آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45975

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه و کنسانتره:

سرانه مصرف آبمیوه در ایران 10 لیتر و در آلمان 40 لیتر است

صنعت آبمیوه در هر کشوری از صنایع غذایی مهم آن کشور به‌شمار می‌رود و در کشور ما نیز این مسئله حکم می‌کند. در برخی از نقاط جهان از جمله شش کشور چین، آمریکا، هلند، فرانسه و ژاپن با توجه به توسعه زندگی صنعتی مصرف آب میوه رشد چشمگیری داشته است.

سرانه مصرف آبمیوه در ایران 10 لیتر و در آلمان 40 لیتر است

اخبار سبز کشاورزی؛ بیشترین حجم مصرف آب میوه در جهان در اختیار کشور آمریکاست و پس از آن کشور آلمان در رتبه دوم قرار دارد. در حال حاضر، سرانه مصرف آبمیوه در کشور حدود ۱۰ لیتر است که این میزان به‌عنوان مثال در کشور آلمان حدود ۴۰ لیتر برآورد می‌شود.

طبق آمار، ظرفیت تولید کنسانتره آبمیوه در کشورحدود ۱۵۰ هزار تن در سال است، اما هم اکنون فقط حدود ۸۰ هزار تن از این ظرفیت تولید می‌شود.

در این رابطه دکتر شمس مولوی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه و کنسانتره ایران، گفت: پیشنهادات برای افزایش جذب سرمایه‌گذاری در صنعت آبمیوه و کنسانتره و به‌طور کل صنایع غذایی بسیار است؛ ولی اهم آنها ازجمله حمایت بیشتر دولت در خصوص یارانه قائل شدن برای تهیه مواد اولیه، حقوق و دستمزدها، هزینه های بیمه تامین اجتماعی، هزینه های سوخت، آب و برق واحدها، افزایش مشوق های صادراتی، مشوق‎‌های واحدهای نمونه کشور، همچنین حذف بخشنامه های ناگهانی، رایزنی با انجمن آبمیوه و کنسانتره کشور و مدیران واحدها در خصوص سیاست‌گذاری‎ های این صنعت مورد درخواست این انجمن است.

وی افزود: صنعت آبمیوه و کنسانتره از جمله صنایع تبدیلی است که با ایجاد ارزش افزوده باعث جلوگیری از هدر رفتن میوه، ایجاد اشتغال، صادرات و ارزآوری می‎گردد؛ بعنوان مثال یک بشکه کنسانتره انار، در حدود ۱۲ بشکه نفت ارزآوری دارد. همچنین نیاز جامعه به انواع ویتامین‌ ها را در شرایط گرانی میوه فراهم می‌ آورد.

 عدم همکاری بانک‎ های خارجی در گشایش اعتبار اسنادی 

عضو انجمن آبمیوه و کنسانتره  در ادامه افزود: این‌ صنعت هم همانند بسیاری از صنایع تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفت. از جمله شرایط سخت نقل و انتقال ارز، عدم همکاری بانک‎ های خارجی در گشایش اعتبار اسنادی و همچنین تامین قطعات ماشین آلات که همه این مشکلات بر دوش تولیدکننده، سنگینی می‎کند.

 وی در مورد دورنمای این صنعت، خاطر نشان کرد: در حال حاضر متاسفانه تعدادی از واحدها به ناچار تعطیل شده‌اند و انتظار می‎رود نهادهای دست‌اندرکار در سیاست‌گذاری ها حتما رایزنی کنند و ارتباط مستحکم‌تری با انجمن آبمیوه و کنسانتره کشور و مدیران واحدها داشته باشند تا از تجربیات گرانقدر این مدیران استفاده گردد، تا صنعت دچار موازی‎کاری و سردرگمی نشود. به‌عنوان نمونه، اینکه یک سازمان، یک بخشنامه صادر می کند و نهاد و سازمانی دیگر درمورد همان موضوع، بخشنامه ای متفاوت ابلاغ می‎‌نماید که نه تنها موجب سردرگمی و اتلاف وقت و فصل تولید می‎‌ شود، بلکه واحد تولیدی متحمل ضرر زیان بسیار و نهایتا منجر به تعطیلی و بیکاری کارمندان می‎گردد.

 کیفیت مواد اولیه داخلی قابل رقابت با نمونه خارجی

شمس‌مولوی گفت: از آنجا که تمامی واحدهای تولیدی تمایل دارند از مواد اولیه تولید شده درون کشور استفاده نمایند، اما این مورد به‌شرطی قابل انجام و مفید واقع می‎گردد که کیفیت مواد اولیه داخلی قابل رقابت با نمونه خارجی در بازار رقابتی خارج باشد. در غیر این‌صورت نه تنها کمکی به واحدهای تولیدی نشده، بلکه منجر به ضرر و زیان و نهایتا آسیب به صادرات کشور می گردد.

خبرنگار: پریسا حیدری

دیدگاه تان را بنویسید

  • سینا پاسخ به نظر

    لطف بفرمایید «پایین ترین» درآمد در این دو کشور را هم بیان بفرمایید.

چندرسانه‌ای