خبر فوری
شناسه خبر: 40937

صنعت شکلات و طعم‌دهنده‌‎های جدید

تقاضا برای شکلات‌های خوشمزه، پیوسته روندی افزایشی دارد، به‌ویژه آنکه تولیدکنندگان خلاق شکلات بر تولید شکلات‌های تخته‌ای و میله‌ای به جای دانه‌ای تاکید دارند.

صنعت شکلات و طعم‌دهنده‌‎های جدید

اخبار سبز کشاورزی؛ یک تحقیق در مورد بازار شکلات نشان می‌دهد که در سال 2019 و فقط در هندوستان به‌طور مثال رقمی بالغ‌بر 172 میلیارد روپیه(واحد پول هندوستان) گردش مالی وجود داشت.

 بنابر آمارهای ارائه شده، سالانه بیش از 7 میلیون تن انواع شکلات در جهان تولید و گردش مالی آن افزون‌بر 140 میلیارد دلار است که انتظار می‌رود تا سال 2025 (دو سال دیگر) این رقم به 200 میلیارد دلار افزایش یابد.


بیشتر بخوانید: صنعت شکلات آلمان پیشرو در جهان


صنعت شکلات‌سازی داخلی با حضور شرکت‌ها و کارخانه‌هایی با سوابقی درازمدت، در این صنعت مشارکت دارند که متاسفانه به دلیل اعمال تحریم‌ها و بروز مشکلات فراوان در عرصه‌های صادرات و واردات، آسیب‌های زیادی به آن‌ها وارد شده است.

به‌عنوان مثال گروه مینو با سوابقی 60 ساله از عمده برندهای شکلات‌سازی در ایران است. شیرین‌عسل، آناتا، شونیز، باراکا و بسیاری شرکت‌های شکلات‌ساز در شهرهایی چون تهران، تبریز و سایر مراکز استان‌ها به فعالیت مشغولند.

 

صنعت شکلات و طعم‌دهنده‌‎های جدید

با افزایش جمعیت جهانی طبیعتا مصرف انواع شکلات نیز زیاد شده و هر فردی بنا بر توان مالی و سلیقه فردی، انواعی از شکلات‌ها را اگر نه به‌طور روزانه، اما مصرف می‌کند. تولیدکنندگان شکلات به‌طور مستمر با نوآوری‌های مختلف، طعم و مزه‌های جدیدی را به شکلات‌ها اضافه می‌کنند تا بتوانند به نوعی در بازار به شدت رقابتی این کالا، حضور داشته باشند.

هنگامی که بحث درباره یک ماده غذایی پیش می‌آید، مصرف‌کنندگان فقط به مسائل مالی توجه ندارند، بلکه موضوعات دیگری نیز پای به عرصه می‌گذارد که عبارتند از:

سخت نگرفتن: زمانی که موضوع انواع دسر، شیرینی و موادی از این قبیل مطرح می‌شود، مصرف‌کننده‌ها اکثرا در پی انجام تجارب جدید و خوردن غذایی متفاوت هستند، چنانکه انتخاب یک شکلات با طعم کلم‌پیچ می‌تواند چندان سخت‌گیرانه نباشد، چرا که شکلات واقعی همیشه طعم و مزه خاص خود را دارد و شکلات با مزة سبزی‌ها چندان مورد قبول نیست. بافت شکلات‌ها نیز نقش مهمی در مورد پسند واقع شدن آن‌ها دارد و اکثرا حالت خشک و شکنندگی آن‌ها را دوست دارند.

جذابیت فوق‌العاده: امروزه بسیاری از مصرف‌کنندگان در مورد روند و چرخه تولید کالایی که مصرف می‌کنند بسیار کنجکاو هستند، بنابر این بسیاری از مشروح جزئیات یک کالای تولید شده روی بسته‌بندی آن‌ها درج می‌شود. تقاضا برای تولیدات جدید و همچنین کیفیت مواد تشکیل‌دهنده در سال‌های اخیر زیاد شده که دلیل آن افزایش مصرف‌کنندگان در بازار تقاضا است.

سلامت: شکلات همیشه به‌عنوان یک کالای غذایی مطلوب مورد پسند عامه بوده، اما در حال حاضر امکان دارد شکلات‌هایی که ویژگی‌های کامل سالم بودن را داشته باشند در اختیار مصرف‌کنندگان قرار نگیرد و یا شکلات‌های فاقد گلوتن و نیز شکلات‌های ویژه گیاهخواران که به سلامت مصرف‌کنندگان آسیب وارد می‌نمایند، تولید نشود، چرا که باید از مواد جایگزین شیر استفاده کنند.

در حال حاضر برخی از کارخانه‌های شکلات‌سازی از مواد محلی برای طعم‌دار کردن شکلات‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین چندان جای تعجب ندارد که شکلات‌هایی با طعم عسل، زنجبیل، پرتقال یا لیمو که سلامت آن‌ها موردتائید قرار گرفته، به بازار عرضه شوند.

پایداری: از آنجایی که مصرف‌کنندگان شکلات به‌طرز فزاینده‌ای در مورد سلامت محیط‌زیست کنجکاو هستند، شرکت‌های مهم شکلات‌سازی در مورد پایداری محیط‌زیست گام‌هایی برمی‌دارند. به‌عنوان مثال وجود روغن پالم در ساخت برخی از شکلات‌ها که منجر به جنگل‌زدایی و توسعه مزارع درخت پالم در آسیای‌شرقی گردیده، زمینه‌ساز نگرانی علاقه‌مندان به محیط‌زیست شده است. همین امر موجب شده تا برخی از شرکت‌ها در استفاده از روغن پالم در ترکیب شکلات‌هایشان تجدیدنظر کرده و از روغن نارگیل استفاده کنند.

سهولت در دسترس: در زمان شیوع کرونا بسیاری از مواد خوراکی به روش«بیرون‌بری» رایج شدند که این روند همچنان ادامه دارد، اما در مورد کالاهای قنادی و شیرینی‌ها موضوع تفاوت دارد، چرا که مصرف‌کنندگان تمایل دارند این‌گونه مواد را از نزدیک مشاهده و سپس انتخاب کنند که این موضوع در مورد انواع شکلات نیز به وجود آمده است.

بر این اساس تولیدکنندگان شکلات شروع به ساخت محصولات بسیار متنوعی با طعم و مزه‌های مختلف کرده‌اند.

برخی از این طعم‌های مختلف عبارتند از:

میوه‌های غیرمعمول: پیش از این از توت‌فرنگی، آلبالو، مرکبات و میوه‌هایی از این قبیل استفاده می‌شد؛ اما امروزه از هلو و سایر میوه‌ها نیز استفاده می‌گردد.

آجیل‌ها: گردو در راس آجیل‌های استفاده شده در شکلات‌ها است، اما از بادام درختی و بادام زمینی نیز استفاده می‌شود. پسته، مغز دانه آفتابگردان و کتان نیز به کار برده می‌شود.

ترکیبی از طعم‌ها: استفاده از کارامل‌ها و ذرت بوداده، ادویه‌ها و گیاهان دارویی به‌صورت جداگانه یا مخلوط در شکلات‌ها به کار برده می‌شوند. حتی شکلات‌دارچینی و فلفلی نیز به بازار عرضه می‌شود. داشتن طعم‌های پرتقالی و لیموترش شاید برای یک شکلات شگفت‌انگیز باشد، اما امروزه شکلات‌هایی با چنین طعم‌هایی نیز تولید می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای