آخرین خبرها:
شناسه خبر: 43509

جای خالی روابط عمومی چای دبش

معمولا زمانی که در یک مجموعه رویدادی خاص اتفاق می‌افتد، اعم از مثبت یا منفی، روابط عمومی به‌عنوان یک نهاد اطلاع‌رسان به سرعت وارد عمل می‌شود و ب

جای خالی روابط عمومی چای دبش

معمولا زمانی که در یک مجموعه رویدادی خاص اتفاق می‌افتد، اعم از مثبت یا منفی، روابط عمومی به‌عنوان یک نهاد اطلاع‌رسان به سرعت وارد عمل می‌شود و بیانیه سازمان، شرکت و موسسه را منتشر کرده و از کیان مجموعه به نحو مقتضی دفاع می‌کند.

پرونده‌ای که از قبل در جریان بود

کشت نیوز ؛ در حادثه سه ساله چای دبش که البته در دوره صدرات وزیر فعلی جهاد کشاورزی رخ نداده است و شاهکار آن در سال‌های 1400 و 1401 اتفاق افتاده، شاهدیم که این شرکت نه به ارز بیت‌المال رحم کرده و نه به ریال خزانه و بانک‌ها و نه به اعتبار و آبروی چایکاران و واردکنندگان چای.

در این شرایط، جای آن داشت روابط عمومی چای دبش به‌جای تبلیغات گسترده و مشغول کردن ذهن مردم به محتوایی که وجود ندارد و همچنین ارسال سمپل و بسته‌های لوکس چای به‌عنوان هدیه برای برخی مقامات و مدیران، به وظیفه ذاتی خود می‌پرداخت.

گستردگی و حجم بالای فساد

روابط عمومی این شرکت باید اعلام می‌کرد شرکای چای دبش چه میزان از 3 میلیارد و 370 میلیون دلار را برداشت کرده‌اند؟ سهم مدیران چای دبش از این میزان چقدر بوده است؟ گروه کشت و صنعت دبش پس از این ماجرا چه وضعیتی پیدا می‌کنند؟ سهم بران بیرون از شرکت چه افراد و چه باندهایی هستند!

روابط عمومی چای دبش باید می‌گفت که در سال‌های 1398 و 1399 چه میزان ارز دریافتی برای واردات ماشین‌آلات هزینه شده و ماشین‌های وارداتی هم‌اینک کجا هستند؟

متخلفانی در بانک‌ها، وزارت اقتصاد، صمت، کشاورزی و…

آیا خانواده «الف» «ر» در این ربایش ارز و ریال‌ها تنها بوده یا دیگرانی نیز با وی دست در دست هم مقدمات، توجیهات و اسناد دریافت ارز و ریال از بانک‌ها و بانک مرکزی را فراهم می‌کردند و حالا رفقای گرماو گلستان وی در چه وضعی هستند؟

آیا بانک ملت و بازدید مدیران ارشد وقت بانک ملت از دبش در تسریع و چاق و چله کردن این فساد نقشی داشته است؟ و آیا نقش احتمالی توسعه صادرات در توسعه این فساد، قابل بررسی و راستی‌آزمایی است؟

آیا مدیرعامل بازداشت شده در صورت آزاد شدن بنا دارد نام همدستان و حامیان دیروز و جداشدگان امروز از خود را افشا کند یا از این کار پرهیز می‌نماید؟

بدون اطلاع بالادستی‌ها ممکن است؟

روابط عمومی می تواند در یک بیانیه با هدف شفاف سازی اعلام کند مدیران ارزی بانک مرکزی، بانک صادرات و مدیران ارشد بانک مرکزی آیا هیچ هشداری از بروز فساد، احتمال بروز فساد در سازمان خود دریافت و به شرکت چای دبش اطلاع داده بودند آیا به تشکیک ها و شبهات کارشناسان (نه مدیران) وزارت جهاد کشاورزی رسیدگی شده است؟ و آیا به آن پاسخ داده‌اند؟ مدیرانی که در …. و درخواست‌ها پاسخ موافقت، اجرا شود، پرداخت شود، همکاری شود، تسریع گردد و… داده‌اند دفاعی از عملکرد خود دارند؟ و در رأس آنها خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی و دو سه وزیر صمت که امضاهایشان در موافقت‌ها است، چه خواهند گفت؟

وظیفه دیگر روابط عمومی مشخص کردن راه‌های فرارقانونی از مالیات، بیمه، عوارض و سایر هزینه‌های دولتی و افراد کارچاق ‌کن آن است.

روابط عمومی و چشم بستن بر غارت میلیاردها دلار ارز

از طرفی روابط عمومی می‌باید اعلام می‌کرد چگونه چای وارداتی هر کیلو 2 دلار به قیمت هر کیلو 12 و 14 دلار به فروش رفته و نهادهای نظارتی، کیفیت سنجی، بازرسی، بررسی و… در سازمان استاندارد در گمرکات، در آزمایشگاه‌های مجهز غذا و دارو، کیفیت چای 2 دلاری را با چه مستندات و استانداردی 7 برابر بالاتر اعلام کرده‌اند و با استعلام‌های جعلی زمینه‌ساز فساد خاموش در این وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، چه کسانی بودند.

ارز نیمایی در بازار آزاد فروخته شده است!

وظیفه دیگر روابط عمومی چای دبش رفع ابهام از این مسئله است که با توجه به اینکه فروش ارز در بازار آزاد قاچاق است، ارزهای دریافتی و آن هم یک میلیارد و 400 میلیون دلار توسط چه باندهایی و چگونه در بازار آزاد فروخته می‌شده، در حالی که یک فروشنده ارز جرات ندارد در خیابان رخ بنماید؟!

به نظر می‌رسد مدیریت و کارشناسان روابط عمومی چای دبش، کشت و صنعت دبش و دیگر شرکت‌های زیرمجموعه در این شرایط تاریخی باید با اطلاع‌رسانی شفاف، از حیثیت و حرفه خود دفاع کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای