آخرین خبرها:
شناسه خبر: 38805

پیام تبریک رئیس جمهور به گندمکاران!

 آقای رئیسی، رئیس جمهور کشور، حداقل در دو ماهه اخیر سه پیام تبریک به مناسبت - قهرمانی تیم والیبال زیر21 سال جوانان و جام جهانی (26/ 4/ 1402) -قهرمانی تیم ملی

پیام تبریک رئیس جمهور به گندمکاران!
آقای رئیسی، رئیس جمهور کشور، حداقل در دو ماهه اخیر سه پیام تبریک به مناسبت
- قهرمانی تیم والیبال زیر21 سال جوانان و جام جهانی (26/ 4/ 1402)
-قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان ایران در رقابت‌های جهانی ترکیه (11/ 5/ 1402)
- قهرمانی تیم ملی فرنگی جوانان ایران (30/ 5/ 1402)
ارسال کرده و به احتمال قریب به یقین به آنها جوایز و پاداش‌هایی نیز داده است که در رسانه‌های کشور با آب و تاب فراوان منتشر، نقل و خبر رسانی شده‌اند.
بیشتر بخوانید: جیب خالی گندمکاران

ورزشکاران با گندم داخلی قهرمان شدند

اخبار سبز کشاورزی ؛ ابوالقاسم گل‌باف | این در حالی است که همگان می‌دانیم جوانان کشور، ورزشکاران و همه ملت ایران با ارتزاق از سفره گندم، نان و به واسطه امنیت غذایی است که می‌توانند رشد جسمانی و پرورشی داشته باشند و به کسب رتبه‌های کشوری و بین‌المللی دست یابند.

دولت از این شرایط راضی و در ظاهر مغرور است

برای اطلاع رئیس جمهور باید گفت وقتی با مراجع در قم دیدار کرد، صرفا نباید به گفتن این موضوع بسنده می‌کرد که «وقتی دولت من آمد تولید گندم 4 میلیون و 500 هزار تن بود و اینک به 10 میلیون تن رسیده است (گرچه این رقم خرید تضمینی است و با تولید اختلاف فاحشی دارد!) زیرا این زحمات معاونت زراعت، وزیر کشاورزی و همکارانشان در تعامل با میلیون‌ها زارع بود که طی دو سه سال گذشته خرید تضمینی را به حدود 10 میلیون تن و کل تولید را به حدود 13 میلیون تن رسانده است.
دولت و مسئولان از این شرایط راضی و در ظاهر مغرور هستند. این در حالی است که برخی گندمکاران نسبت به این آمارها و سخنان هم گلایه دارند.
بیشتر بخوانید: گندمکار پولی برای کشت سال آینده ندارد

افزایش تولید گندم به دلیل اعتماد به دولت رئیسی

اخیرا به مناسبت روز تشکل‌ها، رئیس جمهور در هیات دولت (24 مرداد امسال) فقط یک تشکر خشک و خالی از کشاورزان کرده، اما نه به آنها تبریک گفته و نه مانند تیم‌های کشتی و والیبال از آنها تقدیر نموده است.
رئیسی در جلسه هیات دولت حتی افزایش تولید گندم را به خود منتسب کرده و گفته است این رشد تولید نتیجه اعتماد کشاورزان به دولت است؛ در حالی که همین دولت 2 چالش عمده برای گندمکاران ایجاد کرده است:
الف: قیمت واقعی و هزینه تمام شد تولید گندم را که با سود عادلانه برای کشاورز هر کیلو 20 هزار تومان است، پرداخت نمی‌کند و تا امروز حتی پیشنهاد شورای عالی قیمت‌گذاری (کف 17 هزار تومان برای هر کیلو) را نپذیرفته است.
دولت نیک می‌داند که هم اینک در مرزهای عراق و افغانستان هر کیلو گندم ایران 30 هزار تومان خریداری می‌شود و این تفاوت فاحش گندمکار را مایوس می‌کند.
ب: همین حداقل قیمت خرید را هم بیش از سه ماه است که با همه کشاورزان تسویه نکرده؛ در حالی که چنانچه کشاورز در پرداخت اقساط خود به بانک تاخیر کند، باید حدود 28 درصد جریمه تاخیر و… بپردازد و حساب‌هایش مسدود می‌شود و… .
بیشتر بخوانید: امروز قیمت گندم تعیین می‌شود

دستور برای پرداخت مطالبات

البته رئیس جمهور در جلسه هیات دولت از وزارت کشاورزی (که نه منابع پولی برای پرداخت در اختیار دارد و نه مسئولیت پرداخت) و بانک مرکزی (که چنانچه پول داشت پیش از این توسط بانک‌ها به گندمکاران می‌داد) دستور داده است تا مطالبات کشاورزان را پرداخت کنند.
به عبارتی، دولت در سال جاری هنوز همان قیمت 15 هزار تومانی را نیز به گندمکاران پرداخت نکرده و این موضوع گلایه آنها را در پی داشته اشت.
بیشتر بخوانید: تولید و خرید گندم رکورد شکست

تنها مبلغی که با بودجه دولت سازگاری دارد همان 11 هزار و 500 تومان است

البته آمارها نشان می‌دهد که دولت بودجه لازم را برای پرداخت قیمت مصوب خرید تضمینی گندم در اختیار ندارد و منابع لازم باید تامین شود. در شرایط فعلی تنها مبلغی که با بودجه دولت سازگاری دارد همان 11 هزار و 500 تومان است.
اخیرا، نیز سرپرست امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه اعتراف کرد که دولت در پیش‌بینی میزان تولید گندم اشتباه کرده بود.
به گفته حسن چنارانی، در بودجه برای پرداخت گندم ۶۰ همت پیش‌بینی شده، اما باید ۱۴۰ همت تامین شود. در نتیجه دولت مجبور است بودجه ناتراز را اجرا کند و به دنبال اصلاح آن است اما مجلس دوفوریت لایحه اصلاح بودجه را رد کرد و وقتی اصلاحیه انجام نشود، پرداخت پول گندمکاران ممکن نیست.

خلق پول مجدد

مگر اینکه بانک مرکزی برای این کار هم به خلق پول و چاپ بالای 150 همت اسکناس بدون پشتوانه بپردازد.

ضرورت تبریک رئیس جمهور به گندمکاران

با توجه به موارد فوق کشاورزان در انتظار تبریک رئیس جمهور و قدردانی وی هستند که با دست خالی کشور را از واردات بی‌نیاز کرده‌اند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای