آخرین خبرها:
شناسه خبر: 42397

دستکاری در فرهنگ ایرانی

شورای عالی انقلاب فرهنگی با پرونده مشعشع چند دهه خدمت به فرهنگ، دانشگاه، تسریع در علم‌آموزی دانشجویان اواخر دهه 50 و... اینک خدمت نوینی از نوع خدمات قبلی به

دستکاری در فرهنگ ایرانی
شورای عالی انقلاب فرهنگی با پرونده مشعشع چند دهه خدمت به فرهنگ، دانشگاه، تسریع در علم‌آموزی دانشجویان اواخر دهه 50 و… اینک خدمت نوینی از نوع خدمات قبلی به فرهنگ ایرانی کرده و «شب یلدا» و «چهارشنبه سوری» را از هویت ملی آنها خارج نموده است.
اخبار مهم کشاورزی ؛ این مهم نیست که مصوبات فرهنگستان زبان و ادب فارسی چه میزان توانسته در دل و ذهن مردم جا باز کند یا تثبیت شود که شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به تأسی آن برآید، مهم این است که ببینیم تغییر نام «روز سیزده به در» به «روز طبیعت» چقدر توانسته نظر مردم را جلب کند و آیا 5 درصد مردم در ایام عید نوروز باستانی ایران به جای سیزده به در، روز طبیعت می‌گویند.

آیین ایرانی با اسامی عربی

«شب چله» یک نام کوتاه و گویای کاملا ایرانی و مطابق با فرهنگ ایران، اخیرا از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی با یک جمله هشت کلمه‌ای اکثرا عربی «روز ترویج فرهنگ مهمانی و پیوند با خویشاوندان» عوض شده تا شما در دعوت اقوام برای شب‌نشینی شب چله بگویید «لطفا امشب برای روز ترویج فرهنگ مهمانی و پیوند با خویشاندان» به منزل ما بیایید.

و خنده‌دارتر

خنده‌دارتر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نام‌گذاری جای شب و روز را عوض کرده، مگر می‌شود نام شب چله (فارغ از طولانی بودن شب) به روز تبدیل کرد.
به نظر می‌رسد چنین تغییر رویه‌هایی با هدف دور کردن مردم از فرهنگشان باشد که تاکنون موفق و پایدار نبوده است؛ چراکه اصولا در شب چله و بدون دخالت دولت، مردم شب‌نشینی و ترویج فرهنگ مهمانی می‌کنند، بدون اینکه در انتظار فرامین شورا باشند.

چه گناهی کرده این چهارشنبه سوری

کار محیرالعقول دیگر شورای که هنوز هم معلوم نیست بابت آن (البته تغییر نام شب چله) چقدر برای چای، شیرینی، ناهار، هزینه تردد، حمل و نقل، اضافه کار، حقوق و… جلسات پرداخت شده، تغییر نام چهارشنبه سوری به «روز تکریم همسایگان» است.
مخترعین و مکتشفین «روز تکریم همسایگان» حتی به این توجه نکرده‌اند که چهارشنبه سوری در روز انجام نمی‌گیرد و آن هم پس از غروب آفتاب صورت است.
پس نام روز زیبنده آن نیست و نمی‌شود مراسم چهارشنبه سوری را در روز انجام داد و با روشن کردن آتش از همسایگان تکرم نمود.
ولی خوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است دیگر و باید منتظر بمانیم تا ببینیم ملت ایران چگونه این نام‌های من درآوردی و نیمه عربی یا اکثرا عربی را آرشیو و بایگانی می‌کنند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای