آخرین خبرها:
شناسه خبر: 28559

مزیت‌های حیوانات غیردامی

طب مدرن اگر چه طی سده‌های اخیر با توسعه، پیشرفت و نوآوری‌های خود در تمامی زمینه‌های مرتبط توانسته جان میلیون‌ها انسان را نجات داده

مزیت‌های حیوانات غیردامی

حیوانات خاص

بخش سوم - زالو

طب مدرن اگر چه طی سده‌های اخیر با توسعه، پیشرفت و نوآوری‌های خود در تمامی زمینه‌های مرتبط توانسته جان میلیون‌ها انسان را نجات داده و از بسیاری از مرگ و میرها جلوگیری به عمل آورد، اما در برخی از رشته‌های خود هنوز پیوستگی‌هایی با طب قدیم دارد که بنا بر بنیان‌های علمی کماکان مورد استفاده قرار دارند، یکی از آن موارد استفاده کاربردی از زالو است که بر اساس دلایل پزشکی به اجرا در می‌آید.
اخبار سبز کشاورزی ؛ درمان برخی از بیماری‌ها و عوارض به کمک زالو، پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد و از زمان مصر باستان در دنیای قدیم رواج داشته است. اگر چه به دلیل نداشتن ابزارآلات دقیق و آزمایشگاه‌هایی به صورت کنونی، قدما قادر به اثبات علمی خواص زالو نبودند، اما براساس تجارب درازمدت، به خواص چند جانبه این جانور کوچک اندام پی برده بودند، مواردی که اکنون و به دلیل وجود امکانات آزمایشگاهی به اثبات رسیده‌اند.
بیشتر بخوانید: مزیت پرورش حیوانات خاص بخش اول- الاغ / تمساح

مزیت‌های حیوانات غیردامی حیوانات خاص مزیت‌های حیوانات غیردامی حیوانات خاص

کاربردهای زالو

اساس کاربرد اصلی زالو در عرصه‌های پزشکی است که سابقه‌ای چند هزار ساله داشته و پزشکان ایرانی چون بوعلی سینا، جرجانی و رازی به فواید استفاده از زالو اشارات زیادی داشته‌اند. آنچه امروز به نام «زالو درمانی» نامیده می‌شود بر همان پایه و اساس گذشته است که به شکل‌های جدید ارائه می‌شود. در حال حاضر حتی در کشورهای پیشرفته‌تر از نظر پزشکی مانند آمریکا، استفاده از زالو در درمان بیماری‌ها مجوز رسمی دارد. زالو درمانی برای عوارض و بیماری‌هایی از قبیل: بیماری‌های قلبی، واریس، هموروئید، جراحی‌های زیبایی، کاهش فشار خون، آرتروز، ورم‌ها و زخم‌های چرکی و عفونی، اختلال در گردش خون، روماتیسم مفصلی و… استفاده می‌شود.
آنچه موجب تاثیر زالودرمانی در برخی بیماری‌های گردشی خون می ‎شود، وجود بزاق خاص این جانور است که موجب رقیق شدن خون و سهولت گردش آن می‌گردد. در بزاق زالو ماده‌ای به نام «هیرودین» وجود دارد که مانع از انعقاد خون می‌شود که در بیماری‌های قلبی اثر معجزه‌آسایی دارد.
بیشتر بخوانید: مزیت‌های حیوانات غیردامی بخش دوم/ عقرب

پرورش زالو

به دلیل آگاه شدن از خواص زالو، تقاضا برای آن حتی در کشورهای پیشرفته رو به ازدیاد است، به گونه‌ای که در حال حاضر کشورهایی مانند روسیه و چین، پیشگامان پرورش و تولید زالو و صادرات آن هستند.
از 600 گونه زالو در جهان فقط 50 نوع آن از خون حیوانات تغذیه می‌کنند و از این 50 نوع منحصرا 15 گونه ارزش استفاده پزشکی دارند. به طور کلی اندازه معمولی زالوها کوچک است، اما پس از مکیدن خون طول بدن آن‌ها کشیده شده و افزایش می‌یابد. بدن آن‌ها لزج و مرطوب و زندگی مردابی دارند.
به علت کوچک بودن اندازه این جانور، پرورش آن در مکان‌های کوچک و امکانات اندک نیز امکان‌پذیر است که علاقمندان به داشتن یک شغل جانبی با درآمد مناسب می‌توانند این کار را انجام دهند. افرادی که مالک یک فضای کوچک بدون استفاده در خانه هستند می‌توانند با تجهیز آن به لوازم پرورش زالو به این کار اقدام نمایند.
تهیه مخازن کوچک شفاف(ترجیحا شیشه‌ای) به منظور نظارت مداوم بر زندگی زالوها ضروری است. تهیه لارو زالو از مراکز مورد تایید و مطمئن و مقداری خزه برای ایجاد یک بستر مناسب در کف مخازن از جمله لوازم مورد نیاز است. زالوها به دلیل دو جنسیتی بودن نیاز به نر و ماده نداشته و پس از 2 تا 3 سال به بلوغ جنسی می‌رسند.
• آب درون مخازن باید بدون کلر و دارای دمای 20 تا 25 درجه باشد.
• هر 20 روز یک بار می‌توان آن‌ها را با خون گاوی تغذیه کرد.
• زالوها برای رشد کامل و رسیدن به مرحله مصارف درمانی به 2 سال زمان نیاز دارند.
برای شروع پرورش زالو باید با بررسی و مطالعه کامل و نیز استفاده از تجارب سایر پرورش‌دهندگان زالو استفاده کرد. در حال حاضر بعضی افراد که سوابقی در پرورش زالو دارند می‌توانند به افراد علاقمند آموزش‌های لازم را ارایه دهند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت شماره ۲۷۰ - دی ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای