندارد

بازرس تعاونی زنبورداران کرج ادامه داد: در تمام دنیا برای درمان بیماری مرتبط با زنبورعسل از یک داروی ارگانیک استفاده می‌کنند؛ یعنی زنبورداران برای خرید این دارو ثبت‌نام کرده و در زمان و موعد استفاده، آن را تحویل می‌گیرند؛ اما در ایران داروی ارگانیکی وجود ندارد که زنبوردار بتواند آن را تهیه کند. شرکت‌های خصوصی نیز داروهایی را وارد می‌کند که استاندارد کشورهای دیگر را ندارد؛ در ضمن دامپزشکی که برای زنبوردار معرفی می‌کنند هم علم کافی ندارد.

باید کلاس‌هایی کاربردی در زمینه زنبورداری برگزار شود

طالبی گفت: مشکلات زنبوردار بسیار زیاد است و باید کلاس‌هایی کاربردی برگزار شود تا سواد علمی زنبوردار افزایش یابد. اکنون شرایط به گونه‌ای است که هر کسی تنها براساس دانسته‌های خود عمل می‌کند.

مالیات بر ارزش افزوده باری بر دوش زنبورداران

وی با انتقاد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با وجود مشکلات مالی زنبورداران اظهار داشت: تا پیش از این تولیدکنندگان و زنبورداران معاف از مالیات بودند؛ ولی چند سالی است که برای زنبورداران مالیات بر ارزش افزوده تعیین شده، این در حالی است که زنبوردار برای تولید محصول ناگزیر به اقامت در کوه و در چادر است و در آنجا با مار، عقرب، رتیل و گرگ سر و کله می‌زند، آن هم در شرایط آب و هوایی نامساعد، با وجود این پرداخت مالیات ارزش بر افزوده بر مشکلات فعالان این بخش افزوده است.

گلایه از قیمت بالای شکر

بازرس تعاونی زنبورداران کرج گفت: برای افزایش جمعیت در بهار و زمستان گذرانی به شکر نیاز است، اما قیمت آن بسیار بالاست؛ به نحوی که تهیه آن در توان زنبوردار نیست و به سختی می‌تواند مقدار شکر مورد نیاز خود را تهیه کند. این در حالی است که اتحادیه زنبورداران وظیفه دارد شکر زنبوردار را تامین کند و به دست تعاونی‌ها برساند؛ اما این اتحادیه کار خود را به‌درستی انجام نمی‌دهند.

طالبی ادامه داد: متاسفانه این اتحادیه برای هر کندو نیم کیلو شکر تعیین کرده تا به دست زنبوردار برسد، اما این شکر با قیمت آزاد به زنبوردار تحویل داده می‌شود؛ به عنوان مثال من که 200کندوی عسل دارم حداقل باید 3تن شکر تهیه کنم تا زنبور تخم‌ریزی خوب داشته باشد و بتواند در زمان عسل آوری قوی باشد و عسل خوبی به دست بیاید.

از زنبوردار حمایتی نمی‌شود

وی گفت: متاسفانه در کشور ما از زنبوردار هیچ حمایتی نمی‌شود، در صورتی که زنبورداران مانند سایر ارگان‌ها که کارمندان خود را بیمه تامین اجتماعی می‌کنند باید بیمه شوند و سختی کار زنبورداری بالاست و باید شرایطی فراهم شود تا در زمان بازنشستگی و بیماری بتواند امورات خود را بگذارند. اما در کشور نه تنها دولت از زنبوردار حمایت نمی‌کند، بلکه از زنبوردار مالیات بر افزوده هم می‌گیرد.

هزینه‌های بسیار بالای حمل و نقل

بازرس تعاونی زنبورداران کرج با انتقاد از هزینه‌های بالای حمل و نقل افزود: مشکل دیگری که زنبورداران با آن مواجهه هستند در هنگام کوچ و هزینه‌های بسیار گزاف حمل و نقل است؛ زیرا در زمان کوچ باید ماشین مطمئن بگیریم. در صورتی که به هر دلیلی اتفاقی برای ماشین بیفتد، مثلا ماشین چپ یا تصادف کند همه رنبورها از بین می‌روند و هیچ جایی نیست که به زنبوردار خسارت پرداخت کند

طالبی گفت: در این شرایط زنبوردار تنها در صورتی که توانایی مالی داشته باشد، می‌تواند دوباره شروع به کار کند و اتحادیه یا ارگانی در هنگام بروز خسارت به زنبوردار وام با سود کم نمی‌دهد و حمایتی صورت نمی‌گیرد

این زنبوردار اهل کرج گفت: چند سال پیش در فصل بهار تمام زنبورهای من را سیل از بین برد و تمام زندگی من نابود شد. در آن زمان درآمد دیگری نداشتم و چند سال با تحمل فشار و سختی توانستم شرایط زندگی را بهبود ببخشم و 40 کندو زنبور بخرم و از آنها بچه گرفتم و آن‌ها را زیاد کردم.

وی گفت: قشر زنبوردار همواره نادیده گرفته می‌شود؛ در صورتی که اگر زنبور نباشد و گرده‌افشانی نکند محصول سالم نخواهیم داشت پس باید از زنبوردار حمایت شود تا تولیدات کشاورزی خوبی داشته باشیم. دولت باید زنبوردار را طوری در بین کشاورزان و مزرعه‌داران و منابع طبیعی جا بیندازد که همه از همکاری با زنبوردار استقبال کنند، در کشورهای دیگر از زنبوردار می‌خواهند که زنبورهایش را به باغ و مزارع‌شان ببرند و در ازای قرار دادن کلنی زنبور در باغ‌‌ها و مزارع‌شان به آن‌ها پول هم داده می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای