خبر فوری
شناسه خبر: 39692

تائید اتحادیه اروپا بر سلامت محصولات آبزی پروری ایران

ماهنامه دام و کشت و صنعت – شماره ۲۷۷ – مرداد ۱۴۰۲

تائید اتحادیه اروپا بر سلامت محصولات آبزی پروری ایران
نظر به گزارش موارد نامنطبق محدودی در خصوص رنگ‌ها(مالوشیت گرین، کریستال ویوله و متابولیت‌های آن) و آنتی بیوتیک‌های غیرمجاز در نمونه‌های ارسالی به آزمایشگاه اکریدیته بین‌المللی، لازم است ضمن اطلاع‌رسانی لازم به کلیه ذی‌نفعان صنعت در خصوص ممنوعیت استفاده از رنگ‌ها، آنتی‌بیوتیک‌های غیرمجاز و هورمون‌ها در صنعت آبزیان کشور، توصیه‌های لازم در خصوص جایگزینی روش‌های سنتی آنتی‌بیوتیک‌های غیرمجاز، هورمون‌ها در صنعت آبزیان کشور، توصیه‌های لازم درخصوص جایگزینی روش‌های سنتی آنتی‌بیوتیک‌ درمانی با روش‌های نوین مبارزه با بیماری‌های آبزیان (از جمله واکسیناسیون، پروبیوتیک و پری‌بیوتیک و سین‌بیوتیک، ترکیبات گیاهی) در کنار امنیت زیستی، HACCP و برنامه‌های پیش‌نیاز آن(GHP و GMP) و رفاه آبزیان در مراکز تکثیر و پرورش کشور، اقدامات مقتضی صورت گرفته و نسبت به دوره‌های آموزشی لازم با همکاری اتحادیه تولید و تجارت آبزیان(براساس تفاهم‌نامه‌های مربوطه) اقدامات لازم انجام پذیرد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ با کنار گذاشتن برخی اصطلاحاتی که ممکن است برای ما نامفهوم باشند باید به این موضوع توجه داشته باشیم که ایران در فهرست کشورهای مجاز صادرات محصولات آبزی و شیلاتی به اتحادیه اروپا قرار گرفته که نشان‌دهنده توانمندی‌های تولیدکنندگان در حوزه شیلات و آبزی‌پروری است.
اما سوال این‌جا است که مگر تاکنون صادرات این محصولات به اروپا محدودیت‌ها یا ممنوعیت‌هایی داشته که اکنون رفع شده است؟ برای بررسی بیشتر، این سوال را از علی خطیبی‌تبار، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه تولید و تجارت آبزیان پرسیدیم که وی در پاسخ گفت: در گذشته نیز صادرات محصولات آبزی‌پروری ما به اتحادیه اروپا برقرار بوده و منعی در این خصوص وجود نداشته است.این روال کلی صادرات این محصولات به اتحادیه اروپا است که هر ساله کشورهایی که بخواهند محصولاتشان را به این اتحادیه صادر نمایند، باید نمونه‌هایی از این محصولات را به آزمایشگاه‌های مورد تائید اتحادیه اروپا ارسال تا آن را مورد آزمایش و بررسی قرار داده، نمونه‌ها را با برنامه‌های پایش آن کشورها روی باقی‌مانده مواد دارویی و شیمیایی انجام تا مطمئن شوند که فاکتورهای بهداشتی مورد نظر این اتحادیه را دارند. این روال برای همه کشورهای متقاضی وجود دارد و فقط مختص ایران نیست.
وی افزود: در سال‎های قبل نیز این روال برقرار بوده و برای صادرات به اتحادیه اروپا این آزمایش‌ها و بررسی‌ها هر سال باید انجام شود. خطیبی در این مورد گفت: این مسئله نشان می‌دهد محصولات تولیدی ما شرایط مناسبی دارند؛ که با تلاش تولیدکنندگان داخلی حاصل شده است.

سازمان دامپزشکی به وظایفش عمل کند

وی همچنین گفت: نکته‌ای که در این مورد لازم است به آن اشاره شود، این است که ارسال این نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های مورد قبول اتحادیه اروپا و پرداخت هزینه‌های آن در تمام دنیا برعهده بخش دولتی و دامپزشکی آن کشورها است و در ایران نیز در سال‌های گذشته سازمان دامپزشکی این کار را انجام می‌داد، اما متاسفانه در سال‌های اخیر، سازمان دامپزشکی کشور از پرداخت این هزینه‌ها شانه خالی نموده و بار مالی آن را روی دوش بخش خصوصی قرار می‌دهد و اتحادیه تولید و تجارت آبزیان نیز برای این که روند صادرات دچار اختلال نشود، این هزینه را پرداخت کرده است.
خطیبی افزود: لازم است که سازمان دامپزشکی نسبت به این مسئله توجه نموده و بار مالی آن را از روی دوش بخش خصوصی بردارد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۷۷ - مرداد ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای