آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45395

کدام غذاها را نباید با مایکروفر گرم کرد

چهل سال قبل، آشپزخانه‌ها هدیه‌ای به نام مایکروفر را دریافت کردند که به سرعت در آن‌جا مستقر شد؛ به طوری که نسل جوان‌تر آماده کردن یک فنجان شکلات داغ یا پاپ‌کورن را بدون این وسیله نمی‌توانند تصور کنند.

کدام غذاها را نباید با مایکروفر گرم کرد

اخبار سبز کشاورزی؛ در حال حاضر ما می‌دانیم که چگونه از این وسیله به خوبی استفاده کنیم، اما هنوز مواردی نظیر دوباره گرم کردن بعضی از غذاها در آن وجود دارد.

برای افراد مبتدی نکته مهم آن است که مایکروفرها غذا را به خوبی نمی‌پزند، اما دلیل دیگر آن است که مایکروفرها، باکتری‌ها را کاملا از بین نبرده و تعدادی از آن‌ها در غذا باقی می‌مانند.

به منظور کاهش احتمال مسمومیت در غذاها، این شش مواد غذایی را در مایکروفر برای بار دوم گرم نکنید.

تخم‌مرغ پخته: زمانی که تخم‌مرغ‌های پوسته‌دار یا پوست گرفته در مایکروفر پخته می‌شوند(برای بار اول)، به علت رطوبت موجود در آنها و تشکیل بخار، کانال‌های مینیاتوری در آن‌ها ایجاد می‌شود که می‌تواند موجب انفجار تخم‌مرغ گردد. بدتر آن که امکان دارد چنین تخم‌مرغ‌هایی پس از خارج شدن از مایکروفر، در بشقاب یا دست منفجر شوند! برای آن‌که چنین اتفاقی رخ ندهد، تخم‌مرغ را قبل از گرم کردن مجدد به چند تکه برش دهید.

شیر مادر: برخی از مادران، شیر خود را برای مصارف بعدی، فریز می‌کنند. همانطور که مایکروویوها ظرف‌های دارای غذا را به طور یکنواخت گرم نمی‌کنند، گرم کردن چنین شیری با مایکروفر می‌تواند موجب به وجود آمدن«نقاط داغ» در آن شود که باعث سوختن دهان یا گلوی بچه می‌گردد. ضمن آن‌که با گرم کردن مجدد ظروف پلاستیکی، شرایط سرطان‌‌زایی در آن‌ها پیدا می‌شود.

گوشت‌های فرآوری شده: اغلب مواد شیمیای و نگه‌دارنده و به منظور افزایش زمان نگهداری هستند. متاسفانه، گرم کردن آنها با مایکروفر، می‌تواند مواد آن‌ها را برای سلامتی انسان بدتر نماید.

برنج: بر اساس اعلام نظر موسسه “Food Standard”، گرم‌کردن برنج با مایکروفر، در برخی موارد می‌تواند به سمی شدن آن بینجامد. علت آن وجود احتمالی باکتری مقاوم Bacillus cereus در برنج پخته اعلام شده است.

حرارت موجب کشته شدن این باکتری می‌شود، اما می‌تواند تولید اسپورهای سمی نماید.

مرغ: مهم‌ترین چیزی که باید در مورد مایکروویوها بدانیم آن است که حرارت به وجود آمده توسط آن‌ها همیشه نمی‌تواند موجب کشته شدن باکتری‌ها شود؛ چرا که حرارت ایجاد شده از بیرون به سمت داخل است.

بنابراین احتمال دارد برخی از باکتری‌ها در قسمت‌های داخلی گوشت زنده بمانند، پس می‌توانند بیماری‌زا باشند. بر همین اساس باید توجه کنیم که خطر آلودگی به سالمونلا در چنین گوشت‌هایی وجود دارد.

قبل از خوردن گوشت مرغ، باید آن را تا از بین بردن هرگونه باکتری پخت نماییم، چرا که مایکروفر نمی‌تواند تمام اجزاء یک گوشت را به‌طور یکنواخت و منظم بپزد و بنابراین برخی از باکتری‌ها مانند سالمونلا زنده می‌مانند.

در یک بررسی روی 30 شرکت‌کننده که گوشت خام را بعد از حرارت مجدد مصرف کردند، 10 نفر که با مایکروفر این کار را انجام داده بودند بیمار شده و 20 نفر دیگر که در ماهیتابه و روی اجاق گوشت را گرم کردند، هیچ‌گونه عارضه‌ای دیده نشد.

سبزی‌های برگی: اگر قصد نگهداری گیاهانی نظیر کرفس، کلم‌پیچ یا اسفناج را برای مصرف در زمان دیگری دارید، آنها را به روش سنتی حرارت دهید. زمانی که در مایکروفر حرارت داده می‌شوند نیترات‌های مفید آنها، مبدل به نیتروزآمین سرطان‌زا می‌شوند. این اتفاق برای چغندرهای غنی از نیترات نیز اتفاق می‌افتد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای