آخرین خبرها:
شناسه خبر: 43184

گرامی‌داشت روز جهانی خاک در بنیاد علمی دکتر بسکی

به مناسبت 5 دسامبر (١۴ آذر) روز جهانی خاک کارگاه آموزشی با عنوان "خاک و آب، منشأ حیات" که شعار امسال در بزرگداشت روز جهانی خاک توسط فائو است با همت و تدریس

گرامی‌داشت روز جهانی خاک در بنیاد علمی دکتر بسکی

به مناسبت 5 دسامبر (١۴ آذر) روز جهانی خاک کارگاه آموزشی با عنوان "خاک و آب، منشأ حیات" که شعار امسال در بزرگداشت روز جهانی خاک توسط فائو است با همت و تدریس دکتر محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر بین المللی آب و خاک در بنیاد علمی دکتر بسکی واقع در شهرستان گنبد کاووس استان گلستان برگزار گردید.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی ؛ دانش آموزان مدرسه فرزانگان موقوفه دکتر بسکی، روسای ادارت حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان گنبد کاووس، اعضای هیئت علمی دانشگاه گنبد و اعضای موسسه سبزگامان بسکی در این کارگاه آموزشی شرکت کردند.

روز جهانی خاک در بنیاد علمی دکتر بسکی

روز جهانی خاک در بنیاد علمی دکتر بسکی

در این کارگاه آموزشی دکتر اسدی به دانش آموزان گفتند:

خاک یک موجود زنده است و وظیفه ماست از آن حفاظت کنیم زیرا آینده نسل ها و پایداری تولید به خاک وابسته است.

خاک‌ها منبع تجدیدناپذیر هستند چون سرعت تخریب و فرسایش آنها ۲۰ برابر بیشتر از سرعت تشکیل آنهاست، خاک‌ها به عنوان ظرف آب محسوب شده و‌ نقش به‌سزایی در فیلتر آب و ذخیره آب‌های زیرزمینی دارد؛ همچنین خاک‌ها میزبان ۲۵ درصد تنوع زیستی بر روی کره زمین بوده و نقش به‌سزایی در ترسیب کربن و تاب آوری در برابر تغییرات اقلیمی دارند.

ما باید همه تلاش خود را صرف حفظ خاک‌های خود نماییم، زیرا به قول استاد سخن سعدی شیرازی: بنی آدم سرشت از خاک دارد چو خاکی نباشد آدمی نیست.

روز جهانی خاک در بنیاد علمی دکتر بسکی

روز جهانی خاک در بنیاد علمی دکتر بسکی

در پایان این کارگاه آموزشی مراسم رونمایی از پوستر روز جهانی خاک که با طراحی دکتر اسدی صورت گرفته و به وسیله حمایتهای مالی بنیاد علمی دکتر بسکی چاپ و تکثیر گردیده است به عمل آمد. انجام آزمایش نقش پوشش گیاهی در حفاظت از خاک از دیگر بخش های این برنامه بود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای