آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18939

باغات ایلام زیر تیغ خشکسالی

مسئولان از کشاورزان حمایت کنند ضربات سنگین خشکسالی بر پیکره باغات ایلام باعث خسارت به باغداران استان شده که رفع این مشکل نیازمند حمایت جدی مسئولان از باغداران

باغات ایلام زیر تیغ خشکسالی

مسئولان از کشاورزان حمایت کنند

ضربات سنگین خشکسالی بر پیکره باغات ایلام باعث خسارت به باغداران استان شده که رفع این مشکل نیازمند حمایت جدی مسئولان از باغداران استان است.
اخبار سبز کشاورزی : استان ایلام دارای ۳۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغات است، بخش کشاورزی در استان ایلام مورد توجه بسیاری از افراد واقع شده و بیش از ۶۰ درصد مردم استان مشغول به کشت محصولات گوناگون هستند.
عمده محصولاتی که در استان کشت می‌شود شامل انگور، پسته، هلو، انجیر، گردو، زیتون، لیمو، انار و دیگر محصولات باغی است. در سال‌های گذشته چندین هزار تن محصول باغی سالم و ارگانیک در باغات مختلف در سراسر استان تولید شده و روانه بازار مصرف شده است.
عمده باغات استان به تولید میوه‌های مختلف اختصاص پیدا کرده اما کشاورزانی در استان هستند که به سمت تولید گیاهان دارویی، مزارع کشت زعفران و حتی گل محمدی سوق پیدا کردند و این تولیدات را با توجه به بازارهای مختلف عرضه می‌کنند.

کاهش بارش باران و ذخیره پشت سد سفیدرود به عنوان اصلی ترین منبع تأمین آب کشاورزی کاهش بارش باران و ذخیره پشت سد سفیدرود به عنوان اصلی ترین منبع تأمین آب کشاورزی

باغداران با کمبود آب روبرو هستند

یکی از کشاورزان و باغداران ساکن در بخش سیوان اظهار داشت: حدود ۷۵۰ مترمربع زمین کشاورزی دارم که همه آن به کشت باغات از جمله زردآلو، گوجه سبز، هلو و گردو اختصاص پیدا کرده است.
کریم جعفری افزود: جهاد کشاورزی باید از باغداران و کشاورزان حمایت کنند و کود در اختیار ما قرار دهند، همچنین کارشناسان از باغات و زمین‌های کشاورزی باید نظارت داشته باشند.
وی تصریح کرد: در روستاها افرادی هستند که سرمایه‌ای برای احداث باغداری ندارند، دولت باید از آنها حمایت کند و سرمایه در اختیار قرار دهد.
وی گفت: متأسفانه به دلیل خشکسالی، باغداران با کمبود آب روبرو هستند، باید در این راستا مسئولان به فکر باغداران باشند تا درختان ما خشک و بی محصول نشود.

تولید سالانه ۲۳ هزار تن محصولات باغی در استان ایلام

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ایلام اظهار کرد: سطح کل باغات استان ایلام در حال حاضر ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار است که از این میزان حدود ۸۸۳ هکتار آن غیربارور و مابقی سطوح درختان بارور است.
همایون مظاهری افزود: سالانه در حدود ۲۳ هزار تن تولیدات محصولات باغی در استان است.

وی بیان کرد: عمده محصولات باغی که در استان بر اساس سطح زیرکشت و میزان تولید، وجود دارد، شامل انگور با یک هزار و ۵۰۰ هکتار در استان که در رتبه اول قرار دارد، باغات گردو با حدود یک هزار و ۶۵۰ هکتار، هلو، زردآلو و زیتون و باغات انار است.

وی ادامه داد: در استان ایلام بسیاری از محصولات به دلیل شرایط ویژه سم پاشی انجام نمی‌گیرد، محصولی که تولید می‌شود قطعاً محصولی فراتر از محصول سالم است و این می‌تواند محصولی نزدیک به محصول ارگانیک باشد یا در بسیاری از باغات قدیمی مانند باغات گردو از سموم زیادی استفاده نمی‌شود.
مظاهری اضافه کرد: می‌توان گفت محصولات سالم و نزدیک به ارگانیک باغی در استان ایلام وجود دارد، قطعاً در این راستا باید برنامه ریزی شود که برای حفظ سلامتی مصرف کنندگان این تمهیدات دیده شود که بعد از تولید محصول سالم به سمت محصول ارگانیک پیش رویم.
وی بیان داشت: در بحث شرایط اقلیمی، تنوع آب و هوایی بسیاری خوبی در استان وجود دارد که این خود باعث شده که انواع و ارقام درختان میوه را در است، توسعه دهیم، نکته مثبت استان این است که استانی چهارفصل است و این خود می‌تواند ارقامی گرمسیری، معتدل و سردسیری در استان کشت شود.

بسیاری از باغات استان دچار خشکسالی شدند

وی عنوان کرد: بیشتر باغات استان تحت پوشش چشمه‌ها و رودخانه‌های فصلی هستند که این خشکسالی‌های اخیر باعث شد که بسیاری از باغات استان دچار خشکسالی شوند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ایلام عنوان کرد: در سال ۱۳۸۴ بود که خشکسالی در استان وجود داشت و بسیاری از باغداران در خصوص آبیاری باغات دچار مشکل شدند، آن زمان با همکاری وزارتخانه و مسئولان استان اعتباراتی در خصوص آبیاری تکمیلی باغات به صورت سیار انجام شد و خوشبختانه آن سال مسئله خشکسالی در سطح باغات استان مدیریت و باغات نجات پیدا کردند.
وی گفت: از ابتدای سال نیز با توجه به شرایط اقلیمی خاصی که وجود داشت همچنین کاهش بارش‌ها، از قبل پیش بینی شده که امسال نیز در تابستان با خشکسالی مواجه شویم، در همین زمینه تمام مکاتبات لازم را با وزارتخانه و مدیریت بحران استان انجام گرفته و امیدواریم بتوانیم باغداران در این برهه زمانی و تابستان گرم حمایت و باغات را نجات دهیم.
مظاهری افزود: در هر شهرستانی که باغات اولیه احداث و آن باغات منجر به درآمد و تولید مثبت شده تمایل مردم به آن باغات بیشتر می‌شود، به عنوان مثال در شهرستان ایوان توسعه باغات انگور در این شهرستان باعث توسعه باغات انگور در سطح وسیعی شده است.

پرداخت ۴۰ فقره تسهیلات حمایتی به متقاضیان بخش باغبانی استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز با اشاره به برنامه توسعه‌ی گلخانه‌ها و گیاهان دارویی جدید در سال جاری گفت: تا کنون ۴۰ فقره تسهیلات حمایتی به متقاضیان احداث گلخانه‌های مدرن و کشت گیاهان دارویی، ادویه‌ای و عطری استان ایلام پرداخت شده است.
آذرنوش عموزاده با اشاره به مزیت نسبی گلخانه‌های مدرن از جمله سودآوری بالا و کاهش مصرف آب و اشتغال زایی مناسب گفت: در راستای توسعه بخش باغبانی استان کارشناسان و متخصصان این سازمان با مشاوره و راهنمایی‌های فنی و رایگان به متقاضیان این بخش در زمینه‌های مختلف خدمات لازم را ارائه می‌دهند.
وی گفت: مهمترین راهکار جلوگیری از خسارت باید با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و جلوگیری از کشت‌های سنتی و تغییر الگوی کشت باشد، همچنین رفتن به سوی محصولات کم آب و استفاده از بیمه کشاورزی می‌تواند در این راستا راهگشا باشد.
وی افزود: استفاده از روش‌های نوین آبیاری قطره‌ای در باغات باعث رشد در تولید و صرفه جویی ۷۰ درصدی در مصرف آب شده است، مصرف آب کم و درآمدزا بودن محصولاتی مثل انگور باعث شده تا باغداران رغبت بیشتری به توسعه سطح زیرکشت این محصول داشته باشند.
شرایط و خشکسالی‌های اخیر سرمایه‌های عظیم استان از جمله بخش باغی، کشاورزی، دامداری و دامپروری را با تهدیدهایی جدی مواجه کرده است. کشاورزی از بخش‌های اصلی اقتصادی و اشتغال‌زایی در استان ایلام است.
اگر اجازه دهیم این تهدیدها اثرات خود را عملی سازند تبعات منفی آن در بخش‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی استان و از جمله افزایش بیکاری و حاشیه‌نشینی جبران‌ناپذیر خواهد بود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای