آخرین خبرها:
شناسه خبر: 36426

محیط عامل تغییر در رفتار سگ‌ها

سگ‌ها موجوداتی اجتمایی هستند و این به آن معنی نیست که توان زیست فردی را ندارند، بلکه به معنی خاص کلمه سگ‌ها موجوداتی توانا در برقراری ارتباط با دیگر گونه‌ها

محیط عامل تغییر در رفتار سگ‌ها

گام به گام با پرورش و تربیت سگ (بخش یازدهم)

قسمت هفتم

سگ‌ها موجوداتی اجتمایی هستند و این به آن معنی نیست که توان زیست فردی را ندارند، بلکه به معنی خاص کلمه سگ‌ها موجوداتی توانا در برقراری ارتباط با دیگر گونه‌ها و بیش از همه هم‌نوعان خود هستند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ دکتر محمود نادرخانی، موسس مجموعه تربیتی و پرورش سگ «بیبرو» | سگ‌ها به غیر از دوران تولگی تقریبا تمام طول عمر خود را به حرکت کردن و یافتن غذا می‌گذرانند. به جرات می‌توان گفت تمام زندگی سگ‌ها در محیط بیرون از خانه انسان است.
سگ‌ها به مرور زمان توسط زاده‌گیری انتخابی، بخشی از قابلیت‌های زیستی خود را از دست داده‌اند و با گذشت زمان به زندگی انسان وارد شده‌اند.

محیط زندگی عامل تغییر در رفتار سگ‌ها محیط زندگی عامل تغییر در رفتار سگ‌ها

وابستگی زیست سگ‌های دست‌ورزی شده به انسان‌ها

سگ‌هایی که توسط انسان دست‌ورزی شده‌اند توان رقابت با گونه‌های اصیل را نخواهند داشت و زیست این گونه از سگ‌ها تماما به زندگی با انسان‌ها بستگی دارد.
با توجه به مطالب گفته شده در بالا بستر نقش آفرینی سگ‌ها بیشتر در خارج از خانه است و تاثیرپذیری سگ‌ها از این محیط بسیار بالاست.
تقریبا تمام نیاز سگ‌ها مخصوصا سگ‌هایی که دارای وظیفه هستند در محیط بیرونی خلاصه شده است و سگ‌ها محیط را پردازش می‌کنند، شکار می‌کنند، هیجان‌زده می‌شوند، تولدمثل می‌کنند، ورزش می‌کنند و در نهایت سلامت و مفید زندگی می‌کنند.
البته این مدل زندگی صرفا مخصوص خود سگ است و اگر قرار باشد با انسان زیست کند و منابع رایگان یا ارزان قیمت به‌دست بیاورد کمی مدل زندگی برای سگ‌ها تغییر خواهد کرد.
در رابطه انسان و سگ‌ها مهم‌ترین عاملی که نقش‌آفرینی دارد منابع مورد نیاز این دو جامعه است. انسان‌ها به دنبال موجودی هستند که سالم، زیبا، اصیل، کارآمد و بدون مشکل باشد و سگ‌ها به دنبال شرایطی هستند که بتوانند طولانی‌مدت غذا، هیجان و سرپناه بیابند و در انتها تولیدمثل داشته باشند.
برنامه زندگی سگ‌ها و انسان‌ها یک برنامه مشترک است که هر دو به‌دنبال انتقال اطلاعات ژنتیکی خود به نسل دیگر هستند.

محیط زندگی عامل تغییر در رفتار سگ‌ها محیط زندگی عامل تغییر در رفتار سگ‌ها

تمامی تلاش تمامی موجودات انتقال اطلاعات به نسل‌های آینده است. موجودات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در این راستا، یعنی انتقال اطلاعات قدم بردارند.
زندگی سگ‌ها در هر محیطی می‌تواند چالش برانگیز باشد؛ چه داخل منزل و چه خارج از منزل. پس برای تمامی محیط‌ها قوانینی برای ادامه بقا لازم خواهد بود.
در هر محیطی تعالیم و آموزه‌هایی بر آموزه‌هایی تقدم و ارجحیت دارند و محیط بیانگر نوع و شدت رفتار است.
محیط را می‌توان مانند ظرفی در نظر گرفت که رفتار ما محتوی آن ظرف است و محیط رفتار ما را در بر می‌گیرد، حال طرف زمان باشد یا مکان. ظرف است که به محتوا شکل می‌دهد.
رفتار در سگ‌ها به رفتار فردی و گروهی و رفتار اجتماعی تقسیم می‌شود. هر نوع تعامل با محیط اطراف در هر یک از دسته‌بندی‌ها می‌تواند متفاوت باشد؛ به‌عنوان مثال در شکار کردن:
۱-سگ به‌صورت انفرادی به شکار می‌رود و در ابتدا باید در قلمرو خود باشد، شکار را ردیابی کند، به شکار برسد و با توجه به اندازه شکار از توان خود برای برتری بر شکار استفاده کند، شکار را بکشد و به قدر توان بخورد و مابقی را نگه‌دارد یا از آن محافظت کند. اگر در هر یک از این شرایط سستی صورت بگیرد کل فرایند زیر سوال خواهد رفت. در شکار انفرادی احتمال خطا، آسیب، عدم برتری و مواردی از این قبیل بسیار است.
۲-سگ‌ها گروهی به شکار می‌‌روند، پس هر سگی در فرایند شکار نقشی دارد و باید در جایگاه خود قرار بگیرد، به علایم گروهی توجه کند و در کنار دیگر اعضا فرایند شکار را دنبال کند، در تعقیب مشارکت کند، در کشتن شکار دخالت کند و در نهایت به اندازه سهم خود از شکار بهره گیرد و در نوبت خود غذا بخورد و در نهایت از غذای باقی مانده محافظت کند.
۳-سگ‌ها به صورت گروهی یا انفرادی در محیطی که دارای منابع مورد نیاز است در کنار گروهی دیگر به منابعی دسترسی پیدا می‌کنند که در رسیدن به این منابع از قاعده‌های فردی و گروهی نمی‌توان تبعیت کرد و متغیرهای محیطی هستند که مشخص می‌کنند چه فردی چه میزان برداشت از منابع داشته باشد.
سگ به تنهایی شکار خود را می‌خورد.
سگ در گروه منتظر نوبت می‌ماند تا شکار را بخورد.
سگ به صورت فردی یا در زیر چتر گروه منتظر می‌ماند تا نوبت به غذا خوردن برسد.

محیط زندگی عامل تغییر در رفتار سگ‌ها محیط زندگی عامل تغییر در رفتار سگ‌ها

سگ‌ها در زباله‌دانی‌ها منتظر رسیدن کامیون آشغال می‌شوند و پس از تخلیه منتظر جابه‌جایی توسط لودر می‌شوند و در ادامه فرایند به زباله‌ها هجوم می‌آورند.
هر کدام از رفتارهای ذکر شده می‌تواند باعث تغییر رفتار سگ‌ها در طول زمان شود و به مرور سگ‌ها می‌توانند به موجوداتی تنبل‌ و عافیت طلب تبدیل شوند که قسمتی از فرایند مهم زندگی خود را به دوش جامعه می‌اندازند.
رفتارهایی این‌چنینی که به محیط زندگی سگ‌ها بستگی دارند می‌توانند شایستگی‌های زیستی متفاوتی در سگ‌ها ایجاد و رفتار انفرادی را به کل متفاوت کنند.
پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/bibroclub/
تلفن تماس: ۰۹۳۶۲۶۱۵۱۷۱
بیشتر بخوانید:
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای