خبر فوری
شناسه خبر: 41492

مقابله با قارچ‌زدگی میوه‌ها+اینفوگرافی

تمام میوه‌ها به‌طور نسبی درصد زیادی آب و البته مواد غذایی دارند که می‌تواند محل مناسبی برای رشد انواع قارچ و گندیدگی آن‌ها شود. چنین وضعیتی در تابستان و به دلیل بالا رفتن حرارت و وجود رطوبت کافی در میوه‌ها موجب آلودگی سریع و از بین رفتن آن‌ها می‌شود که علاوه‌بر تحمیل زیان‌های مالی می‌تواند بر سلامتی مصرف‌کنندگان نیز اثرگذار باشد.

مقابله با قارچ‌زدگی میوه‌ها+اینفوگرافی

اخبار سبز کشاورزی؛ سمیه لطفی| تقریبا اکثر میوه‌ها همچون توت‌فرنگی، آلبالو، گیلاس، خیار و … بدون استثناء پس از اندک مدتی آثار قارچ‌زدگی بر آن‌ها ظاهر و شروع به تخمیر و گندیدن می‌کنند.

سالیانه میلیاردها کیلوگرم از محصولات کشاورزی اعم‌از میوه و سبزی توسط قارچ‌هایی که به صورت یک لایه سفید مایل به خاکستری روی آنها می‌نشیند؛ نابود می‌شوند. حال محققان بر آن شده‌اند تا برای این مشکل، بدون استفاده از سموم شیمیایی راهکارهایی بیابند.

 

مقابله با قارچ‌زدگی میوه‌ها

در صورت مشاهده یک لایه کرک‌دار و پرز مانند روی یک توت‌فرنگی، این لایه همان قارچ خاکستری است که افزون‌بر 1400 نوع از انواع میوه، سبزی و گیاهان بسیاری را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. نکته مهمی که محققان به آن پی برده‌اند وجود «حباب»‌های بسیار ریزی از چربی است که عامل ارتباطی بین عامل آلودگی(قارچ) و میزبان هستند و این حباب‌های چربی می‌توانند انواعی از قارچ یا باکتری‌ها را به میزبان یا همان محصولات کشاورزی متصل کنند.

قارچ‌ها می‌دانند که از این حباب‌ها به بهترین شکل استفاده نمایند. یکی از دلایل این که تاکنون چندان توجهی به این موضوع نشده، سختی جداسازی و مطالعه این حباب‌های چربی بوده که دهه‌ها به دقت مشاهده نشده‌اند، اما اکنون معلوم شده که قارچ‌ها نیز مانند میزبان‌هایشان برای حفاظت از خود از پوشش‌های بیرون سلولی استفاده نمی‌کنند که به‌منزله سلاحی در سیستم ایمنی آن‌ها قلمداد می‌شود.

مشخص شده که یک پروتئین به نام «تترا اسپانین» بر سطح این حباب‌های چربی به وجود می‌آید که در صورت حذف آن و یا کاهش توانایی قارچ به تولید این پروتئین، رتوانایی آلوده‌سازی این قارچ به شدت کاهش می‌یابد.

پیش از این مطالعات مشابهی در مورد شناخت ژن‌هایی که به قارچ‌های کفک میوه‌ها اجازه می‌داد که مولکول‌هایی با RNA کوچک تولید کنند، به‌عمل آمده بود. با حذف چنین ژن‌هایی که به قارچ‌ها در ساخت پروتئین «تترا اسپانین» کمک می‌کنند موجبات به وجود آمدن نسل جدیدی از «قارچ‌کش‌ها» می‌شود که بیماری قارچ خاکستری را کنترل می‌کنند.

تمام موجودات زنده دارای RNA هستند که پس از خورده شدن توسط انسان یا سایر حیوانات، در سیستم گوارش آن‌ها هضم می‌شوند. همچنین RNA به سرعت در فضای آزاد تخریب شده و هیچگونه بقایای سمی از خود به جا نمی‌گذارد. آنچه در حال‌حاضر برای مقابله با این قارچ خاکستری به‌کار برده می‌شود، قارچ‌کش‌ها و مواد شیمیایی است که به نوبه خود بر سلامتی انسان، سایر حیوانات و محیط‌زیست اثر سوء می‌گذارند.

قارچ خاکستری دومین عامل تخریب‌کننده موادغذایی پس از بلاست برنج در جهان است. یافتن یک قارچ‌کش بر پایه RNA که بر توانایی‌های قارچ خاکستری در تولید حباب‌های پروتئین غلبه می‌کند می‌تواند راه‌گشای روش‌هایی برای یافتن ساز و کارهایی به منظور مقابله با سایر قارچ‌های بیماری‌زا و ازجمله بلاست برنج باشد.

به دلیل سرعت در تغییرات آب و هوایی، بسیاری از قارچ‌های بیماری‌زا می‌‎توانند فعال‌تر شده و شرایط سخت بسیاری برای محصولات کشاورزی به وجود بیاورند. حال یافتن یک روش ساده در حذف توانایی قارچ خاکستری در تولید پروتئین «تترا اسپانین»، می‌تواند از انهدام و از بین رفتن بخش زیادی از محصولات کشاورزی جلوگیری نماید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای