خبر فوری
شناسه خبر: 36870

زنبوردار ایرانی تنها در مقابله با مشکلات

شهرستان شبستر در استان آذربایجان شرقی به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناسب، از گذشته همواره یکی از مناطق پرورش زنبور عسل در کشور به شمار می‌رود

زنبوردار ایرانی تنها در مقابله با مشکلات

شهرستان شبستر در استان آذربایجان شرقی به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناسب، از گذشته همواره یکی از مناطق پرورش زنبور عسل در کشور به شمار می‌رفته، اما در سال‌های اخیر، مشکلاتی بسیاری پیش‌روی زنبورداران این خطه قرار گرفته است.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، امیرهوشنگ عسگرسمنانی ؛ توزیع نشدن نهاده‌های یارانه‌ای مانند شکر و دارو، کم‌بودن داروهای ارگانیک و دسترسی نداشتن زنبوردار به آن، داروهای تقلبی، نبود صنایع فرآوری و نبود حمایت مناسب بیمه از مشکلاتی است که زنبورداران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

در راستای بررسی مشکلات زنبورداران و فعالان صنعت زنبورداری با آقای موسوی، زنبورداری از شهرستان شبستر واقع در استان آذربایجان شرقی و از فعالان زحمتکش این بخش به گفتگو نشستیم.

بیشتر بخوانید: پای درد دل یک زنبوردار از تعاونی زنبورداران کرج

زنبوردار ایرانی تنها در مقابله با مشکلات زنبوردار ایرانی تنها در مقابله با مشکلات

آقای موسوی گفت: همه ساله باید جهاد کشاورزی یا هر نهادی که در زمینه صنعت زنبورداری مسئولیت دارد، از زنبورستان‌های کشور بازدید کند و بیماری‌های مرتبط با زنبورستان‌ها توسط کارشناسان شناسایی و داروهای لازم و شیوه استفاده از آنها توضیح داده شود و داروهای مفید و مجاز به‌راحتی در دسترس زنبورداران قرار گیرد تا زنبورهای سالمی داشته باشیم.

ضرورت حمایت‌های مالی دولت

این زنبوردار شبستری گفت: نژاد زنبور و جایگاه سایت پرورش ملکه باید با استانداردهای جهانی همخوانی داشته باشد؛ مشارکت متخصصین امر و حمایت‌های مالی دولت در این زمینه ضروری است و مسلما اصلاح نژاد ملکه‌های ایرانی اگر در اولویت قرار بگیرد، بهتر خواهد بود.

آقای موسوی با اشاره به کوچ زنبورداران مناطق سردسیر گفت: هزینه‌های بالای کوچ آن هم در این شرایط فعلی اقتصادی یکی دیگر از مشکلات زنبورداران است. همچنین برای صادرات عسل هم باید عسل‌های باکیفیت داشته باشیم و از تولید عسل‌های تقلبی جلوگیری کنیم تا بتوانیم بازارهای صادراتی خود را حفظ کنیم.

بیشتر بخوانید: چالش‌ها و راهکارهای پیش روی زنبورداری

بازاریابی برای عسل جدی گرفته شود

وی افزود: لازم است مسئولین امر میزان عسل تولیدی سالانه در کشور را تخمین زده و میزان مصرف داخلی هم برایشان معلوم باشد و همچنین برای تولید مازاد بر مصرف داخل نیز بازاریابی انجام شود. باید موضوع بازاریابی برای عسل جدی گرفته شود، در غیر این صورت زنبورداران از ادامه فعالیت دلسرد خواهند شد.

این زنبوردار شبستری با بیان اینکه تا زمانی‌که زنبورداران نتوانند عسل‌های تولیدی خود را به‌راحتی بفروشند، این صنعت رونق لازم را نخواهد داشت؛ اظهار داشت: رونق صنعت زنبورداری یعنی رونق و گسترش تولیدات کشاورزی و همچنین بهره‌مندی جامعه از تولیدات زنبورعسل همچون ژل‌رویال، بره موم، زهر زنبور و… موجب درمان بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد.

آقای موسوی عنوان کرد: اگر سختگیری‌های فعلی درمورد ایجاد کارگاه‌های بسته‌بندی عسل کنار گذاشته شود و زنبورداران بتوانند کارگاه بسته‌بندی بزنند به فروش محصول زنبورداران کمک خواهد شد.

لزوم فرهنگ‌سازی برای مصرف عسل

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی برای مصرف عسل در کشور گفت: بالا بردن فرهنگ مصرف عسل از طریق تبلیغات در رسانه‌های عمومی هم می‌تواند مصرف سرانه عسل را بالا برده و موجب سلامتی افراد جامعه باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای