آخرین خبرها:
شناسه خبر: 31577

امنیت غذا ایران و عربستان، حرف اول

امنیت غذا ایران و عربستان حرف اول /در سال 1365 و سال‌های رو به پایان جنگ ایران و عراق خبرنگاری در بازدید از بازار الحمریه (بازار میوه دبی) شاهد بود

امنیت غذا ایران و عربستان، حرف اول

دیپلماسی کشاورزی ایران و عربستان سعودی- 3

اخبار سبز کشاورزی ؛ در سال 1365 و سال‌های رو به پایان جنگ ایران و عراق خبرنگاری در بازدید از بازار الحمریه (بازار میوه دبی) شاهد بود که هندوانه‌های ایرانی در کارتن‌هایی با مارک proven vct at filipino (4 هندوانه در یک کارتن) بسته‌بندی و در کامیون‌های ارتش عربستان به‌عنوان تامین نیاز ارتش بارگیری می‌شود؛ زیرا به‌دلیل حمایت عربستان از صدام حسین ورود کالاهای ایرانی به عربستان سعودی ممنوع بود.

بیشتر بخوانیم: آموزه‌های لجستیک عربستان در تجارت محصولات کشاورزی

کیفیت بالای محصولات کشاورزی ایران

توضیح شرکت فروشنده هندوانه به عربستان سعودی این بود که عربستان می‌داند هندوانه ایران مانند پسته و گوشت گوسفند و… باکیفیت است، به همین دلیل ماموران گمرک موافقت کرده‌اند محصولات تولیدی ایران با مارک تولید کشور دیگری به عربستان وارد شود.

ضرورت ورود به دیپلماسی کشاورزی

این درست است که عربستان سعودی تولید گندم خود را از چند صدهزار تن به 4.2 میلیون تن رسانده و این درست که از آب‌های ژرف تا عمق 3 هزار متری استحصال آب کشاورزی می‌کند؛ اما در اقلیم و خاک ایران محصولاتی باکیفیت تولید می‌شود، لذا پیشنهاد می‌گردد وزارت جهاد کشاورزی توتم سیاسی‌گری دو کشور را بشکند و با ورود دیپلماسی کشاورزی (به‌ویژه اینکه کشاورزی عمدتا در مناطق شیعه نشین توسعه یافته است) تامین غذای طرفین را توسط بخش خصوصی و فعالان کشاورزی رقم بزند.

بیشتر بخوانید: عربستان، ما و دیپلماسی کشاورزی

استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری دو کشور

در این راستا با توجه به کیفیت محصولات کشاورزی ایرانی و علاقه‌مندی عربستان به محصولات کشورمان باید از ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ایجاد شده برای توسعه همکاری‌های ایران و عربستان استفاده کرد و موانع را شناسایی و برای برطرف کردن مشکلات تلاش کرد. بخش خصوصی نیز به عنوان پشتوانه بخش دولتی قادر به ایفای نقش در بازارهای هدف عربستان است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای