خبر فوری
شناسه خبر: 42474

سرانه مصرف آبمیوه در ایران به ۱۲ لیتر رسید

امروزه اکثر شرکت‎های تولیدکننده آبمیوه قادرند با استفاده از سیستم‎های مدرن و گران‌قیمت، قابلیت کنترل خط تولید آب معدنی

سرانه مصرف آبمیوه در ایران به ۱۲ لیتر رسید
امروزه اکثر شرکت‌های تولیدکننده آبمیوه قادرند با استفاده از سیستم‌های مدرن و گران‌قیمت، قابلیت کنترل خط تولید آب معدنی و آبمیوه از مرکز کنترل اصلی را داشته باشند که این قابلیت سبب تولید محصول باکیفیت می‌شود.
اخبار سبز کشاورزی ؛ آبمیوه از میوه‎ و سبزیجات طبیعی گرفته می‌شود و برای حفظ سلامتی بسیار مفید است، به نحوی که اخیرا شاهد افزایش مصرف این محصول به‌ویژه در وعده صبحانه هستیم.
کنسانتره کردن میوه به‌عنوان یک فرآورده غذایی جهت رفع تشنگی است و همچنین به منظور تقویت بدن استفاده می‌شود و برای سلامتی بدن نیز مفید است.
بیشتر بخوانید: نقش مهم نیازسنجی و بازارسازی در رشد صنعت کنسانتره
آبمیوه‌های طبیعی سرشار از نوعی فیبر هستند که در رشد باکتری‌های کمک کننده در سیستم گوارش موثر است، به‌طوری که در آب سیب و پرتقال می‌توانید تقریبا سه گرم فیبر محلول پیدا کنید. همچنین ثابت شده است که نوشیدن آبمیوه می‌‎تواند سطح قند خون و کلسترول را تا حدود زیادی تنظیم کند. در این راستا با دکتر مهرداد شمس مولوی، عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه و کنسانتره ایران گفتگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ویژگی‌های یک آبمیوه صنعتی سالم چیست؟ و آیا میزان غلظت آبمیوه می‌تواند نشان‌دهنده تازگی و سلامت محصول باشد؟

آبمیوه‌های پاکتی یا بطری به سه نوع برحسب میزان غلطت آبمیوه درون آن نام‌گذاری می‌‎شوند که شامل نوشیدنی میوه‎ای، نکتار، آبمیوه 100درصد است که برای تولید هر سه نوع در صنعت از کنسانتره میوه استفاده می‌شود.
تولید کنسانتره میوه به این صورت است که در فصول برداشت میوه،‌ پس از استخراج آب آنها با استفاده از دستگاه مخصوصی به نام اوپراتور و ‌دیگر دستگاه‌ها، بخش زیادی از آب آنها تبخیر و آبمیوه غلیظ می‌‎گردد و طراحی این فرآیند و دستگاه‌ها به‌گونه‌ای است که کمترین تخریب را در مواد مغذی و طعم داشته باشند و معمولا تا 70 درصد مواد مغذی میوه حفظ می‌گردد، سپس آب میوه‌های تغلیظ‌ شده یا همان کنسانتره، در دمای حدود منفی 18 درجه سانتی‌گراد در سردخانه نگهداری شده تا هم در برابر فساد میکروبی و هم تغییرات شیمیایی محفاظت شوند.
سپس این کنسانتره به نسبت‌های متفاوت با آب مخلوط و بسته‌بندی می‌گردند، به‌طوری که نوشیدنی میوه‎ای تا ۲۰ درصد آبمیوه یا کنسانتره میوه‌ و نکتار ۲۰ تا ۵۰ درصد آبمیوه یا کنسانتره و آبمیوه 100درصد تا ۱۰۰ درصد آبمیوه در آن‌‌ وجود دارد و بدین ترتیب مصرف‌کننده متوجه می‌شود محصول حاوی چند درصد آب میوه است.
علت تبدیل آبمیوه به کنسانتره و مجددا تبدیل آن به آبمیوه، آسان بودن نگهداری کنسانتره به‌دلیل حجم کمتر آن نسبت به آبمیوه است و اینکه تمام میوه‌ها در تمام فصول سال در دسترس نیستند تا کارخانه‌های تولید‌کننده آبمیوه بتوانند از آنها برای تولیدمحصولات استفاده کنند و تولیدکنندگان ناگزیر به تولید و استفاده از کنسانتره آب میوه هستند.

درباره کاربردها، فواید و مضرات استفاده از کنسانتره در صنعت آبمیوه توضیح دهید .

از دیدگاه سلامتی محصول، طبق مقررات هیچ نوع افزودنی به غیر از آنچه روی بسته‌بندی ذکر شده نباید اضافه گردیده باشد و‌ درمورد شکر هم دو نوع آبمیوه وجود دارند که با ذکر شکر افزوده یا بدون شکر افزوده روی بسته بندی به مصرف‌کننده اطلاع ‎رسانی می‌گردد.
از فواید آبمیوه صنعتی، دسترسی ارزان‌تر نسبت به میوه و تامین ویتامین و مواد مغذی است، به‌طوری که این‌ نوع آبمیوه تا ۷۰ درصد مواد مغذی یک میوه را داراست که البته درمورد مصرف چه آبمیوه صنعتی و چه خود میوه باید تعادل رعایت شود.
در کشورهای اروپایی مانند آلمان سرانه مصرف آبمیوه حدود ۴۰ لیتر است و در ایران خوشبختانه با فرهنگ‎سازی و اطلاع‌رسانی‌هایی که توسط کارشناسان متخصص و به‌خصوص زحمات انجمن آبمیوه و کنسانتره ایران انجام شده، سرانه مصرف از ۳ لیتر در سال به ۱۲ لیتر رسیده است.

آیا در صنعت شما قاچاق هم وجود دارد؟

متاسفانه در این صنعت شاهد آبمیوه‌های‌ وارداتی به‌صورت قاچاق در بازار هستیم که بعضا دارای شرایط تولید غیراستاندارد یا تاریخ مصرف گذشته هستند؛ لذا از مصرف‌کنندگان گرامی تقاضا می‌گردد در هنگام‌ خرید حتما به داشتن نشان «سیب سلامت»‌ روی محصول دقت کنند، در غیر این صورت از خرید آن خودداری نمایند.

درباره جایگاه این صنعت در کشور توضیح دهید و اینکه فعالان این بخش در حال حاضر با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند؟

صنعت آبمیوه که جزو صنایع تبدیلی در کشور است در مجموع باعث ایجاد ارزش افزوده میوه و ایجاد اشتغال و صادرات و ارزآوری گردیده است و از صنایع پیشرو کشور محسوب می‌شود.
در مورد مشکلات تولید، به‌تبع این صنعت هم مانند بسیاری از صنایع کشور دارای مشکلاتی از قبیل بخشنامه‌های ناگهانی و ضرب‌‎الاجلی، افزایش قیمت مواد اولیه، افرایش ناگهانی دستمزدها و بیمه و سنوات و افزایش ناگهانی قیمت سوخت است که اگر تدبیری اتخاذ نگردد، شاهد تعطیلی یک به یک‌ واحدها خواهیم‌ بود.

حمید عرب عامری

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای