آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16052

زباله سراوان اَبرچالش مردم گیلان

مردم منطقه سراوان با توجه به عملی نشدن وعده های مسئولان برای حل و ساماندهی معضل زباله در این منطقه وارد عمل شده و ورودی محل دفن زباله سراوان را مسدود کردند.

زباله سراوان اَبرچالش مردم گیلان

وعده‌های بی‌عمل مسئولان برای حل معضل زباله سراوان

مزرعه سبز : مردم منطقه سراوان با توجه به عملی نشدن وعده های مسئولان برای حل و ساماندهی معضل زباله در این منطقه وارد عمل شده و ورودی محل دفن زباله سراوان را مسدود کردند.
یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم استان گیلان در زمان روی کار آمدن همه دولت‌ها طی ۳۰ سال گذشته حل مشکل زباله سراوان بوده است. در این سال‌ها بارها شاهد حضور مسئولان دولتی و متولیان امر و دادن وعده‌های مختلف برای حل این معضل که امروز از آن به عنوان «اَبر چالش» نام برده می‌شود بوده‌ایم اما دریغ از یک وعده عملی شده در این منطقه.
امروز با هر بار تکرار نام سراوان دیگر کسی به یاد زیبایی‌های بکر و طبیعی نمی‌افتد بلکه تنها چیزی که از سراوان به ذهن‌ها خطور می‌کند کوهی از زباله، بوی بد، تجمع حشرات موذی و افزایش انواع بیماری‌های پوستی و عفونی و رها شدن زمین‌های حاصلخیز این منطقه است.
ارتفاع ۹۰ متری زباله در محل دفن زباله منطقه سراوان و شیرابه‌های روان شده از این زباله‌ها و نفوذ به دل سفره‌های زیرزمینی آب، رودخانه‌ها، تالاب و دریا فاجعه‌ای زیست محیطی در استان گیلان رقم زده است.

ضرب الاجل ۵ روزه استاندار برای ارائه برنامه عملیاتی

بعد از سفر رئیس جمهور و تأکید هیئت دولت بر حل معضل سراوان به صورت جهادی، استاندار گیلان در جلسه کارگروه پسماند این استان ضرب الاجلی پنج روزه برای فرمانداران، شهرداران و متولیان تعیین کرد و خواست تا اقدامات لازم و عملیاتی برای حل این معضل را در دستور کار قرار دهند.
وی اظهار کرد: شهرهای مختلف استان گیلان در زباله غرق‌شده و در این خصوص فرمانداران و شهرداران را مسئول چهره زشت شهرهای استان می‌دانم.
استاندار گیلان بیان کرد: مدیریت جهادی و انقلابی باید تحول مثبت در شهر، استان و کشور ایجاد کند، درحالی‌که ما از مدیران در زمینه مدیریت پسماند اقدامات جهادی ندیده‌ایم.
وی همچنین با بیان اینکه هیچ اقدامی در عمل تاکنون برای حل معضل زباله سراوان انجام نشده است، گفت: جلسه بعدی کارگروه مدیریت پسماند در محل دفن زباله سراوان برگزار می‌شود.

برگزاری جلسه کارگروه مدیریت پسماند گیلان در محل دفن زباله سراوان

۱۴ اسفند ماه سال گذشته استاندار گیلان به قول خود برای برگزاری جلسه کارگروه پسماند در محل دفن زباله سراوان عمل کرد و این جلسه با حضور همه اعضا در این محل برگزار شد.
اسدالله عباسی در این جلسه تأکید کرد: برای رفع معضل دفن زباله در سراوان همه باید احساس مسئولیت کنند و همکاری‌های لازم را انجام دهند.
عباسی با بیان اینکه از مردم بابت کارهای انجام نشده و وعده‌های عملی نشده عذرخواهی می‌کنیم، گفت: بعد از سفر رئیس جمهور به استان گیلان مشکل سراوان به عنوان یک ابر چالش مطرح شده و دولت بر رفع آن تأکید دارد.
استاندار گیلان همچنین با تأکید بر اینکه حل این موضوع نیازمند اقدام جهادی است، اضافه کرد: نباید به دنبال پهنه و گزینه‌های دیگری برای دفن زباله باشیم زیرا دردسرهای جدید ایجاد می‌شود.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین ابر چالش گیلان مدیریت پسماند زباله است که شخصاً پای کار انجام این مهم هستم و باید حرکتی جهادی و انقلابی انجام شود و از دستگاه‌های نظارتی، بازرسی استانداری و بویژه خبرنگاران و صدا و سیما خواست همانند طرح آزاد سازی ساحل، پای کار رفع مشکل سراوان باشند.

مسدود‬ کردن مسیر ورود زباله با سراوان

این صحبت‌های استاندار گیلان در حالی است که مردم منطقه سراوان گوششان از وعده‌های عملی نشده مدیران پر بوده و خواستار پایان دادن به این وضعیت بودند.
با توجه به اینکه مردم این منطقه همچنان شاهد ادامه ورود زباله شهرهای مختلف استان گیلان به سراوان بودن از ۱۱ روز پیش با تجمع در محل ورودی این سایت با ایجاد مانع مسیرهای ورود زباله به سراوان را مسدود کرده و خواستار تعیین تکلیف و ساماندهی هر چه سریع‌تر این منطقه شدند.
طی روزهای گذشته تصاویر و ویدئوهای زیادی از حضور مردم سراوان در محل دفن زباله در فضای مجازی و رسانه‌ای استان گیلان دست به دست و بار دیگر مسئولان را به این منطقه کشاند تا شاید بتوانند از مردم فرصتی دوباره برای انجام اقداماتی اساسی جهت حل مشکل بگیرند که این بار مردم سراوان کوتاه نیامده و به این درخواست مسئولان پاسخ منفی دادند و اعلام کردند تا زمانی که اقدامی اصولی برای ساماندهی وضعیت اسفناک این منطقه انجام نشود اجازه ورود زباله به سراوان را نمی‌دهند.
استاندار گیلان نیز شب گذشته در گفتگو با بخش خبر شبکه باران با اشاره به ارائه سه راهکار برای حل معضل سراوان، اظهار کرد: در مرحله اول ظرفیت سایت بازیافت لاکان به حدود ۳۰۰ تن زباله افزایش یافته است.
عباسی همچنین ادامه داد: تلاش شده که این سایت به صورت دو شیفت کار کند که پیش بینی شده روزانه ۵۰۰ تن زباله در این سایت بازیافت شود.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه از این مقدار حدود ۲۰۰ تن زباله ریجکت می‌شود، گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده که یک سوله و سالن دیگر به این سایت اضافه می‌شود تا ظرفیت بازیافت زباله به بیش از هزار و ۱۰۰ تن برسد.

پیگیری راهکارهای مختلف برای حل معضل زباله سراوان

سرپرست اداره کل سیاسی و انتخابات و تصمیمات کشوری استانداری گیلان در گفتگو با رسانه‌ها، اظهار کرد: برای حل معضل زباله در سراوان نیازمند ساخت کارخانه‌های کود آلی و زباله سوز ۶۰۰ تنی، ساخت تصفیه خانه شیرابه‌های هستیم.
جواد شفیعی با بیان اینکه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهیدر سفر اخیر رئیس جمهور اختصاص یافته است، گفت: این منابع تا سال ۱۴۰۳ اختصاص می‌یابد.
وی با اشاره به ورود روزانه حدود هزار و ۲۰۰ تن زباله رشت و ۷ شهر گیلان به سایت سراوان، گفت: ظرفیت کارخانه کمپوست به روزانه حدود ۳۰۰ تن رسیده است.
شفیعی با بیان اینکه این کارخانه از فردا پنجشنبه به صورت دو شیفت کار می‌کند، ادامه داد: ظرفیت بازیافت زباله در این کارخانه به ۵۰۰ تن می‌رسید.
وی همچنین به اختصاص ۱۶۰ میلیارد تومان برای تجهیز کارخانه بازیافت زباله لاکان اشاره و اضافه کرد: ساخت کارخانه زباله سوز در دولت نهم به تصویب رسیده که تاکنون تنها ۲۰ درصد پیشرفت کار دارد.
سرپرست اداره کل سیاسی و انتخابات و تصمیمات کشوری استانداری گیلان با بیان اینکه برای ساخت کارخانه زباله سوز ۳۷۰ میلیارد تومان اعتبار و برای تجهیزات این طرح به ۵۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ادامه داد: امسال ۳۰۰ میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص یافته است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای