آخرین خبرها:
شناسه خبر: 43119

به خاک در ایران بی‌مهری شده است

۵ دسامبر مصادف با ۱۴ آذرماه، هم زمان با روز جهانی خاک هر ساله پویشی در جهان و در کشور برای ارج نهادن به موضوع خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی آن راه می‌افتد

به خاک در ایران بی‌مهری شده است

۵ دسامبر مصادف با ۱۴ آذرماه، هم زمان با روز جهانی خاک هر ساله پویشی در جهان و در کشور برای ارج نهادن به موضوع خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی آن راه می‌افتد که امسال هم در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی این مراسم با شعار «خاک و آب، منشا زندگی» در حال برگزاری است.

اخبار سبز کشاورزی ؛ براساس آخرین پایش و آمار از وضعیت خاک کشور، ۶.۵ میلیون هکتار اراضی زراعی از ۱۸.۶ میلیون هکتار اراضی کشاورزی درجات متفاوتی از شوری را دارند که این تنها چالش حوزه خاک نیست.

توجه جدی به خاک با هدف رسیدن به توسعه پایدار

دکتر صفدر نیازی معاون امور آب و خاک وزارت کشاورزی ضمن تشریح وضع موجود و فعالیت‌های انجام شده در زمینه آب و خاک و مطالعات صورت گرفته گفت: باید بستری ایجاد شود تا بتوانیم با رویکرد مشارکتی با هدف رسیدن به توسعه پایدار به خاک توجه جدی شود.

وی افزود: 60 درصد کشاورزی در اراضی دیم در دنیا صورت می‌گیرد و 40 درصد غذای مردم را تولید می‌کند اما در ایران به‌دلیل ضعف خاک گرچه 60 درصد اراضی کشاورزی را دیم تشکیل می‌دهد، اما 20 درصد غذای مردم ایران از این محل تامین می‌شود که باید بهبود و تغذیه خاک در اراضی دیم صورت گیرد.

معاون امور آب و خاک می‌گوید: فرسایش خاک از مشکلات و چالش‌های جدی در این حوزه محسوب می‌شود که طبق آمار به طور متوسط در هر هکتار ۱۶.۷ تن فرسایش خاک وجود دارد که این امر بدان معناست که در برخی مناطق به ۴۰ تن و در برخی دیگر به کمتر از ۱۶ تن هم برسد. همچنین بارش‌های سیلابی در کشور بر فرسایش آبی دامن زده است.

نیازی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در راستای حفاظت از خاک مکلف به تهیه نقشه‌های خاک شده است که براساس مطالعات خاکشناسی با توجه به حجم کار به ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما به دنبال این هستیم که راهکارهایی برای کاهش هزینه پروژه پیدا کنیم.

توسعه پوشش گیاهی مرهمی برای کنترل فرسایش خاک

به گفته مسئولان، با توجه به اهمیت منابع آب و خاک در تامین امنیت غذایی، حفظ و حراست از خاک و توسعه پوشش گیاهی در راستای جلوگیری و کنترل فرسایش خاک باید در دستور کار قرار گیرد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای