آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18652

باز هم راندآپ

دادگاه عالی آمریکا درخواست شرکت «بایر» مبنی‌بر کنار گذاشتن و دنبال نکردن اقامه دعوی علیه سم علفکش راندآپ را رد کرد.

باز هم راندآپ
دادگاه عالی آمریکا درخواست شرکت «بایر» مبنی‌بر کنار گذاشتن و دنبال نکردن اقامه دعوی علیه سم علفکش راندآپ را رد کرد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی : شرکت بایر اعلام کرده درصدد است تا برای تولید علفکش راندآپ در آینده از مواد دیگری برای کاربران غیرحرفه‌ای استفاده نماید تا برای آنها آسیبی درپی نداشته باشد.
رد درخواست شرکت بایر توسط دادگاه‌های عالی آمریکا به‌علت شکایت جمعی از کاربران غیرحرفه‌ای به‌دلیل ابتلا به سرطان ناشی از استفاده از سم گلایفوسیت بود؛ در نتیجه این شکایات، شرکت چند ملیتی شیمیایی و دارویی بایر باید میلیاردها دلار به آسیب‌دیدگان پرداخت کند.
رأی صادره از سوی دادگاه عالی به معنای تأیید رأی یک دادگاه پایین‌تر به‌منظور پرداخت یک مبلغ 25 میلیون دلاری به یکی از ساکنان ایالت فلوریدا بود که شرکت بایر را متهم نمود به‌علت استفاده از سم راندآپ طی 26 سال به سرطان مبتلا شده است.
در سال 2015 ادوین هاردمن متوجه شد که مبتلا به سرطان لمفوم غیر هاجکین (Non- Hodgkin) است و شرکت بایر را متهم کرد که اخطار و اطلاعات لازم را درمورد خطرات سرطان‌زایی سم گلایفوسیت به مصرف‌کنندگان اعلام نکرده است.
وکلای فرد مذکور گفتند: اکنون هزاران نفر دیگر از قربانیان مصرف سم مذکور می‌توانند به‌دلیل دهه‌ها تخطی و خلاف‌کاری شرکت مونسانتو از آن شرکت شکایت کنند.
شرکت بایر در سال 2018، شرکت مونسانتو با همان تولیدکننده اصلی سم راندآپ را خریداری کرد. در سال 2015، انجمن بین‌المللی تحقیقات سرطان، سم راندآپ را در میان سمومی که احتمال سرطان‌زایی در انسان را دارد، قرارداد.
سم مذکور هنوز در کشورهای آمریکا، اروپا و سایر نقاط جهان همچنان مصرف می‌شود؛ اگرچه برخی از کشورهای اتحادیه اروپا مصرف آن را ممنوع کرده‌اند.
خبرگزاری رویتر گزارش داد که شرکت بایر هم اکنون درگیر هزاران اقامه دعوا علیه خود است و به نظر می‌رسد که در هفته‌های آینده باز هم این شرکت درخواست دیگری به دادگاه عالی آمریکا ارائه کند.
این رد دعوای شرکت بایر از سوی دادگاه عالی موجب یک کاهش 9/ 2 درصدی در ارزش سهام این شرکت شده است.
در هفته گذشته به EPA (سازمان حفظ محیط زیست آمریکا) توسط یک دادگاه فدرال دستور داده شد که مجدداً خطرات سم گلایفوسیت را مورد آزمایش قرار دهد؛ چراکه هنوز افراد مصرف‌کننده و محیط‌زیست از بی‌خطر بودن آن قانع نشده‌اند.
در یک رأی صادره از دادگاه تجدید آمریکا که مورد قبول کارگران کشاورزی و حامیان محیط زیست و ایمنی مواد غذایی بود، EPA متهم شد که توجه کافی به اثرات و تهدیدات گلایفوسیت بر امکان سرطان‌زایی و تاثیر بر روی گونه‌های جانوری مورد خطر انقراض نداشته است.
در گزارش سالانه ماه مارس (اسفند ماه) شرکت بایر اعلام شده که تعداد 107 هزار از 138 هزار شکایت علیه آن حل و فصل شده است.
شکایات مذکور علیه شرکت بایر براساس آگاهی ندادن آن شرکت درمورد سرطان‌زایی سم گلایفوسیت بود.
شرکت بایر بر این ادعای خلاف علمی و تأیید EPA که ماده گلایفوسیت و راندآپ موجب سرطان می‌شود، تاکید دارد و همچنان بر سرطان‌زا نبودن گلایفوسیت پای فشاری می‌کند.
شرکت بایر درخواست نموده تا دادگاه عالی در تصمیم خود درمورد ادوین هاردمن تجدیدنظر کند؛ چراکه درحالی سازمان EPA اخطارهای سرطان‌زایی را بر روی محصولات آن قید ننموده، نباید آن شرکت مورد مجازات قرار گیرد.
بایر اعلام کرد درصدد است تا مواد علف‌کش جایگزین دیگری براساس ماده گلایفوسیت در این محصولات برای کاربران غیرحرفه‌ای در آمریکا تولید ننماید تا بتواند دادخواهی‌های آینده در این مورد را مدیریت کند.
پی نوشت: پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که با در نظر گرفتن مصرف جهانی و کلان این سم و نیز اثرات مشابه آن بر سایر مصرف‌کنندگان در سراسر دنیا، چرا این شرکت فقط تصمیم به مصرف مواد جایگزین در آمریکا گرفته است.
این سیاست دوگانه در مورد سلامت میلیون‌ها کاربر و کشاورز این سم در دنیا قابل قبول نبود و نشان از سودجویی کلان این کارتل‌های سرمایه‌داری دارد. بنابراین مسئولان کشورهای واردکننده و مصرف‌کننده چنین سمومی باید تصمیم‌گیرنده باشند.

مهدی رجول دزفولی

منبع: Dationof change.org
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای