آخرین خبرها:
شناسه خبر: 43937

بیمه، برنده کشت قراردادی

اخبار سبز کشاورزی؛ تخفیف 20درصدی برای بیمه محصولات کشاورزی در کشت قراردادی به عنوان یک مزیت برای کشاورز بیان می‌شود که در کنار کمک هزینه حمل 150 تومانی، اهرم

بیمه، برنده کشت قراردادی

اخبار سبز کشاورزی ؛ تخفیف 20درصدی برای بیمه محصولات کشاورزی در کشت قراردادی به عنوان یک مزیت برای کشاورز بیان می‌شود که در کنار کمک هزینه حمل 150 تومانی، اهرم تشویقی در جلب نظر کشاورزان برای انعقاد قرارداد است.

اما کشاورزان به‌دلیل تاخیر در نحوه جبران خسارت، تمایل چندانی به بیمه محصولات کشاو.زی ندارند و معتقد هستند هزینه‌های جبران خسارت نسبت به وجهی که آنها برای بیمه پرداخت می‌کنند منطقی نیست.

با این وصف وزارت جهاد کشاورزی در کشت قراردادی، بیمه را اجباری کرده است و در کنار آن هزینه حمل 150تومانی را به عنوان یک محرک برای افزایش رغبت کشاورزان به قرارداد در نظر گرفته است.

کشت قراردادی دور از مفهوم بین المللی

به گفته کارشناسان طرح کشت قراردادی گندم، جو و دانه‌های روغنی که تمرکز اصلی آن نیز روی گندم است ماهیتا با مفهوم کشت قراردادی متعارف در دنیا فاصله دارد و تنها دستاورد آن می‌تواند آشنایی کشاورزان با ادبیات کشت قراردادی باشد.

هر چند براساس اعلام سازمان خواربار کشاورزی (FAO) کشاورزی قراردادی، یک نوع سیستم تولید در کشاورزی است که مطابق توافقی بین خریدار و کشاورز انجام و در قرارداد شرایط تولید و بازاریابی محصول ذکر می‌شود، اما در قرارداد کشت وزارت جهاد کشاورزی، کشاورز همچون سنوات گذشته گندم را کشت کرده و اکنون دولت به‌دنبال این است وی را در قالب کشت قراردادی متعهد کند.

همچنین در نهایت محصول تولیدی کشاورز در بازاری که انحصاراً در دست دولت خواهد بود، به‌صورت تضمیمی به فروش می‌رسد که این امر نیز از مفاهیم کشت قراردادی به دور است و از طرف دیگر موضوع و موردی که باعث نا امیدی کشاورزان شده اجبار به بیمه است و درآمد برای صندوق بیمه از دسترنج کشاورزان است.

کشاورزانی که گندم آبی کشت می‌کنند در طرح کشت قراردادی متضرر می‌شوند چون براساس تجربه دریافته‌اند به بیمه نیازی ندارند و ریسک کشت آنها ناچیز است، اما در طرح دولت باید برای کشت قراردادی و بهره‌گیری از جایزه حمل ابتدا بیمه را قبول کنند که نام طرح را با عنوان کشت قراردادی زیر سوال می‌برد.

مزیت جدید کشت قراردادی در کار نیست

بر توجه به کندی پروسه کشت قراردادی و استقبال کشاورزان یک مزیت جدید برای کشت قراردادی مطرح شده است بر مبنای اعلام وزارت جهاد کشاورزی که در رسانه‌ها منتشر شده بهره‌برداران متقاضی که توان تأمین نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز برای تغذیه محصول از جمله کود را ندارند، می‌توانند با مراجعه به مراکز تعیین شده با جهاد کشاورزی استان قراردادی امضا کنند؛ بر مبنای این قرارداد جهاد کشاورزی برای هر هکتار زمین و در ازای سفته، کود مورد نیاز را به کشاورز تحویل می‌دهد.

کشاورزان در پایان فصل کشت، محصول برداشت شده خود را به قیمت تضمینی اعلام شده به جهاد کشاورزی تحویل و بعد از کسر هزینه‌های کود، مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

این کار با حمایت در تهیه و تحویل انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه، همچنین با پرداخت یارانه و پاداش بهره‌وری، بیمه کشاورزان و کسر مبلغ آن در زمان تحویل، یارانه آزمون خاک و… انجام می‌شود.

اما پیگیری‌های خبرنگار مزرعه سبز کشاورزی نشان می‌دهد این موضوع برای متولیان کشت قراردادی ابلاغ نشده است و دارای سند نیست و تا کنون تنها تخفیف 20درصدی بیمه و جایزه حمل 150 تومانی برای کشاورز طرف قرارداد کشت پیش بینی شده است.

هیچ استانی 100 درصد کشت دیم قراردادی را ا جرا نکرد

به گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران، براساس جدیدترین آمار کشاورزی قراردادی تا پایان هفته نخست دی ماه به ترتیب استان‌های سیستان و بلوچستان با ۶۶ درصد، البرز با ۶۴ درصد و قم با ۶۳ درصد، رتبه‌های اول تا سوم در تحقق سطح زیر کشت قراردادی را به خود اختصاص داده‌اند.

در ادامه به ترتیب استان‌های بوشهر، کرمان، تهران، مازندران، هرمزگان، سمنان و گلستان رتبه‌های چهارم تا دهم را در تحقق برنامه‌های ابلاغی سطح زیر کشت قراردادی از آن خود کرده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای