آخرین خبرها:
شناسه خبر: 11126

۲۰۲۲ سال بحران تغییرات آب و هوایی

بریتانیا میزبان بزرگترین نشست تاریخ خود در نوامبر بود. برای هزاران نماینده‌ای که در انتظار این همایش بودند، بیست و ششمین کنفرانس تغییرات آب و هوای سازمان ملل

۲۰۲۲ سال بحران تغییرات آب و هوایی
مزرعه سبز : بریتانیا میزبان بزرگترین نشست تاریخ خود در نوامبر بود. برای هزاران نماینده‌ای که در انتظار این همایش بودند، بیست و ششمین کنفرانس تغییرات آب و هوای سازمان ملل(COP۲۶) در گلاسکو اوج یک نبرد طولانی چند ماهه برای ترسیم یک راهبرد جهانی درباره تغییرات آب و هوایی محسوب می‌شد اما این کنفرانس به جای پایان دادن به نبرد برای تضمین آینده سیاره نشانه آغاز آن بود.
به نقل از آی‌نیوز و به گفته دانشمندان انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان همچنان در حال افزایش است و علی‌رغم فشار کنفرانس تغییرات آب و هوای سازمان ملل (COP۲۶) کشورها قول نداده‌اند انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند تا گرمایش را تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن که آخرین سطح ایمن گرم شدن است، نگه دارند.
در گلاسکو کشورها موافقت کردند در سال ۲۰۲۲ با وعده‌های جسورانه‌تر بازگردند؛ به این معنا که اجلاس آب و هوایی سازمان ملل که نوامبر امسال در شرم‌الشیخ مصر برگزار می‌شود، یک لحظه بحرانی خواهد بود.
به‌ عنوان میزبان کنفرانس تغییرات آب و هوای سازمان ملل (COP۲۶) بریتانیا ریاست این کنفرانس را بر عهده دارد. بنابراین طی ۱۱ ماه آینده این وظیفه الوک شارما خواهد بود که کشورهای فرومانده را متقاعد کند که یک بار دیگر برنامه‌های آب و هوایی جدیدی را تنظیم کنند.
رئیس این کنفرانس با کشمش دشواری روبه‌رو است. استرالیا، نیوزیلند و اتحادیه اروپا پیش از این اعلام کرده‌اند که بعید است همکاری کنند و بدون ارائه امتیازاتی از سوی کشورهای ثروتمند، کشورهای در حال توسعه مانند چین و هند تمایلی به جانبداری بیشتر ندارند. احتمالا بیست و هفتمین کنفرانس تغییرات آب و هوای سازمان ملل (COP۲۶) که به بن‌بست اقلیمی منتهی می‌شود؛ در حالی که خطر عبور جهان از آستانه ۱.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش دما بسیار زیاد است.
در همین حال دولت بریتانیا هنوز وظیفه بزرگی برای تسریع کاهش تولید کربن داخلی دارد و مشاوران هشدار می‌دهند که از برنامه زمان‌بندی عقب مانده است.
سیستم گرمایشی خانه منبع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای است که نیاز فوری به رفع آن وجود دارد. یک طرح کمک مالی جدید در بهار امسال افتتاح می‌شود تا به مردم کمک کند دیگ بخار گاز را به پمپ گرما تغییر دهند اما با افزایش شدید قبوض انرژی، زمان دشواری برای متقاعد کردن مصرف‌کنندگان برای هزینه کردن است.
شارژرهای برقی خودرو نیز یک مشکل بزرگ است. ناتوانی در آسان کردن شارژ در شبکه عمومی با گزارش‌هایی مبنی بر خرابی شارژرها و صف‌های طولانی برای اتصال به سطح شاید بزرگترین تهدید برای انقلاب الکتریکی بریتانیاست.
از سال ۲۰۲۲ خانه‌ها و ساختمان‌های جدید مانند سوپرمارکت‌ها و محل‌های کار نیاز به نصب شارژرهای وسایل نقلیه الکتریکی دارند تا مشکل را کاهش دهد اما همگام شدن با افزایش تقاضا نیازمند زمان است.
در زمان نخست‌وزیری بوریس جانسون محافظه‌کاری و محیط‌زیست‌گرایی دست به‌دست هم داده‌و هیات حاکمه انگلیس به شدت بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای البته با سرعت کمتری نسبت به بسیاری از فعالان و دانشمندان تمرکز کرده است اما نخست‌وزیری جانسون در سال ۲۰۲۲ در شرایطی بسیار متزلزل آغاز می‌شود؛ به‌ویژه با شورش پشتیبان‌های او بر سر برنامه‌صفر خالص(صفر خالص به‌معنای دستیابی به تعادل بین گازهای گلخانه‌ای وارد شده به جو و گازهای خارج شده است).
اگر سال ۲۰۲۱ یک سال هیجان‌انگیز برای اقدام در مورد تغییرات آب و هوایی در بریتانیا بود، سال ۲۰۲۲ زمان آغاز کار دشوار است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای