آخرین خبرها:
شناسه خبر: 34584

شخصیت‌‌سازی در آموزش سگ‌ها

در مسیر تربیت و آموزش سگ، باید نکات بسیاری را رعایت کنید. یکی از این نکات، اجتماعی کردن سگ است که در زمان تولگی سگ به آن توجه داشته باشید

شخصیت‌‌سازی در آموزش سگ‌ها

گام به گام با پرورش و تربیت سگ(بخش دوم)

اخبار سبز کشاورزی ؛ در مسیر تربیت و آموزش سگ، باید نکات بسیاری را رعایت کنید. یکی از این نکات، اجتماعی کردن سگ است که در زمان تولگی سگ به آن توجه داشته باشید. زیرا تجربیات و اندوخته‌های سگ در سه ماه اول زندگی، در شکل‌گیری شخصیت و رفتار او بسیار تاثیر گذار است. در این رابطه دکتر محمود نادرخانی، موسس مجموعه تربینی و پرورش سگ «بیبرو»، طی سلسله گزارش‌هایی که برای مزرعه سبز (green farmnews) ارسال می‌کنند، ما را بیش از پیش با مبانی تربیتی سگ‌ها، رفتارشناسی آنها، فرامین هفت‌گانه و… آشنا می‌کند.
بیشتر بخوانید: نکات طلایی مبانی تربیتی سگ‌ها (بخش اول)

آمادگی برای ورود یک عضو جدید به خانواده

Dr. Mahmoud Naderkhani Dr. Mahmoud Naderkhani
ورود یک عضو جدید به خانواده می‌تواند چالش‌هایی به همراه داشته باشد؛ در صورتی که چالش ایجاد شده مقطعی باشد، قابل تحمل است؛ اما اگر فرض بر طولانی شدن چالش باشد پس از کمرنگ شدن هیجان ورود چالش بر‌انگیز سگ مورد سوال قرار می‌گیرد.
تا چه زمانی به این رفتار ادامه خواهد داد؟ تا چند سال قرار است با ما زندگی کند؟ آیا مزیتی نیز دارد؟ آیا سود متقابل در کار است؟ چه کسی نفع بیشتری میبرد من یا سگ؟ آیا می‌تواند موجب ارتقای سطح رفاح و افزایش کیفیت زندگی من شود؟ آیا می‌توانم هزینه هایش را تامین کنم؟ اگر در تعامل مشکلی پیش آمد چگونه باید حلش کنم؟ اگر مورد اعتراض اهالی خانه و محله قرار گرفتم چه کنم؟
سوال‌هایی این‌چنینی بسیار متداول هستند و ذهن هر فردی را به خود مشغول می‌کنند. بهتر است قبل از خرید یک سگ سوال‌هایی از این قبیل را از خود بپرسیم.

تمامی پیش‌بینی‌ها باید قبل از خرید سگ اتفاق بیفتد

در تعامل با حیوانات مخصوصا سگ‌ها تمامی پیش‌بینی‌ها باید قبل از خرید سگ اتفاق بیفتد و در صورت خرید شما وارد مرحله‌ای ابتدایی، گاه جذاب و گاه چالش برانگیز می‌شوید.

چالش‌هایی بین جامعه سگ‌ها و جامعه انسانی

معمولا در ابتدا رفتار و حرکات سگ مخصوصا اگر توله باشد، برای شما بسیار جذاب است و به قدری می‌تواند هیجان‌انگیز باشد که زمانی بیش از یک ماه شما را مسحور خود کند و رفته‌رفته چالش‌هایی بین شما و سگ شما و جامعه سگ‌ها و جامعه انسانی سگ و جامعه سگ‌ها پیش می‌آید.

استانداردهای رفتاری خود را در محیط‌های مختلف حفظ کنیم

پیش‌بینی وقایع و اتفاقات شرط زندگی طولانی‌مدت سگ‌ها با انسان است. در نخستین مواجهه با سگ‌ها بهتر است یک پیش‌بینی از رفتار خود داشته باشید؛ این پیش‌بینی مربوط به شخص کنترل‌کننده و همچنین محیط اطراف است.
در تعامل با سگ‌ها بهتر است استانداردهای رفتاری خود را در محیط‌های مختلف حفظ کنیم، گویی سگ همراه ما نیست و متناسب با کاربردی که سگ برای ما دارد رفتار و پوشش و ابزارهای کنترل سگ را انتخاب نماییم.
به‌عنوان مثال اگر تنهایی قصد قدم زدن در پارک را داشته باشید، بدون هیچ استرسی راه خود را خواهید رفت و بر روی صندلی می‌نشینید و با دیگران صحبت می‌کنید و به کافه می‌روید سفارش می‌دهید و وقت را با آرامش سپری می‌کنید.
حال اگر سگ همراه شما باشد، همین روند باید اتفاق بیفتد، با این تفاوت که چون سگ متعلق به شماست و تحت حمایت و مالکیت شما قرار دارد، لازم است بیشتر به هوش باشید با این فرض که رفتار عادی شما نباید تحت تاثیر این موقعیت قرار گیرد و شما باید همواره طرز راه رفتن و نشستن و صحبت کردن نظیر گذشته داشته باشید یا دست‌کم رفتار شما به طور نامحسوس تغییر کند.

نحوه هم‌قدم شدن با سگ

در هنگام به همراه داشتن سگ بسته به موقعیت سگ یا سمت چپ یا راست شما قرار خواهد داشت و بند سگ نیز در دست چپ یا راست شما باید به‌گونه‌ای قرار بگیرد که دستتان از جیبتان بالاتر نیاید.
همانند زمانی که دست خود را در جیبتان قرار داده‌اید، در این صورت در صورت بروز رفتار ناشایست از سگتان می‌توانید به‌وسیله کشیدن بند تلنگری به سگ وارد کنید تا از کار در حال وقوع جلوگیری کند.
در هم‌قدم شدن سگ نباید از شما جلو بزند یا عقب بماند. در هر حالت باید بیشترین میزان توجه معطوف شما باشد.
در هنگام نشستن سگ باید کاملا روبه‌روی شما و رو به شما بنشیند و اگر در کنار شما نشست با بیشترین میزان توجه وبا عدم کشش بند همراه باشد.

ساده‌ترین‌، معمولی‌ترین و حداقل‌های رفتاری

توجه داشته باشیم سگ بدون فرمان شما حق انجام هیچ کاری را ندارد و بهتر است با پیش‌بینی درست موقعیت‌ها اختیاراتی را بر مبنای نیازهای سگ در اختیارش بگذاریم.
در زمانی‌که مشغول صحبت با اشخاص دیگر هستید؛ در حالت ایستاده یا نشسته سگ نباید به بغل شما یا مخاطبتان بپرد یا‌ رفتاری تصاحب‌گرایانه داشته باشد.
در زمان صرف نوشیدنی در کافه و مکان‌هایی نظیر کافه سگ باید کاملا صبور در کنار شما یا در مقابل شما یا در محلی که برای او در نظر گرفته‌اید، بدون تحمل هیچ استرس و ایجاد هیجان و واق زدن بماند.
موارد فوق ساده‌ترین‌، معمولی‌ترین و حداقل‌های رفتاری هستند که سگ در یک رابطه غیرتخصصی خواهد داشت.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای