خبر فوری
شناسه خبر: 37873

ابعاد سه‌گانه ظرفیت‌سازی در سطح جوامع

امروزه تاکید زیادی بر ظرفیت‌سازی و توان افزایی در سطح جوامع روستایی و عشایری و شهری می‌شود و دوره‌های آموزشی یا کارگاه‌های مشورتی زیادی برگزار می‌شود.

ابعاد سه‌گانه ظرفیت‌سازی در سطح جوامع
امروزه تاکید زیادی بر ظرفیت‌سازی و توان افزایی در سطح جوامع روستایی و عشایری و شهری می‌شود و دوره‌های آموزشی یا کارگاه‌های مشورتی زیادی برگزار می‌شود.
اخبار سبز کشاورزی ؛ سید ابوالفضل میرقاسمی | بعضی از شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی امیدوار شده و دست به تلاش و کوشش در زمینه خلق ایده و کارآفرینی می‌زنند، ولی اکثرا در بوروکراسی اداری پیچیده و طولانی فرآیند اخذ مجوزها و رعایت استانداردها یا فرآیند اخذ تسهیلات بانکی گرفتار شده و پس از مدتی پیگیری، خسته، سرخورده و دلسرد می‌شوند.
بر اساس تجربیات دفتر برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) لازم است با استفاده از رویکرد مشارکتی، جامع و یکپارچه، در هر منطقه، سند توسعه ناحیه محور Area Based Development تهیه شود و سپس برنامه ظرفیت‌سازی جهت اجرا و پیاده شدن آن سند تهیه شود.
بیشتر بخوانید: ویژگی‌های مجریان و تسهیلگران توسعه روستایی
ظرفیت‌سازی می‌بایست در سطوح مختلفی تحقق یابد؛ یکی توانمندسازی محیط (بستر تواناساز)، دیگری توانمندسازی سازمانها و نهادها و سومی ظرفیت‌سازی در سطح افراد و اشخاص (اعضای جامعه).
تهیه برنامه ظرفیت‌سازی پنج مرحله دارد:
1- مشارکت ذینفعان (درگیر نمودن دست اندرکاران کلیدی) در توسعه ظرفیت؛
2- ارزیابی داشته ها و دارایی‌های ظرفیتی و (شناسایی خلاءها) و نیازها در حوزه ظرفیت‌سازی؛
3- تهیه و تدوین برنامه توسعه ظرفیت (با در نظر گرفتن ظرفیت‌های مطلوب و مورد نیاز جهت تحقق اهداف برنامه توسعه منطقه ای)
4- اجرا و پیاده سازی برنامه توسعه ظرفیت.
5- ارزیابی مستمر اجرای برنامه توسعه ظرفیت (ترجیحا با رویکرد مشارکتی و ارزیابی اثرات کوتاه مدت و بلند مدت آن)
بیشتر بخوانید: هزینه‌های پنهان بیکاری و فقر
الف- برای ارزیابی و توسعه ظرفیت سیستم‌ها یا محیط تواناساز (Enabling Environment) موارد ذیل می‌بایست بررسی شوند:
1- ترتیبات نهادی، سیاستگذاری، قوانین و مقررات، نقش نظارت و تنظیم‌گری حاکمیت
2- رهبری و مدیریت
3- فرایندها و روابط، شامل پاسخگویی دست اندرکاران یا ذیربطان یا ذی‌مدخلان (یا ذینفعان یا گروداران)
4- اقتصاد سیاسی (فرهنگ، علایق یا منافع، قدرت یا نفوذ و مشوق ها)
5- منابع، عرضه و تقاضا (انسانی، مواد اولیه، دارایی‌ها، مالی، سرمایه‌گذاری، اطلاعات محیطی)
ب- در سطح سازمان‌ها و نهادها توجه به موضوعات ذیل ضرورت دارد:
۱- رهبری و مدیریت استراتژیک
۲- ساختار (ساختارهای نهادی)
۳- فرآیندها و روابط (ارتباطات بین سازمانی)
۴- منابع، عرضه و تقاضا (انسانی، مواد اولیه، دارایی‌ها، مالی، سرمایه‌گذاری، اطلاعات)
۵- طرح و برنامه (نظام سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی)
۶- انگیزه‌ها (مسایل تاریخی، مأموریت، فرهنگ، مشوق ها / پاداش‌ها)
ج- در سطح فردی (شخصی) نیز بررسی موارد ذیل لازم می باشد:
  • نیازهای شغلی و سطح مهارت
  • آموزش/ آموزش مجدد (مهارت آموزی)
  • پیشرفت شغلی
  • پاسخگویی/ اخلاق (مسئولیت‌پذیری)
  • دسترسی به اطلاعات
  • شبکه شخصی/ حرفه‌ای
  • عملکرد/ رفتار
  • مشوق‌ها/ امنیت (امنیت شغلی)
  • ارزش‌ها، صداقت (درستی) و نگرش‌ها (نوع نگاه افراد)
  • روحیه و انگیزه
  • کار مجدد (تغییر شغل و یا نقل و انتقال شغلی) و اشتغال‌زایی
  • روابط متقابل و کارِ گروهی
  • وابستگی‌های متقابل
  • ارتباطات
ظرفیت های اصلی که می بایست تقویت شوند عبارتند از:
الف) فرایند گفتگوی چند ذینفع (فرآیندی برای تعامل و گفتگوهای دوجانبه و چند جانبه در بین دست اندرکاران)
ب) بسیج اطلاعات و دانش (سهولت به اشتراک گذاری دانش و تجربیات)
ج) برنامه ریزی و سیاستگذاری استراتژیک (راهبردی)
د) پیاده سازی، مدیریت و ارائه خدمات
ﻫ) پایش، نظارت، یادگیری و پاسخگویی
انتظار می رود که به مقوله ارزیابی ظرفیت‌های فردی، سازمانی و محیطی بیش از پیش توجه شده و در مقوله ظرفیت‌سازی و توان افزایی، به هر سه محور فوق (محیط تواناساز، سازمان یا نهاد و اشخاص) توجه کافی مبذول شود تا بستر تحقق توسعه محلی فراهم شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای