خبر فوری
شناسه خبر: 43584

1600 میلیارد تومان مطالبات تولیدکنندگان بذر؟

سالانه حدود یک‌میلیون تن انواع بذرهای گندم و جو در اراضی آبی و دیم کشور کاشت می‌شود که حاصل آن، برداشت حدود 14 تا 15 میلیون تن گندم و جو می‌شود.

1600 میلیارد تومان مطالبات تولیدکنندگان بذر؟

اخبار سبز کشاورزی ؛ بذر، نخستین نهاده امنیت غذایی است که در صورت بی‌کیفیت بودن یا قوه نامیه پایین آن، نمی‌توان انتظار تولید مناسب در واحد سطح را داشت.

در حال حاضر حدود ۲۶۰ مجموعه تولیدکننده انواع بذرهای گندم و جو (بذرهای گواهی شده و استاندارد) با دریافت چند هزار میلیارد تومان تسهیلات با بهره بالا از بانک‌ها، سالانه حدود 500 هزار تن بذر باکیفیت، با قوه نامیه بالا و مطلوب را تولید می‌کنند تا زراعت گندم و جو (به‌ویژه زراعت پاییزه) دچار مشکل نشود. البته 500 هزار تن بذر خودمصرفی توسط زارعین از محل کاشت سال قبل تامین می گردد.

در حال حاضر با وجود اینکه تولیدکنندگان هنوز 200 میلیارد تومان از یارانه سال گذشته را دریافت نکرده‌اند و برای دریافت یارانه سال زراعی قبل یک‌سال و چند ماه تاخیر را متحمل شده‌اند‌ و سود بانک‌ها وام‌دهنده را پرداخت نموده‌اند، امسال نیز بار دیگر با وجود تحویل 460 هزار تن بذر گندم و 35 هزار تن بذر جو هنوز 1400 میلیارد تومان یارانه تولید بذرهای خود را دریافت نکرده‌اند و هیچ مقامی در وزارت جهاد کشاورزی، هیات دولت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان‌های و نهادهای ذی‌ربط متعهد به پرداخت و پاسخگوی آنان نیست.

به نظر می‌رسد در صورت عدم پرداخت یارانه مطالبات تولیدکنندگان بذر، سنگینی تعهد سود بانک‌ها موجب تضعیف کشت و صنعت‌ها، مزارع و شرکت‌های تولیدکننده بذر گندم و جو و احتمالا تغییر فعالیت آنها شود و سال آینده انتظار واردات بذر گندم و جو و خروج میلیاردها دلار ارز را داشته باشیم.

دیدگاه تان را بنویسید

  • سید حمید پاسخ به نظر

    چه بر سر تولید کنندگان آوردین؟؟روزی هزار بار خودمو لعنت میکنم که چرا وارد این صنعت شدم.
    نه کسی پاسخگو هست .نه کسی هست که دلسوز باشه.بانک هم که با سودهای نجومی پدر تولید کنندگان رو درآورده

چندرسانه‌ای