آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44670

بدون تحول کشاورزی آینده‌ای وجود نخواهد داشت

پیشتازان فناوری کشاورزی

اکنون که جهان در تلاش بی‌امان برای تولید بیشتر با آب کمتر، محصولات ارگانیک و سالم کشاورزی در فضا و سایر کرات و سیاره‌ها است.

پیشتازان فناوری کشاورزی

اخبار سبز کشاورزی؛ فعالان کشاورزی برای کاهش سطح زیرکشت و همزمان افزایش تولید، توسعه کشاورزی حفاظتی، کشاورزی دقیق، حفظ منابع برای نسل‌های آینده و تامین غذا برای جمعیت آینده 10 میلیاردی کره‌زمین، بی‌وقفه و شبانه‌روزی کار می‌کنند.

 اما در ایران آن چه در حال انجام است؛ جنگ‌های زرگری، سیاسی، چند نرخی بودن ارز، رانت‌های بی‌شمار، اختلاس از جیب کشاورزان، سیاسی کردن وزارتی که نباید سیاسی باشد و ادامه هم خواهد داشت.

حضور برخی مدیران نامتجانس ناآگاه و سودجو موجب اتلاف بیش از اندازه آب، بذر، کود، سم، نیروی کشاورز و منابع خدادادی می‌شود.

این مطلب کوتاه نشان می‌دهد کشاورزی ایران چه فاصله‌ای با پیشتازان فناوری کشاورزی دارد.

دلیل نیاز به فناوری کشاورزی

کشاورزی به عنوان یک مؤلفه اساسی برای رشد اقتصادی در یک کشور مطرح می‌شود و دارای 4درصد از کل رشد ناخالص ملی جهانی است. در حالی که 783 میلیون نفر گرسنه در سال 2022 وجود داشت؛ با پیش‌بینی رسیدن جمعیت جهان به 10 میلیارد نفر تا سال 2050 لازم است برای تأمین نیازهای غذایی جمعیت چند برابر در جهان آماده شویم، که قرار است تا 50درصد افزایش یابد. علاوه‌بر این، تمرکز نه‌تنها بر تولید بیشتر غذا، بلکه برای اطمینان از تولید پایدار آن است.

در این زمینه، فناوری کشاورزی به‌عنوان پاسخ به چالش‌های معاصر ظاهر می‌شود که این امکان را فراهم می‌کند که غذا با روش‌های جدید، مانند کشاورزی در سطح عمودی و محصولات پروتئینی جایگزین در صنعت لبنیات تولید شود.

فناوری کشاورزی می‌تواند برای هدایت جهان به سوی تولید پایدار غذا و اطمینان از ایمنی سیاره و نسل‌های آینده کمک کند. با تغییرات اقلیمی ناگوار، استفاده گسترده از 70درصد تأمین آب تازه جهان در کشاورزی و تخریب گسترده زمین، بدون تحول کشاورزی، آینده‌ای وجود نخواهد داشت. بنابراین، فناوری کشاورزی که معمولاً با نام Agritech شناخته می‌شود؛ برای بسیاری از کشورها بسیار حیاتی شده است.

پیش‌بینی صنعت فناوری کشاورزی

حجم مالی بازار جهانی فناوری کشاورزی در سال 2022 مبلغی بیش از 22 میلیون دلار تخمین زده شد که انتظار می‌رود تا سال 2032 با نرخ رشد سالانه 13.1درصد ادامه یابد. همچنین پیش‌بینی شده است که شمال امریکا در این دوره سریع‌ترین رشد را تجربه خواهد کرد.

در میان پیشرفت‌های فناوری کشاورزی مختلف، انتظار می‌رود که کشاورزی دقیق به ارزش حدود 13 میلیارد دلار تا سال 2027 برسد. این ابزار افزایش10 الی 20درصد عایدات محصولات کشاورزی را همراه با کاهش30 الی50درصد مصرف آب و مواد شیمیایی پیش‌بینی می‌کند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت – شماره ۲۸۳ – بهمن ۱۴۰۲
 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای