آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27742

سرنوشت صنعت خودرو در انتظار بازار تراکتور

وزیر جهاد کشاورزی گفته است اگر میزان تقاضای محصولی بیش از عرضه باشد؛ قاعدتا شاهد تفاوت قیمت از در کارخانه تا بازار خواهیم بود که هم اکنون این مسئله برای تراکتور

سرنوشت صنعت خودرو در انتظار بازار تراکتور
وزیر جهاد کشاورزی گفته است اگر میزان تقاضای محصولی بیش از عرضه باشد؛ قاعدتا شاهد تفاوت قیمت از در کارخانه تا بازار خواهیم بود که هم اکنون این مسئله برای تراکتور وجود دارد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از مهر ، تراکتور یکی از ملزومات کشاورزی در عصر جدید است. زمانی با گاوآهن زمین‌ها شخم زده و کشاورزی با روند کند انجام می‌شد؛ البته بماند که علم جدید می‌گوید شخم زدن زمین سبب از بین رفتن رطوبت خاک و در نتیجه فرسایش آن می‌شود.
به هر روی تراکتور یکی از ابزار ضروری کشاورزی عصر حاضر است. بر اساس آمارها، تولید این ماشین کشاورزی در کشور تا پیش از سال ۹۸ بین ۱۵ تا ۱۶ هزار دستگاه بوده که سال گذشته ۲۰ هزار تراکتور تولید و امسال تیراژ تولید به حدود ۳۵ هزار دستگاه می‌رسد.
این در حالی است که کشاورزان معتقدند میزان تولیدات کشور پاسخگو نیاز داخل نبوده و کشاورز گاهی حدود ۴ سال در صف انتظار برای خرید یک دستگاه تراکتور معطل می‌ماند.
بیشتر بخوانید: واردات ۷۰ هزار تراکتور برای تنظیم بازار
کمبود بازار و افزایش تقاضا موجب شکل گیری بازار سیاه شده به طوری که با مبلغ ۵۰ میلیون تومان ممکن است نوبت‌ها جابجا شود.

دعوت از سرمایه گذاران برای ساماندهی بازار تراکتور

برای پاسخ به وضعیت موجود بازار تراکتور، موضوع را از طریق وزارت جهاد کشاوری پیگیری کردیم. سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی درباره تولید و عرضه تراکتور گفت: امسال به دلیل اینکه در وزارت جهاد کشاورزی موضوع مردم سازی را پیگیری می‌کردیم و بخشی از تسهیلات به سمت مردمی سازی رفته است بنابراین پرداخت تسهیلات مربوط به مکانیزاسیون کمی با تأخیر انجام می‌شود. از ابتدای دی ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بحث مکانیزاسیون و خرید تراکتور در نظر گرفته شده است. کشاورزان می‌توانند بر اساس سهم بندی که انجام شده از این تسهیلات استفاده کنند.
وی درباره گلایه کشاورزان از صف طولانی انتظار برای خرید و دریافت تراکتور هم اظهار کرد: بر اساس ظرفیتی که کشور در تولید تراکتور دارد وزارت جهاد کشاورزی سهمیه بندی کرده و بر مبنای سرانه سطح زیر کشت هر کشاورز سهمیه هر استان تعیین می‌شود.

انحصار در بازار تراکتور

وزیر جهاد کشاورزی درباره انحصار موجود بازار تراکتور و قیمت آن در بازار آزاد هم عنوان کرد: متولی تعیین قیمت تراکتور و ماشین آلات سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است؛ البته اگر میزان تقاضای محصولی بیش از عرضه باشد قاعدتاً شاهد تفاوت قیمت از در کارخانه تا بازار خواهیم بود همان طور که در بازار خودرو هم شاهد این مسئله هستیم. بنابراین میزان عرضه تراکتور نسبت به آمار تقاضا کمتر بوده و تفاوت قیمت‌ها ناشی از این امر است.
ساداتی نژاد در پایان گفت: سرمایه گذارانی که علاقه مند به حوزه مکانیزاسیون هستند به ویژه تولید تراکتور دعوت به همکاری می‌کنیم. وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه ماشین آلات کشاورزی تسهیلات می‌پردازد اما در این باره نیاز به همکاری سرمایه گذاران بخش خصوصی داریم.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای