آخرین خبرها:
شناسه خبر: 36860

تذکر به روسیه این بار از تریبون نماز جمعه

واکنش‌ها در ایران به حمایت روسیه از موضع امارات درباره مالکیت جزایر سه‌گانۀ ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ادامه دارد. اقدام اخیر روسیه در شرایطی صورت می‌گیرد

تذکر به روسیه این بار از تریبون نماز جمعه
واکنش‌ها در ایران به حمایت روسیه از موضع امارات درباره مالکیت جزایر سه‌گانۀ ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ادامه دارد. اقدام اخیر روسیه در شرایطی صورت می‌گیرد که ایران از سوی غرب متهم شده در جنگ روسیه با اوکراین، طرف روس‌ها را گرفته است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ شمار قابل توجهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان سیاسی مواضع وزیر امور خارجه در برابر روسیه انتقاد کرده‌اند.
آنها موضع‌گیری حسین امیرعبداللهیان را فاقد صراحت کافی ارزیابی کرده‌اند.
او در توئیتی نوشته بود: «بر سر استقلال، حاکمیت و تمامیت‌ ارضی ایران، با هیچ طرفی تعارف نداریم.» علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت هم در توئیتی بدون اشاره به نام روسیه نوشته بود: «بر سر منافع ملی و خاک کشور با احدی تعارف نداریم.»
این واکنش‌ها از سوی برخی فعالان سیاسی « منفعلانه » ارزیابی شدند. با این حال دیروز ائمه جمعه شماری از شهرهای کشور با نام بردن از روسیه در تریبون نماز جمعه به شکل صریح‌تری از موضع اخیر این کشور انتقاد کردند.
تریبون نماز جمعه در برخی شهرهای کشور دیروز به محل اعتراض به موضع اخیر روسیه درباره جزایر سه‌گانه ایران تبدیل شد. خطیب نماز جمعه تهران به بیانیه روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس واکنش نشان داد و خواستار اصلاح موضع مسکو شد.
محمد حسن ابوترابی فرد، در خطبه دوم نماز جمعه درباره بیانیه پایانی گفت‌وگوهای وزرای خارجه روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت: «با توجه به روابط راهبردی و استراتژیک تهران و مسکو و منشور سازمان شانگهای در مورد احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو، انتظار جدی ملت عزیز ایران و ملل مسلمان منطقه از مسکو تصحیح و اصلاح عاجل موضع اخیر است.»

روسیه خطای محاسباتی کرد

به گزارش «ایسنا» امام جمعه تبریز هم گفت: «جمهوری اسلامی ایران در خصوص تمامیت ارضی خود با هیچ کسی تعارف ندارد. معتقد هستیم که روسیه در این خصوص دچار خطای محاسباتی شده و باید خطای خود را جبران کند.»
او درباره موضع‌گیری وزارت خارجه هم اظهار نظر کرد: «از دستگاه دیپلماسی انتظار می‌رود در اینگونه موارد «مواضع محکم و اصولی کشور را به کشورهای ثالث بیان کنند. البته وزیر محترم امور خارجه موضع خوبی داشته و کشورهای دیگر نیز باید بدانند که حفظ ثبات و آرامش منطقه، یک مسئولیت جمعی است و باید با رعایت حقوق همدیگر، این مسئله را به نحو شایسته انجام دهند.»
محمد حسن ابوترابی فرد، در خطبه دوم نماز جمعه گفت: با توجه به روابط راهبردی و استراتژیک تهران و مسکو و منشور سازمان شانگهای در مورد احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو، انتظار جدی ملت عزیز ایران و ملل مسلمان منطقه از مسکو تصحیح و اصلاح عاجل موضع اخیر است
سید محمدنبی موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز اما در موضعی کم‌سابقه گفت: «نظام اسلامی تفاوتی بین چین، روسیه، اروپا و آمریکا نمی‌گذارد و بر سر حاکمیت با احدی شوخی نداریم و اهل تعارف نیستیم.»
امام جمعه کرج یکی دیگر از ائمه جمعه دیروز بود که از موضع روسیه انتقاد کرد.

فرمانده کل ارتش: در مورد ذره‌ذره خاک کشورمان حساس هستیم

فرمانده کل ارتش هم بدون نام بردن از روسیه بر حفظ متعلقات ایران تاکید کرد. به گزارش ایسنا، امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، در جمع فرماندهان و معاونان عملیات و اطلاعات ارتش بر ضرورت هوشیاری و حساسیت هر چه بیشتر نیروهای زمینی، پدافند، هوایی و دریایی در حفظ تمامیت ارضی تاکید کرد. او گفت: لحظه‌ای در صیانت از مرزها و منافع جمهوری اسلامی که از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین بخش، خاک مقدس ایران است، غفلت نخواهیم کرد و با تمام توان حافظ تمامیت ارضی کشور خواهیم بود.
فرمانده کل ارتش افزود: قبلا هم گفته‌ایم برای ذره‌ذره خاک کشورمان و به هر آنچه هرازگاهی در مورد متعلقات جمهوری اسلامی مطرح می‌شود، به‌شدت حساس هستیم.
امیر سرلشکر موسوی افزود: آنچه تاکنون موجب سربلندی ایران عزیز شده، اقتدار نشات‌گرفته از عزم ملی و آمادگی نیروهای مسلح برای حفظ منافع نظام بوده و ماموریت حفظ استقلال و دفاع مقتدرانه از تمامیت ارضی را بر اساس قانون اساسی، اراده ملت و فرماندهی حکیمانه و دوراندیشانه فرمانده معظم کل قوا با تمام توان ادامه خواهیم داد.

روسیه راه چین را رفت؟

پس از چین که پیشتر تلویحا از موضع امارات درباره جزایر سه گانه حمایت کرده بود، روسیه دومین کشور نزدیک به ایران است که چنین موضعی اتخاذ می‌گیرد. موضعی که موجب شد در دو روز گذشته بسیاری از فعالان سیاسی داخل کشور درباره تبعاتش به مسئولان کشور هشدار دهند. یکی از این چهره‌ها علی مطهری بود که بر لزوم احیای سیاست توازن قدرت در برابر شرق و غرب تاکید کرد.
او در توییتی نوشت: «حمایت روسیه از ادعای شورای خلیج فارس درباره جزایر سه گانه هشدار دیگری است به روس گرایان داخلی ما که از شرق گرایی دست بر دارند و به سیاست «نه شرقی نه غربی» و ایجاد توازن میان شرق و غرب برگردند. این رفتار روسیه طبیعی است چون ایران را به خاطر غرب ستیزی افراطی اش محتاج خود می‌بیند.»
حسین علائی، تحلیلگر سیاسی فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش هم در یادداشتی در «خبرآنلاین» توصیه کرده ایران دو اقدام اساسی را برای حفاظت از این جزایر در دستور کار دائمی خود قرار دهد.
او نوشته است: «یکی اقدام سیاسی و آن اینکه وزارت امور خارجه مأمور شود تا قبل از سفر مقامات کشورهای مختلف به منطقه خاورمیانه، همه آنها را نسبت به حساسیت ایران در باره حفظ تمامیت ارضی خود توجیه کند و به آنها هشدار دهد که مراقبت کنند تا در دام برنامه های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علیه ایران نیفتند. باید به کشورهای مختلف یادآور شد صدام حسین یکی از بهانه ها و دلایلی را که برای شروع جنگ خود با ایران اعلام کرده است این بوده که به ایران فشار نظامی وارد کند تا این سه جزیره مهم در خلیج فارس به اعراب واگذار شود. اما جمهوری اسلامی ایران با ۸ سال مقاومت در برابر تجاوز ارتش متجاوز بعثی که با حمایت همین کشورهای عربی از صدام انجام شد، قادسیه صدام حسین بعثی را ناکام گذاشت. دوم اینکه ایران هرچه سریعتر برنامه‌ای را برای تبدیل این سه جزیره به سه قطب گردشگری و تفریحی و اقتصادی، برنامه‌ریزی کند.»
حالا باید منتظر ماند و دید که آیا روسیه موضعش را اصلاح می‌کند یا تحولات جدیدی در رابطه میان ایران و این کشور در حال رقم خوردن است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای