آخرین خبرها:
شناسه خبر: 29333

تخریب بافت شیراز از گذشته تا امروز

در دوره‌های متوالی به ویژه ۲۰ سال گذشته بارها برای تخریب بافت تاریخی شیراز اقدام شده است

تخریب بافت شیراز از گذشته تا امروز
در دوره‌های متوالی به ویژه ۲۰ سال گذشته بارها برای تخریب بافت تاریخی شیراز اقدام شده است
اخبار سبز کشاورزی ؛ تخریب در بافت تاریخی شهر شیراز با مجموعه‌ای از خانه‌ها و ابنیه تاریخی دارای ارزش‌های تاریخی و معماری مختص امروز نیست. در دوره‌های متوالی به ویژه ۲۰ سال گذشته بارها برای تخریب بافت تاریخی شیراز اقدام شده است.
بیشتر بخوانید: بافت تاریخی شیراز را تخریب نکنید
در نیمه نخست دهه نود هم تلاش و تمایل زیادی با هدف اجرای طرح‌های عمرانی از سوی دستگاه‌های مختلف وجود داشت که با مقاومت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (وزارتخانه امروز) متوقف و از آن جلوگیری شد.
اکنون این پرسش مطرح شده که آیا ثبت اضطراری می‌تواند به کمک بافت تاریخی شیراز بیاید یا خیر.
نمونه‌ای از ثبت‌های اضطراری در مورد بافت و بناهای تاریخی وجود دارد که موفق عمل کرده است. نمونه موردی آن ثبت اضطراری خانه مشروطه گرگان و یا تدقیق بافت تاریخی این شهر برای جلوگیری از تخریب به بهانه معلوم نبودن حدود بافت است. مسئله در این است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، امروز باید با تمام قوا در برابر این تهدید بایستد.
تعداد ابنیه شاخص در مجموعه‌ای که به نام بافت تاریخی می‌شناسیم بالاست بنابراین قرار نیست وزارتخانه یا اداره کل استان فارس اقدام به تشکیل پرونده ثبتی برای یکایک این بناها کند، بلکه در صورت انسجام محدوده بافت به ثبت رسیده و سپس تدقیق شودو در صورت نیاز لکه‌های تاریخی معین شده و به ثبت برسد.
بلافاصله پس از ثبت ملی بافت شیراز، همه بناها و عناصر موجود در این پیکره ثبت ملی، مشمول قوانین و مقررات حفاظتی می‌شوند و هر طرح عمرانی در این محدوده باید با توجه به ضوابط میراثی انجام شود؛ نه اینکه کالبد بافت به دلیل توسعه و عمران شهری دستخوش تغییر و تخریب‌های برگشت ناپذیر باشد.
آنچه اهمیت پیدا می‌کند توجه وزارتخانه به این بافت، تکلیف به اداره استانی برای تشکیل و تکمیل پرونده و ثبت اضطراری کل پیکره است و در شرایط فعلی بهترین گزینه پیش رو این است که تشکل‌های مردمی و حامیان میراث فرهنگی کشور به ویژه انجمن یا انجمن‌های شیراز و استان فارس دست به کار شوند.

منبع پیام ما

دیدگاه تان را بنویسید

  • کتایون پاسخ به نظر

    در کشورهای دارای قانون مردمی، حفظ میراث فرهنگی از هر موضوع دیگری بیشتر اهمیت دارد.

چندرسانه‌ای