آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46163

غذاهای مفید برای سلامت روده را بشناسید

تا به حال به سلامت روده خود فکر کرده‌اید؟

احتمالا تاکنون کمتر به سلامتی عضو حدود 5 متری بدن خودتان یعنی روده بزرگ و کوچک فکر کرده‌اید.

تا به حال به سلامت روده خود فکر کرده‌اید؟

اخبار سبز کشاورزی؛ روده‌هایی که آرام و تونل‌وار، آب و غذای دریافت شده را تجزیه و مواد مغذی را استخراج و مواد مضر و زائد را حذف می‌کنند.

شما چشم، دست و پا را می‌بینید و لمس و مراقبت می‌کنید، در حالی‌که روده فداکار، همه لحظات شبانه‌روز، موتور روشن وجودتان را همراهی می‌کند، اما نه دیده می‌شود و نه تشویق.

در این مطلب گزیده‌ای از چند خبر را در رابطه با «سلامت روده به معنای سلامت بدن»، دست‌چین کرده و برای شما منتشر می‌کنم.

لطفا بخوانید و موضوع را جدی بگیرید و همانطور که ولتر می‌گوید: به دستگاه گوارش خود توجه کنید.

به‌طور معمول روده شما دارای یک سد خاص است که تنها به مواد مغذی اجازه ورود می‌دهد و از ورود باکتری‌ها و سایر مواد مضر به جریان خون جلوگیری می‌کند.

عوامل خاصی وجود دارند که می‌توانند باعث عدم تعادل یا اختلال در میکروبیوم روده شما شوند، این فرآیند دیس بیوز نامیده می‌شود.

1تا-به-حال-به-روده-خود-فکر-کرده‌اید؟

در طول فرایند دیس بیوز، نشت این سد بیشتر می‌شود، به این معنی که باکتری‌ها و مولکول‌هایی را به جریان خون راه می‌دهد که نباید در آنجا باشند. عوامل ایجادکننده دیس بیوز عبارتند از: فشار، بیماری، زندگی با اضافه وزن و استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها.

روده سالم،‌ ادعای بزرگ

توجه داشته باشید که میکروبیوم روده شما بر سیستم ایمنی، متابولیسم بدن شما و بر خلق و خو و رفتار تأثیر می‌گذارد.

داشتن طیف وسیعی از باکتری‌ها برای سلامت روده مهم است. این فرآیند با بسیاری از مشکلات سلامت جسمی و روانی مرتبط است.

انواع باکتری‌های موجود در میکروبیوم روده شما نیز می‌تواند بر خطر ابتلا به مشکلات مزمن (درازمدت) سلامتی تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند آرتریت پسوریاتیک، دیابت نوع 1 و 2، اگزمای آتوپیک، چاقی و سفتی شریانی و غیره نسبت به افراد بدون این بیماری‌ها، طیف متنوعی از باکتری‌ها در روده خود دارند.

نقش دقیق میکروبیوم روده در این بیماری‌ها هنوز مشخص نیست و تحقیقات در حال انجام است. همچنین بین سلامت روده و مشکلات سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی ارتباط وجود دارد.

تحقیقات اخیر ارتباط بین مشکلات سلامت روان و سلامت میکروبیوم روده را نشان داده است. علائم ضعف سلامت روده عبارتند از:

  1. شکم پف کرده
  2. غرغر شکم
  3. درد شکم (درد شکم)
  4. یبوست یا اسهال
  5. سوزش سردل
  6. آروغ بیش از حد و نفخ
  7. حالت تهوع

تا-به-حال-به-روده-خود-فکر-کرده‌اید؟.jpg-3.jpg-4

کم خوری و سبزیجات کافی است؟

ممکن است گه‌گاه بسیاری از این علائم را تجربه کنید؛ با این حال اگر به طور منظم اتفاق بیفتد، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که شما سلامت روده ضعیفی دارید.

خوردن یک رژیم غذایی بی‌کیفیت در کاهش سلامت روده و میکروبیوم روده شما نقش مهمی را بازی می‌کند. بیشتر کسانی که ذهنینت ساده‌ایی نسبت به سلامت دارند، تنها کم‌خوری و قرار داردن سبزیجات زیاد در رژیم غذایی را بهترین راه می‌دانند که نگرشی اشتباه به یک لایف‌استایل سالم است.

بهترین رژیم‌های غذایی دارای انواع پروبیوتیک‌ها هستند که به میکروارگانیسم‌های زنده با فواید زیاد گفته می‌شود. این باکتری‌های مفید انواع فواید قدرتمندی را برای بدن و مغز و حتی زیبایی پوست شما فراهم می‌کنند.

تا-به-حال-به-روده-خود-فکر-کرده‌اید؟.jpg-3

 برخی از غذاهای سرشار از پروبیوتیک

مصرف پروبیوتیک‌ها به‌صورت مکمل یکی از راه‌های محبوب برای دریافت آنهاست، اما می‌توانید آنها را از غذاهای طبیعی، بیشتر دریافت کنید و رژیمی پر از محصولات متفاوت داشته باشید.

برخی از این محصولات عبارتند از:

1. ماست

ماست یکی از بهترین منابع پروبیوتیک است. از شیر تخمیر شده توسط پروبیوتیک‌ها، عمدتاً باکتری‌های اسید لاکتیک، بیفید و باکتری ها ساخته شده است.

بهبود سلامت استخوان، قلب و دستگاه گوارش، کاهش خطر ابتلا به دیابت، کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و روده بزرگ و بهبود مدیریت وزن از فواید سلامتی مرتبط با خوردن ماست است.

2. کفیر

کفیر یک نوشیدنی شیر پروبیوتیک تخمیر شده که با افزودن دانه‌های کفیر به شیر گاو یا بز تهیه می‌شود. دانه‌های کفیر غلات نیستند، بلکه کشت باکتری‌های اسید لاکتیک و مخمرها هستند.

تصور می‌شود که کلمه کفیر از کلمه ترکی«keyif» گرفته شده که به معنای احساس خوب بعد از غذا خوردن است.

کفیر ممکن است سلامت استخوان‌ها و مشکلات گوارشی کمک کند و در برابر عفونت‌ها محافظت کند و گزینه خوبی برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز است.

کفیر حاوی چندین گونه اصلی از باکتری‌های دوستدار و مخمر است که آن را به یک منبع پروبیوتیک متنوع‌تر و قوی‌تر در مقایسه با ماست تبدیل می‌کند.

3. کلم ترش غیرپاستوریزه

کلم ترش که با ترشی مخلوط یا شور فرق دارد، با نازک خرد کردن کلم سفید و تخمیر شدن توسط اسید لاکتیک در ظرفی که هوا داخلش نرود، درست می‌شود.

این یک غذای سنتی است که در بسیاری از کشورها، به‌ویژه اروپای شرقی محبوبیت دارد و طعم ترش و شوری دارد. مردم اغلب از آن در سوسیس یا به عنوان یک غذای جانبی استفاده می کنند.

کلم ترش علاوه بر خواص پروبیوتیکی، سرشار از فیبر و ویتامین های C و K و سرشار از سدیم و حاوی آهن و پتاسیم است. علاوه بر این، کلم ترش حاوی آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین است که برای سلامت چشم مهم هستند. حتما کلم ترش غیر پاستوریزه را انتخاب کنید، زیرا پاستوریزاسیون باکتری‌های زنده و فعال را از بین می‌برد.

4. تمپه

تمپه یک فرآورده تخمیری سویا است که یک حالت همبرگر مانند را تشکیل می‌دهد و دستور عمل تهیه فوق‌العاده ساده‌ایی دارد.

این غذا اصالتاً متعلق به کشور اندونزی است که به عنوان یک جایگزین گوشت با پروتئین بالا در سراسر جهان محبوب شده و مردم طعم آن را به آجیل یا شبیه به طعم قارچ توصیف می‌کنند. دانه‌های سویا به‌طور معمول سرشار از اسید فیتیک هستند (یک ترکیب گیاهی که جذب مواد معدنی مانند آهن و روی را مختل می کند) و با این حال، تخمیر مقدار اسید فیتیک را کاهش می دهد که ممکن است میزان مواد معدنی را که بدن شما می‌تواند از تمپه جذب کند، افزایش دهد.

تخمیر همچنین مقداری ویتامین B12 تولید می‌کند، ماده مغذی که سویا حاوی آن نیست. شما معمولا ویتامین B12 را از محصولات حیوانی دریافت می‌کنید، بنابراین تمپه یک جایگزین عالی برای گیاهخواران است.

5. کیمچی

کیمچی یک غذای کره‌ای تخمیر شده و تند است که معمولا به عنوان مخلفات در کنار غذا استفاده می‌شود. کلم یا ترب سفید معمولاً ماده اصلی این غذا هستند و پیازچه و هویج نازک خرد شده در کنار کلم قرار می‌گیرد. کیمچی با ترکیبی از چاشنی‌ها مانند فلفل قرمز، سیر، زنجبیل، سس ماهی و سس سویا و غیره طعم‌دار می‌شود و حاوی باکتری‌های اسید لاکتیک است که ممکن است برای سلامت دستگاه گوارش مفید باشد.

کیمچی تهیه شده از کلم حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی از جمله ویتامین K، ریبوفلاوین (ویتامین B2) و آهن است. با اینکه این ترشی برای کشور کره جنوبی هست اما در ایران با استفاده از کلم چینی یا حتی کلم سفید میتوانید در خانه ی خود کیمچی را درست کنید.

6. کامبوجا

کومبوجا یک نوشیدنی تخمیر شده چای سیاه یا سبز است که در بسیاری از نقاط جهان، به ویژه در آسیا، محبوب است. برخی از تحقیقات منبع معتبر نشان می دهد که کومبوچا ممکن است خطر ابتلا به سرطان، دیابت و سایر بیماری ها را کاهش دهد.

اما سایر محققان منبع معتبر هشدار می‌دهند که شواهد باکیفیت بالا برای تأیید این مزایا وجود ندارد و مطالعات بالینی روی انسان مورد نیاز است.

با این حال، از آنجایی که کامبوچا با باکتری‌ها و مخمر تخمیر می‌شود، احتمالاً دارای مزایای سلامتی مربوط به خواص پروبیوتیکی آن است.

7. خیارشور نمکی

خیارشورهایی که در محلول نمک و آب نگهداری می‌شوند، برای مدتی با استفاده از باکتری‌های اسید لاکتیک موجود طبیعی خودشان، تخمیر می‌شوند و این روند آنها را ترش می‌کند. خیارشور منبع خوبی از باکتری‌های پروبیوتیک سالم است که ممکن است سلامت دستگاه گوارش را بهبود بخشد.

آنها همچنین کالری کمی دارند و منبع خوبی از ویتامین K هستند که یک ماده مغذی ضروری برای لخته شدن خون است.

به خاطر داشته باشید که ترشی‌ها نیز دارای سدیم بالایی هستند و این نکته مهم است که ترشی‌های تهیه شده با سرکه حاوی پروبیوتیک زنده نیستند پس مهم است که زمان خرید خیارشور به این موضوع توجه کنید.

8. برخی از انواع پنیر

اگرچه بیشتر پنیرها تخمیری هستند، اما به این معنی نیست که همه آنها حاوی پروبیوتیک هستند. پنیرهای نیمه سخت مانند چدار، موزارلا یا گودا و همچنین پنیر کوتیج ممکن است حاوی سطوح بالاتری از پروبیوتیک نسبت به سایر انواع پنیرهایی باشند که برای مدت زمان طولانی‌تری کهنه می‌شوند.

پنیرسازان در حال بررسی روش های جدید منبع مطمئن برای محافظت از باکتری های پروبیوتیک در طول فرآیند پیری هستند.

پنیر بسیار مغذی و منبع عالی پروتئین و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است، از جمله ویتامین های A، B6، B12، D و K، کلسیم، ید، منیزیم، پتاسیم، فسفر، سلنیوم و فلز روی. مصرف متوسط ​​محصولات لبنی مانند پنیر حتی ممکن است خطر بیماری قلبی و پوکی استخوان را کاهش دهد.

اگر نمی‌توانید یا نمی‌خواهید هیچ یک از این غذاها را بخورید، می توانید از مکمل های پروبیوتیک نیز استفاده کنید. اگرچه مقدار مواد مغذی ایی که از مصرف غذاها به دست می آید در مکمل ها یافت نمی شوند اما از قطع کامل پروبیوتیک ها بهتر است. حتما قبل از مصرف هر مکمل جدید حتما با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای