خبر فوری
شناسه خبر: 45574

اهمیت بسته‌بندی محصولات شیلاتی و آبزیان

صحبت در مورد مزایای تولید و مصرف آبزیان فراوان است؛ مزایای آبزیان را عمدتا باید در دو مقوله جستجو کرد، یکی مزیت‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و ... که در تولید آنها وجود دارد و دیگری ارزش‌غذایی آبزیان و نقش موثر آنها در تامین سلامتی جامعه است.

اهمیت بسته‌بندی محصولات شیلاتی و آبزیان

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ قصد پرداختن به این مزیت‌ها را نداریم اما آنچه فعلا می‌خواهیم در موردش صحبت کنیم به سرانه مصرف این محصولات در جامعه برمی‌گردد.

هر چندکه در دهه‌های گذشته و سال‌های اخیر، سرانه مصرف ماهی و دیگر آبزیان در جامعه رشد چشمگیری داشته است اما به نظر می‌رسد از مقدار سرانه منطقی هنوز فاصله داشته باشد.

تولید آبزیان ازقبیل ماهی، میگو و خاویار و ... در سال‌های اخیر جهش قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه کرده است و هنوز هم ظرفیت‌های فعال‌نشده‌ای در این حوزه وجود دارد؛ به‌طوری که می‌توان گفت سرانه پایین مصرف آبزیان در بین ایرانیان فقط ناشی از کمبود آن نیست و علت را باید در دلایل دیگر جستجو کرد.

شاید یکی از این دلایل دشواری خرید، حمل به منزل، تمیز کردن و آماده کردن این‌گونه محصولات باشد که خودبه‌خود باعث بی‌رغبتی خانواده‌ها برای مصرف آن می‌شود. به طور مثال شما تهیه یک کیلوگرم گوشت مرغ یا گوسفند را با یک کیلوگرم گوشت ماهی یا میگو مقایسه کنید، خواهید دید که زحمت تهیه محصولات آبزی به دلیل بوی نامطبوع، دشواری تمیز کردن و آماده کردن این محصولات به مراتب از گوشت قرمز یا مرغ بیشتر خواهد بود.

حال به نظر می‌رسد اگر بتوان راهی در پیش گرفت که این پروسه را برای مصرف‌کنندگان حذف یا سهل‌تر کرد، به‌طور قطع تمایل آنها به مصرف آبزیان بیشتر خواهد شد که راه‌حل هم در ایجاد کارگاه‌های استاندارد و بهداشتی برای تمیز کردن، قطعه‌بندی، بسته‌بندی و ارائه این محصولات به بازار مصرف است.

این کار علاوه بر این‌که تمایل مصرف‌کنندگان را بیشتر می‌کند، باعث ایجاد زنجیره‌ای از اشتغال و ارزش‌افزوده نیز خواهد شد. ضمن این‌که از بخش‌های زیادی از ماهی و دیگر آبزیان که در حالت عادی جزو ضایعات محسوب می‌شود، می‌توان برای فرآوری و استفاده در صنایع مختلف سود برد.

در حال حاضر آنچه شاهدیم این‌که طی سال‌های اخیر حرکت‌های خوبی در صنایع بسته‌بندی آبزیان اتفاق افتاده و ضمن این‌که باید مورد حمایت قرار گیرد لازم است بحث تنوع فرآورده‌هایی مانند سوسیس، کالباس و ... نیز مدنظر قرار گیرد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای