آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44570

آبمیوه صنعتی ۷۰ درصد مواد مغذی یک میوه را داراست

آبمیوه‌های پاکتی یا بطری به 3 نوع بر حسب میزان غلظت آبمیوه درون آن نام‌گذاری می‌شوند که شامل نوشیدنی میوه‌ای، نکتار، آبمیوه 100در صد است که برای تولید هر سه نوع در صنعت از کنسانتره میوه استفاده می‌شود.

آبمیوه صنعتی ۷۰ درصد مواد مغذی یک میوه را داراست

اخبار سبز کشاورزی؛ دکتر مهرداد شمس مولوی - انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه و کنسانتره ایران| تولید کنسانتره میوه بدین صورت است که در فصول برداشت میوه‌ پس از استخراج آب آنها با استفاده از دستگاه مخصوصی به نام اواپراتور و ‌دیگر دستگاه‌ها، بخش زیادی از آب آنها تبخیر و آب میوه غلیظ می‌گردد و طراحی این فرآیند و دستگاه‌ها به‌گونه‌ای است که کمترین تخریب را در مواد مغذی و طعم داشته باشند و معمولا تا ۷۰ درصد مواد مغذی میوه حفظ می‌گردد.

سپس آب میوه‌های تغلیظ‌ شده یا همان کنسانتره در دمای حدود منفی 18 درجه سانتی‌گراد در سردخانه نگهداری شده تا هم در برابر فساد میکروبی و هم تغییرات شیمیایی از آنها محافظت شود.

آبمیوه-صنعتی-۷۰-درصد-مواد-مغذی-یک-میوه-را-داراست.jpg-1

سپس این کنسانتره به نسبت‌های متفاوت با آب مخلوط و بسته‌بندی می‌شود؛ به‌طوری که نوشیدنی میوه‌ای تا ۲۰ درصد آب میوه یا کنسانتره میوه‌ و نکتار ۲۰ تا ۵۰ درصد آب میوه یا کنسانتره و آبمیوه تا ۱۰۰ درصد آب میوه در آن‌‌ وجود دارد و بدین ترتیب مصرف کننده متوجه می‌شود محصول حاوی چند درصد آب میوه است.

علت تبدیل آب میوه به کنسانتره و مجددا تبدیل آن به آب میوه، آسان بودن نگهداری کنسانتره به دلیل حجم کمتر آن نسبت به آب میوه است و اینکه تمام میوه‌ها در تمام فصول سال در دسترس نیستند تا کارخانه‌های تولید‌کننده آب میوه بتوانند از آنها برای تولید محصولات استفاده کنند و تولیدکنندگان ناگزیر به تولید و استفاده از کنسانتره آب میوه هستند.

از دیدگاه سلامتی محصول، طبق مقررات هیچ نوع افزودنی به غیر از آنچه روی بسته بندی ذکر شده نباید اضافه شود و‌ در مورد شکر هم دو نوع آب میوه وجود دارند که با ذکر شکر افزوده یا بدون شکر افزوده روی بسته بندی به مصرف کننده اطلاع رسانی می‌شود.

از فواید آب میوه صنعتی، دسترسی ارزان‌تر نسبت به میوه و تامین ویتامین و مواد مغذی است، به‌طوری که این‌ نوع آبمیوه تا ۷۰ درصد مواد مغذی یک میوه را داراست که البته در مورد مصرف چه آب میوه صنعتی و چه خود میوه باید تعادل رعایت گردد.

در کشورهای اروپایی مانند آلمان سرانه مصرف آبمیوه حدود ۴۰ لیتر است و در ایران خوشبختانه با فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی‌هایی که توسط کارشناسان متخصص و خصوصا زحمات انجمن آب میوه و کنسانتره ایران انجام شده سرانه مصرف از ۳ لیتر در سال به ۱۲ لیتر رسیده است.

متاسفانه در این صنعت شاهد آب میوه های‌ وارداتی به‌صورت قاچاق در بازار هستیم که بعضا دارای شرایط تولید غیراستاندارد و یا تاریخ مصرف گذشته هستند و لذا از مصرف کنندگان گرامی تقاضا می‌گردد در هنگام‌ خرید حتما به داشتن نشان سیب سلامت‌ روی محصول دقت کنند، در غیر اینصورت از خرید آن خودداری نمایند.

صنعت آب میوه که جزو صنایع تبدیلی در کشور است در مجموع باعث ایجاد ارزش افزوده میوه و ایجاد اشتغال و صادرات و ارزآوری شده و از صنایع پیشرو کشور است.

درمورد مشکلات تولید، این صنعت هم مانند بسیاری از صنایع کشور دارای مشکلاتی از قبیل بخشنامه‌های ناگهانی و ضرب الاجلی، افزایش قیمت مواد اولیه، افرایش ناگهانی دستمزدها و بیمه و سنوات، افزایش ناگهانی قیمت سوخت است که اگر تدبیری اتخاذ نشود، شاهد تعطیلی یک به یک‌ واحدها خواهیم‌ بود.

همچنین با توجه به پتانسیل ارزآوری این صنعت به‌عنوان مثال یک بشکه کنسانتره انار معادل ۱۴ بشکه نفت ارزآوری برای کشور دارد، از نهادهای ذی‌ربط درخواست داریم قبل از هرگونه تصمیمی، حتما با انجمن‌های صنفی مربوطه و مدیران واحدها مشورت و رأی‌زنی نمایند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای