خبر فوری
شناسه خبر: 36050

صنعت میلیاردی شکلات

از هنگام استفاده از کاکائو در شیرینی‌ها این صنعت به صورت یک زمینه اشتغال چند میلیارد دلاری به شکل سالانه درآمده

صنعت میلیاردی شکلات

اخبار سبز کشاورزی؛ صنعتی فقیر و غنی، هر یک به فراخور حال و توانایی مالی از آن استفاده می‌کنند؛ اما آیا آن گونه که شکلات به دهان مصرف‌کنندگان خوش‌گوار و لذیذ است، برای کشاورزان و کره زمین نیز این گونه است؟ چه کسی شکلات دوست ندارد و اساسا آیا می‌توان فردی را پیدا کرد که در مقابل خوردن شکلات مقاومت کند؟


بیشتر بخوانید: حس خوب با شکلات


سالانه در حدود هفت میلیون تن شکلات در جهان مصرف می‌شود که این مقدار ارزشی 125 میلیارد یورویی (افزون‌بر 130 میلیارد دلار) دارد. شاید باور کردنی نباشد اما واقعیت دارد.

در حال حاضر سالانه بیش از پنج میلیون تن شکلات تولید می‌شود که 70درصد از ماده اولیه آن از کشورهای غرب آفریقا از قبیل ساحل عاج و غنا می‌آید.

بر اساس اعلام نظر بازارهای مرتبط با تولید شکلات، انتظار می‌رود که تا سال 2028 (پنج سال دیگر) ارزش تجارت صنعت شکلات به 177 میلیارد یورو برسد که رقیبی جدی برای سایر صنایع غذایی و حتی مواد غذایی استراتژیک است.

شاید شکلات از آن دسته کالاهایی نباشد که بتوان در درازمدت آن را در قفسه‌ها نگهداری کرد؛ اما سرمایه‌گذاران این صنعت پیوسته نگران نوسان قیمت ماده اولیه آن یعنی کاکائو هستند.

چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و اقلیمی

صنعت شکلات یک زمینه شغلی گسترده و وسیع است که مشاغل مستقیم و غیرمستقیم بسیاری ایجاد کرده؛ اما چند سالی است که فعالان حقوق بشر درباره چگونگی تولید کاکائو و بهره‌کشی از کارگران و کودکان در مزارع کاکائو، اقداماتی انجام داده‌اند.

علاوه بر این مورد، تهدیدات جهانی نظیر تغییرات اقلیمی و کرونا (Covid-19) نیز بر روند فعالیت‌های بازار کاکائو تاثیرگذار بوده‌اند؛ اعتقاد بر این است که چنین مشکلاتی در مقابل این صنعت می‌تواند حتی به عنوان یک فرصت تلقی شود تا راه‌حل‌های مناسبی برای چالش‌های پیشِ روی صنعت شکلات پیدا کرد؛ چراکه مشتریان و مصرف‌کنندگان پیوسته در جست‌وجوی یک محصول جدید از شکلات‌ها هستند.

اثرات تغییرات اقلیمی

قبل از اثرات شیوع ویروس کرونا و آثار آن بر مصرف شکلات، بحران شرایط اقلیمی مشکلاتی را برای صنعت پرورش گیاه کاکائو به وجود آورد؛ چراکه گیاه کاکائو مانند برخی دیگر از گیاهان در هر جایی و اقلیمی قابلیت رشد ندارد، برای این‌که این گیاه بسیار حساس و شکننده و خشکی یا گرمای زیاد بر آن تاثیر نامطلوب می‌گذارد. نگرانی از بدتر شدن شرایط اقلیمی یکی از دلواپسی‌های تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شکلات است.

تولید پایدار

به هر حال، تغییرات اقلیمی بر منافع صنعت شکلات تاثیرگذار است؛ اما شرکت‌های بزرگ تولیدکننده شکلات با داشتن نمایندگان و همکارانی در ده‌های کشور سعی بر حفظ و پایداری این صنعت دارند. این شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری در کشت جنگل‌هایی در اطراف مزارع و باغ‌های کاکائو، سعی در نگهداری درختان و کم اثر کردن تغییرات اقلیمی دارند.

یک شرکت فرانسوی با چنین اقدامی، عقیده دارد که با جلوگیری از جنگل‌زدایی و افزودن بر سطح جنگل‌ها در مناطقی مانند ساح عاج می‌توان به حفظ کیفیت کاکائو و در نتیجه شکلات کمک کرد و از صدمه به فروش آن جلوگیری نمود.

مصرف‌کنندگان و تجار شکلات همچنان دوستدار و عاشق شکلات هستند. این صنعت در سال‌های آینده همچنان رشد خواهد کرد؛ اگرچه همچنان هزاران کشاورز پرورش‌دهنده درختان کاکائو در زیر خط فقر زندگی می‌کنند و لازم است تا شرکت‌های تولیدکننده شکلات اندکی نیز به فکر زندگی تولیدکنندگان ماده اولیه شکلات نیز باشند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای