آخرین خبرها:
شناسه خبر: 35681

تاثیر طراحی محیط در رفتار سگ‌ها

محیط تربیتی سگ‌ها را می‌توان به دو محیط داخل و بیرون منزل تقسیم کرد که قطعا دارای تفاوت‌های بسیاری هستند.

تاثیر طراحی محیط در رفتار سگ‌ها

گام به گام با پرورش و تربیت سگ (بخش هفتم)

قسمت سوم

محیط تربیتی سگ‌ها را می‌توان به دو محیط داخل و بیرون منزل تقسیم کرد که قطعا دارای تفاوت‌های بسیاری هستند.
اخبار سبز کشاورزی ، دکتر محمود نادرخانی، موسس مجموعه تربیتی و پرورش سگ «بیبرو» | محیط داخل منزل فضایی است که برای زندگی انسان طراحی شده و اگر قرار است سگی به این محیط به‌عنوان عضور جدید وارد شود، لازم است که دستخوش تغییرات گردد.
زمانی‌که نوزاد یا کودکی در خانه شروع به راه رفتن یا حرکت‌های ابتدایی می‌کند لازم است تمامی اجسامی که احتمال سقوط یا هر نوع آسیبی را دارند، برداشته شود و نوع بی‌خطر آن جایگزین شود تا زمانی‌که کودک بتواند اشیاء خطرناک را از دیگر اشیاء تمیز دهد و رفتارهای خطرناک را درک کند و از طرفی به رشد فیزیکی برسد تا در معرض خطرهای محیطی قرار نگیرد، با توجه به این موضوع طراحی محیط دارای سه مولفه ۱- اجسام و اشیاء، ۲- رفتار و ۳- میزان تحمل فرد است که باید متناسب با سن و توان فیزیکی هر فرد جدیدالورود به خانواده در نظر گرفته شود.

تاثیر دریافت‌های محیطی در رفتار سگ‌ها تاثیر دریافت‌های محیطی در رفتار سگ‌ها

سگ‌ها در بعضی از موارد کمی شبیه کودکان عمل می‌کنند

سگ‌ها از نظر رفتاری در بعضی از موارد کمی شبیه کودکان عمل می‌کنند و عمدتا کودکان زیر سه سال، ولی حتی رفتارهای مشابه نیز دارای شدت‌های متفاوتی هستند که می‌تواند سمت و سوی روند تربیتی را منحرف کند.
بروز یک اتفاق در کودکان مثلا سوختن دست کودک می‌تواند در کوتاه‌مدت از یاد کودک برود، ولی در سگ‌ها زمانی بیشتر طول می‌کشد تا اتفاق فراموش یا کم‌اثر شود و البته حجم آسیب در توله سگ‌ها بسیار عمیق‌تر از کودک انسان است و در صورتی‌که حادثه‌ای سطحی رخ دهد، کودک انسان سریع‌تر می‌تواند آن را ندید بگیرد یا فراموش کند، ولی در سگ‌ها حادثه‌ای سطحی می‌تواند سلسله رفتارهایی را در توله سگ ایجاد کند.

تاثیر دریافت‌های محیطی در رفتار سگ‌ها تاثیر دریافت‌های محیطی در رفتار سگ‌ها

توله سگ‌ها دریافت‌های محیطی سطح بالاتری از کودک انسان‌ها دارند

به‌نوعی می‌توان گفت قدرت بسط دادن وقایع و ماندگاری وقایع در سگ‌ها بالاتر از کودک انسان است و درک بالاتری از اتفاقات هم نظیر دارند.
در صورت بروز یک اتفاق سگ‌ها گذاره‌ای از اتفاقات را کنار همدیگر قرار می‌دهند، ولی کودک بیشتر لحظه اتفاق را، توله سگ‌ها بیشتر به محدوده زمانی یک اتفاق در حافظه خود رجوع می‌کنند و سریع به نتیجه می‌رسند و خیلی سریع عکس‌العمل نشان می‌دهند؛ ولی کودک انسان می‌تواند یک اتفاق را چند بار تکرار کند شاید بتوان گفت که فرایند فراموشی در انسان‌ها سریع‌تر از سگ‌ها عمل می‌کند که این رفتار نشان می‌دهد که توله سگ‌ها دریافت‌های محیطی سطح بالاتری از کودک انسان‌ها دارند و این دریافت‌ها در عین حال پایدارتر هستند.
خوشایندی رفتار در سگ‌ها کم‌عمق‌تر از کودک انسان اتفاق می‌افتد و خیلی سریع می‌تواند با پاسخی متفاوت در کوتاه‌مدت جایگزین شود؛ به‌عنوان مثال اگر انگشت دست یا پای کودک به لبه مبل و صندلی برخورد کند، احتمال بروز این اتفاق خیلی بالاست و اگر هم اتفاق بیفتد باز هم تاثیر چندانی در عبرت گرفتن فرد از اتفاق ندارد.
گویی به شکلی در این مقوله طراحی شده است که می‌داند در آینده کفشی بر پا خواهد کرد و پایه مبل در آینده به این اندازه دردناک نخواهد بود و تعداد این برخوردها هرگز در خاطره و حافظه باقی نخواهند ماند؛ ولی در سگ‌ها عکس‌العمل در موردی مشابه بسیار شدیدتر است و نتیجه عمیق‌تری در رفتار سگ دارد.
سگ به احتمال قوی تا آخر عمر از بروز این حادثه جلوگیری می‌کند و خود را هرگز در موقعیت‌های مشابه قرار نمی‌دهد.

پیش‌بینی وقایع در سگ‌ها بسیار سریع، کم‌لایه، سطحی و خالی از پیچیدگی است

در سگ‌ها پیش‌بینی وقایع بسیار سریع، کم‌لایه، سطحی و خالی از پیچیدگی است؛ البته نه همیشه و همچنین سگ‌ها در دوران کودکی از این رفتارها برای ساختن دیواری حفاظتی برای تضمین سلامت خود استفاده می‌کنند و در کمال سادگی یک برخورد ساده را که در حالت عادی هیجان اتفاق افتاده است تبدیل به دستوری طولانی‌مدت کرده و مسیر رفتاری خود را عوض خواهد کرد.
در سگ‌ها رفتار ابزارها بسیار تاثیرگذار هستند و گاهی خود رفتار و گاهی بازه رفتاری و گاهی نتیجه رفتار به‌صورت الگویی ژنتیکی در سگ امکان تجلی در آینده را دارند و مسیر تکاملی سگ را می‌توانند تغییر دهند.
بیشتر بخوانید:
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای