آخرین خبرها:
شناسه خبر: 41229

تولید کودهای ارگانیک در گرو حمایت مسئولان

ماهنامه دام و کشت و صنعت – شماره ۲۷۸ – شهریور ۱۴۰۲

تولید کودهای ارگانیک در گرو حمایت مسئولان

حدود بیست‌سال پیش و در سال‌های ابتدایی که پا به عرصه تحصیل و پژوهش در زمینه کشاورزی گذاشتم، افراد زیادی سوالات متنوعی را در زمینه گرایش‌های مختلف کشاورزی داشتند که گاه این سوالات را از من می‌پرسیدند.

اخبار سبز کشاورزی ؛ نسرین زاهدی، دانش‌آموخته کشاورزی | در آن زمان اغلب به آنها می‌گفتم: «من در بخش نباتات مشغول به تحصیل هستم و اطلاعات دقیق و چندانی در زمینه خاک، آب یا بخش‌هایی که به‌طور تخصصی مربوط به گرایش‌های کشاورزی می‌شوند، ندارم!»

آنها اغلب متعجب می‌شدند و من به مسیر خود ادامه می‌دادم. سال‌ها بعد به‌سبب حرفه‌ام در بخش فضای سبز و کلینیک گیاه‌پزشکی با گرایش‌های مختلف کشاورزی بیشتر آشنا شدم و در زمینه‌های مختلف آن کار و تحقیق کردم.

در حال حاضر، معتقدم که شاید درست‌تر این بود که این رشته از ابتدا تمامی گرایش‌ها را به‌طور دقیق‌تر و جامع‌تر شامل می‌شد و متخصص کشاورزی تمام‌قد می‌توانست جوابگوی نیاز اقشار مختلف جامعه باشد.

ریختن سم در دهان مردم با واردات سموم کشاورزی

این روزها که خبر تلخ واردات سموم کشاورزی در گوشم، زمزمه‌گر ریختن سم در دهان مردم شده، روح و روانم بسیار آزرده گشته و بیشتر به اهمیت موضوع ذکر شده، پی می‌برم.

چه بسیار بازدیدهایی که از باغات میوه، زمین‌های زراعی، فضای سبز شهری داشتم و تنها چیزی که در آن باغات ندیدم مدیریت درست منابع آب، خاک، کود، بذور و نهال‌های اصلاح شده بود!

به‌راستی کجا زمان گذاشتیم؟ آیا نیروی ترویج به مزارع و باغات کشاورزان فرستادیم؟ و کجا هزینه کردیم و شبکه‌های مجازی و ترویجی برای کاشت، داشت و برداشت بهتر و ارزنده‌تر در اختیار این قشر قرار دادیم؟

شیوه نادرست و سنتی کشاورزی در کشور

بیش از 90درصد تشتک‌زنی‌های درختان مثمر و غیرمثمر ما اشتباه و به شیوه نادرست و سنتی است. هنوز پای ریشه درختان را از خاک تهی و نزدیک‌ترین نقطه به ریشه‌های مویین را که بیشترین میزان جذب آب و مواد مغذی دارد، کاملاً با حجم بسیار بیشتری خاک می‌پوشانیم.

نیاز کشاورزی ایران فقط واردات سموم نیست

کشاورزی ایران ما بسیار بیش‌ از اینکه نیاز به سموم، روش تهیه، واردات و … داشته باشد، نیاز به بذر و نهال اصلاح شده، کود ارگانیک و آبیاری تحت‌فشار دارد.

آیا جز این است که مصرف بیش از حد سموم شیمیایی باعث بالا رفتن pH خاک شده، خاک را اسیدی کرده و انواع و اقسام سرطان‌ها را روانه سفره هموطنانمان می‌کند؟

بهتر نیست پیش از اینکه نگران کمبود میزان سموم در مملکت باشیم، به فکر تولید و حمایت از کودهای ارگانیک باشیم؟!

کدام گیاه یا بافت گیاهی وجود دارد که با وجود آبیاری درست و منظم، کود و ویتامین‌تراپی، امور به‌زراعی و داشت علمی، روش‌های IPM و دفع آفات بیولوژیک، نیاز مبرم به سموم کشاورزی داشته باشد؟

امکان تولید سموم مشابه وارداتی در کشور فراهم است

آقای مدیر، خانم مسئول! به نظر شما بهتر نیست به‌جای انتخاب افراد هم‌حزبی یا سیاسی و بله قربان‌گو که تنها حافظ منافع دلالان هستند، از افراد مهندس یا دکترای مهندسی با تجربه، مطلع، کارکرده در سازمان حفظ‌نباتات(متولی امور مربوط به آفت‌کش‌ها) استفاده کنیم؟

کارشناسان مسئولی که زمان و میزان مصرف صحیح سم در اقلیم‌های مختلف ایران را برای محصولات مختلف آزموده‌اند و کارآیی درست آن را می‌دانند. با این همه، اکنون که امکان تولید سموم مشابه وارداتی در کشور محیا است، چه لزومی برای واردات این نوع سموم در نظر گرفته شده است؟

ای کاش! کمی بیشتر مدیر باشیم. ای کاش! کمی بیشتر مسئول باشیم.

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۷۸ - شهریور ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای