آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22141

مطالبات بر زمین مانده صیادان خزر

شمارش معکوس برای صید ماهیان استخوانی در دریا شروع شد اما همچنان صیادان خزر چشم انتظار تحقق چهار مطالبه برزمین مانده هستند و نا و نوایی برای فعالیت ندارند.

مطالبات بر زمین مانده صیادان خزر

وعده ها به دریا سپرده شد

شمارش معکوس برای صید ماهیان استخوانی در دریا شروع شد اما همچنان صیادان خزر چشم انتظار تحقق چهار مطالبه برزمین مانده هستند و نا و نوایی برای فعالیت ندارند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار : حال و رمق رفتن به دریا و صیادی را ندارند و آلودگی دریای و صید غیرمجاز از یک سو و ناسازگاری دریا سبب شده تا هر ساله تورهای صیادان از سال‌های قبل خالی‌تر شود. این مسائل به علاوه برزمین ماندن چهار مطالبه اساسی، حال و روزشان را بد کرده است.
شمار صیادان مازندارن در دهه‌های قبل بیش از چهار هزار نفر بود و هرسال شمار قابل توجهی از آنها عطای رفتن به دریا را به لقایش بخشیدند و به ناچار به شغل‌های دیگری روی آوردند و اکنون یک دریا مانده است با صیادانی که هر روز بی انگیزه تر از قبل می‌شوند.
تعدیل و اقتصادی کردن شغل صیادی مصوبه امروز و دیروز صیادان خزر نیست بلکه بیش از ۱۵ سال این خواسته و مطالبه پیگیری می‌شود و دولت‌های مختلف وعده تحقق آن را داده اند و با آن که صیادان برای فصل صید آماده می‌شوند اما هنوز خبری از به بارنشستن وعده‌های مسئولان نیست.
در سفر سال قبل رئیس جمهور به مازندران، تعیل و اقتصادی شدن شغل صیادی، بهسازی اسکله‌های صیادی، ساماندهی تعاونی‌های صیادی و غیره روی میز قرار گرفت و مهلتی چندماهه برای اجرای آن داده شد و صیادان منتظر تحقق وعده دولت سیزدهم هستند.

صیادان با باد و باران دسته و پنجه نرم می‌کنند

یک صیاد کهنه کار و پیشکسوت مازندرانی با بیان اینکه شغل صیادی با آب و باد و باران دست و پنجه نرم می‌کند، اظهار داشت: به رغم سختی‌های فراوان موجود در این شغل، همچنان جزو مشاغل سخت وزیان آور محسوب نشده است.
عموحسن که عمر و جوانی خود را در راه دریا و ساحل سپری کرده است، افزود: برخی روزهای صیادان پره با نصف سبد ماهی به ساحل برمی گردند و هزینه‌های روزانه را تأمین نمی‌کنند و با این حال مجبوریم با سیلی دریا و موج‌های سنگین آن روزگار را سپری کنیم.
وی با اشاره به بیماری‌هایی که صیادان با آن درگیر هستند، افزود: بیشتر همکاران و فعالان شغل صیادی از بیماری‌هایی نظیر آرتروز و بیماری‌های پوستی که ریشه در آلودگی دریا و رودخانه دارد، رنج می‌برند و تقاضای ما این است که مصوبه سخت وزیان آور شغل صیادی عملیاتی شود.
مصوبه طرح جامع تعدیل و اقتصادی کردن شغل صیادی به دهه ۸۰ برمی گرد و قراربود با اجرای این طرح، بخشی از مشکلات فراروی شل صیادان رفع شود و با گذشت سال‌ها هنوز صیادان مازندران به حق و حقوشان نرسیدند.

دخل و خرج صیادان نمی‌خواند

علی خزایی از صیادان غرب مازندرانی که سال‌ها در حرفه ماهیگیری مشغول به کار است، گفت: آینده شغلی صیادان مشخص نیست و با شغل و درآمد صیادی نمی‌توانیم هزینه‌های سنگین زندگی را تأمین کنیم.
وی گرانی قیمت ادوات از جمله تور، طناب، سوخت تراکتور و ماشیین آلات را از جمله دغدغه‌ها بیان کرد و گفت: آلودگی دریا و صید غیرمجاز نیز طی سال‌های اخیر، ذخایر ماهیان خزر را کاسته است.
وی با بیان این که سال‌ها سال ها درخواست سخت وزیان آور شدن شغل صیادی را داریم اما هنوز اجرا نشده است، افزود: مشکلات فراروی سبب شده تا هر سال شماری از صیادان و تعاونی‌ها از رفتن به دریا خودداری کنند.
صید و صیادی با انبوه مشکلات گره خورده است و وعده‌های مسئولان برای تحقق وعده‌ها در فراز وفرود موج‌های خزر گمشده است و در آستانه فصل جدید صید، صیادان استان مطالبه اجرای مصوبات را خواستار هستند. قرار بود برای رفع مشکلات صیادان، کارگروه ویژه ای پس از سفر رئیس جمهور در مازندران تشکیل شود و در سفر دولت هزار میلیارد ریال برای ساماندهی، تثبیت و اقتصادی کردن شغل صید و صیادی درنظر گرفته شد.

منتظر تأمین اعتبار هستیم

فرج الله فتح الله پور رئیس سازمان برنامه و بودجه مازندران با اظهار این که قرار است ۷۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب وزارتخانه وو ۳۰ میلیارد تومان از منابع استانی تأمین شود، افزود: امیدواریم این مصوبه دولت که از خواسته‌های دیرینه صیادان است اجرایی و عملیاتی شود.
وی افزود: امیدواریم به زودی این اعتبار تأمین و مشکل صیادان رفع شود و عمده منابع آن از منابع جهاد کشاورزی تأمین خواهد شد.
صیادان مازندران در قالب ۵۴ شرکت تعاونی پره از میانکاله در شرق تا رامسر در غرب استان به صید و صیادی می‌پردازند و مشکلات فراوان سبب شده تا برخی از شرکت‌های تعاونی و صیادان به ویژه در شرق استان از صیادی دست کشند و تأمین اعتبار و اجرای مصوبه تعدیل می‌تواند جانی تازه به کالبد نیمه جان صید وصیادی در مازندران ببخشد.

صید و صیادی اقتصادی نیست

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی پره مازندران گفت: هنوز مصوبه تعدیل و اقتصادی کردن شغل صید وصیادی در استان اجرایی نشد و اعتبار مورد نیاز آن تخصیص نیافته است.
خشایار نوایی با اشاره به اینکه سخت و زیان آورشدن شغل صیادی همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است، تعدیل شغل صید و صیادی را از جمله مطالبات بر زمین مانده صیادان مازندران اعلام کرد.
وی افزود: این درحالی است که مصوبه تعدیل شغل و صیادی در استان‌های گیلان و گلستان اجرا و در سال ۹۵ حدود ۳۰ میلیارد تومان به شرکت‌های صیادی گیلان پرداخت و در سال ۹۸ نیز ۲۴ میلیارد تومان برای صیادان گلستان پرداخت شده است.
وی با اظهار اینکه به رغم مصوبه سفر رئیس جمهور به استان مبنی بر تعدیل شغل صید و صیادی هنوز اعتباری در این بخش تخصیص داده نشده است، افزود: در حال حاضر بیش از چهار هزار صیاد در تعاونی‌های پره استان مشغول فعالیت هستند.
نوایی با عنوان این که ۱۵ شرکت تعاونی توان صید وصیادی و رفتن به دریا را ندارند، گفت: در سفر رئیس جمهور مقرر شد برای تعدیل و اقتصادی کردن صیادی اعتباری درنظر گرفته شود که همچنان منتظر اجرای آن هستیم.
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی پره مازندران گفت: در سفر رئیس جمهور ۱۰۰ میلیارد تومان برای تعدیل و اقتصادی کردن شغل صید و صیادی در مازندران مصوب شد تا با آن برای ساماندهی و تثبیت اشتغال در تعاونی‌های صیادی اقدام شود.

چهار مطالبه اساسی صیادان

نوایی با بیان این که چهار مطالبه صیادان مازندران شامل تخفیف ۱۰ درصدی بیمه صیادان از ۲۷ به ۱۷ درصد، است، افزود: سخت وزیان آور شدن حرفه صیادی، تعدیل، ساماندهی و اقتصادی کردن شغل صیادی و تثبیت اشتغال در تعاونی‌های صیادی و بهسازی بنادر صیادی از طریق مسئولان از دیگر مطالبات به شمار می‌رود.
مازندران از جایگاه ویژه و مهمی در تولید و تأمین مواد پروتئینی کشور برخوردار است و در راستای تجاری سازی بخش کشاورزی و شیلات استان و حرکت از مقوله تولید محور به سمت کشاورزی بازارمحور، توسعه پایدار و رونق اقتصادی در این بخش توجه به زیرساخت‌ها و رفع مشکلات در حوزه کشاورزی به ویژه شیلات و آبزی پروری بسیار حائز اهمیت است و این امر علاوه بر حفظ و صیانت از منابع و ذخایر پروتئینی موجود، تأثیر مستقیم بر امنیت غذایی در استان و کشور خواهد داشت. لذا رفع مسائل و مشکلات در این حوزه امری اجتناب ناپذیر است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای