آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18973

صنعت دام در یک قدمی فروپاشی است

شرایط فعلی صنعت دام به نحوی است که دام و دامدار بر لبه تیغ قرار گرفته و صنعت دام در آستانه فروپاشی است

صنعت دام در یک قدمی فروپاشی است

دام و دامدار بر لبه تیغ قرار گرفته اند

رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه چندین ماه است جلساتی برای صدور مجوز صادرات دام برگزار می‌شود، اما هنوز هیچ خبری از صادرات آن نیست، گفت: شرایط فعلی صنعت دام به نحوی است که دام و دامدار بر لبه تیغ قرار گرفته و صنعت دام در آستانه فروپاشی است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، منصور پوریان اظهار کرد: صنعت دام کشور از حالت اقتصادی خارج شده و حتی معیشت سرمایه گذاران و فعالان این صنعت نیز تأمین نمی‌شود، به ویژه در استان‌های گرم همچون خوزستان، ایلام، کرمانشاه، فارس و… که با مشکل خشکسالی، بی آبی، گرانی نهاده، نبود مرتع سبز و همچنین گرمای طاقت‌فرسا رو به رو هستند، دام و دامدار بر لبه تیغ قرار گرفته‌اند و این صنعت در آستانه فروپاشی است.
وی افزود: در چنین شرایطی، دامداری به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد به طوری که براساس گزارش معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، بخش زیادی از دام موجود در کشور کاملاً ضعیف شده است، به این معنا که اگر دام نر باشد ضریب گوشتی بسیار کمی دارد و دام ماده نیز علاوه بر کاهش ضریب گوشتی، توان تولید مثل را نخواهد داشت.
رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: نگهداری این دام‌ها اکنون به صرفه نیست و نمی‌توان از آن برای جلوگیری از تشنج در بازار گوشت استفاده کرد زیرا این دام گوشت چندانی ندارد که کشتار آن میزان قابل توجهی از گوشت را تأمین کند. بنابراین در جلساتی که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد پیشنهاد شد که این دام صادر شود.

شرکت پشتیبانی امور دام، دام ضعیف را نمی‌خرد

پوریان اضافه کرد: شرکت پشتیبانی امور دام عملاً دام را می‌خرد تا گوشت ذخیره کند بنابراین دام ضعیف یا همان دام نیم گوشت را خریداری نمی‌کند و به دنبال دام پروار شده است. طرح خرید حمایتی و تضمینی این شرکت فقط دام‌های پرواری و مازاد را پوشش می‌دهد. مشکل فعلی دامداران دام‌های ضعیف است که بهترین روش مدیریت آن صادرات است. چندین ماه است جلساتی برای مجوز صادرات دام برگزار می‌شود، اما هنوز هیچ خبری از صادرات دام نیست.
وی تصریح کرد: به عنوان یک کارشناس و فعال در بخش گوشت کشور معتقدم با توجه به کاهش مصرف گوشت در شش ماه ابتدایی سال، صدور مجوز صادرات دام در این مدت مشکلی برای بازار داخل ایجاد نخواهد کرد.
رئیس شورای تأمین دام کشور خاطرنشان کرد: برای مدیریت بازار گوشت مجوزی برای واردات ۱۰ هزار تن گوشت گوسفندی صادر شد که برابر ۶۰۰ هزار رأس دام است. از وزارت جهاد کشاورزی درخواست داریم حداقل مجوز صادرات پنج هزار رأس دام را به ویژه در استان‌های در حال اضطرار را صادر کند. اما تا کنون هنوز اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده است.

کبری لطفی میشامندانی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای